کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش 13 درصدی سهم تنها بیمه دولتی در بازار + جدول


کد خبر : ۲۲۰۹۷سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴:۳۸۹۸۳ بازدید

بازار بیمه ایران طی سال‌های گذشته تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است. درحالی که تا پیش از شکل‌گیری شرکت‌های بیمه خصوصی ...

بازار بیمه ایران طی سال‌های گذشته تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است. درحالی که تا پیش از شکل‌گیری شرکت‌های بیمه خصوصی، دولتی‌ها یکه تاز این بازار بودند و بیش از 97 درصد بازار را در اختیار داشتند. در حال حاضر سهم شرکت‌های بیمه از کیک صنعت بیمه به طور کامل تغییر کرده است.

روزنامه ایران نوشت، درحالی که تا سال 1314 یعنی سال تأسیس بیمه ایران تنها بیمه‌های خارجی درکشور فعال بودند، تأسیس این شرکت و افزایش سهم آن در بازار باعث شد بیمه ایران به مدت 15 سال(تا سال 1329) تنها شرکت بیمه ایرانی باقی بماند. اما درسال‌های بعد با شکل‌گیری شرکت‌های دیگر این شرکت بالای 60 درصد بازار بیمه ایران را دراختیار داشت، ولی با انحلال شرکت‌های بیمه خصوصی در ابتدای پیروزی انقلاب سه شرکت بیمه آسیا، دانا و البرز به جمع بیمه‌های دولتی پیوستند.

درادامه با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی، سهام شرکت‌های بیمه دولتی به غیر از بیمه ایران، به بخش غیر دولتی واگذار شد و بیمه ایران دوباره به تنها شرکت بیمه دولتی کشورتبدیل شد که آن زمان همچنان بیش از 50 درصد از سهم بازار بیمه را دراختیار داشت. هرچند بیمه ایران به دلیل دارا بودن بالاترین سرمایه و شعب و نمایندگی درسال‌های دهه 80 توانست سهم نسبی خود را حفظ کند، اما از ابتدای دهه 90 کاهش سهم آن به نسبت سال‌های قبل سرعت گرفت به طوری که هم اکنون حدود 60 درصد از سهم بازار به شرکت‌های غیردولتی فعال دراین صنعت اختصاص دارد.

تا سال 1382، سال شروع خصوصی‌سازی در صنعت بیمه ایران، سهم بیمه‌های دولتی، شامل بیمه‌های ایران،آسیا، دانا و البرز، از حق بیمه‌های کشور04/97درصد و سهم مابقی شرکت‌های بیمه‌ای دارای مجوز فعالیت درسال 1382 به میزان 96/2 درصد بود. این درحالی است که درسال 1382 از میان شرکت‌های دولتی، سهم بیمه ایران به تنهایی 94/53 درصد بود.این سهم از نزدیک 54 درصد به 6/45 درصد در سال 91  و 8/40 درصد درسال گذشته کاهش یافته است. درمقابل سهم بیمه‌های خصوصی از 96/2 درصد در سال 82 به 4/54 درصد در سال 91 و 2/59 درصد درسال 94 افزایش یافته است. درواقع با آغاز فعالیت شرکت‌های خصوصی کیک بازار بیمه درکشور چندان بزرگتر نشد و این شرکت‌ها بتدریج سهم تنها بیمه دولتی کشور را تصاحب کرده‌اند.

حذف قراردادهای زیانده در بیمه ایران

درهمین زمینه بسیاری از کارشناسان و مسئولان اعتقاد دارند که بیمه ایران به عنوان تنها بیمه دولتی کشور نیاز به بهبود وضعیت دارد. این درحالی است که درسال‌های گذشته مسائلی مانند پرونده اختلاس دراین شرکت، تحقیق و تفحص مجلس از آن وهمچنین مشکلات مدیریتی و جابه‌جایی‌ها آهنگ افت سهم این شرکت بزرگ را سرعت بخشیده است. درهمین زمینه  پس از سال‌ها پنهان ماندن سرانجام به صورت رسمی زیان 1500 میلیارد تومانی این شرکت اعلام رسمی شد. زیانی که به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی به طور عمده به دلیل قراردادهای زیانده بوده که برخی از آنها با ضریب خسارت 240 درصدی منعقد شده است. علی طیب‌نیا در جریان برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت سهامی بیمه ایران به کاهش سهم بازار بیمه ایران در ماه‌های اول سال گذشته اشاره و درباره دلایل این موضوع نیز تصریح کرد: دلیل اصلی این کاهش حذف قراردادهای زیانده است که دراین مجموعه گرفته شده است.

به اعتقاد وی بیمه در ایران با قدمت 80 ساله هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و موقعیت بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه‌ای کشور باید بهبود یابد، البته با توجه به وضعیت بیمه در کشورهای دیگر تا رسیدن به جایگاه واقعی و مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم. وی درباره مطالبات معوق این مجموعه بخصوص مطالبات از وزارت آموزش وپرورش، بنیاد شهید و امورایثارگران نیز اظهارداشت: جلساتی با رؤسای این دو مجموعه برگزار شد و آنان ضمن قدردانی از خدمات بیمه ایران آمادگی خود را برای پرداخت بدهی به بیمه ایران اعلام کرده‌اند.

زیان 1500 میلیارد تومانی بیمه ایران

همچنین معاون فنی بیمه ایران نیز، سهم شرکت متبوع خود از سبد صنعت بیمه کشور در سال 93 را 40 درصد خواند و اعلام کرد که این سهم در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 46 و 43 درصد بوده که در طول سه سال 6 درصد از سهم بیمه ایران از بازار بیمه کشور کاسته شده است.محمد حیدری از زیان 1500 میلیارد تومانی بیمه ایران در سال  92  پرده برداشت و اعلام کرد که بخش مهمی از رقم  زیان مذکور، حضور بیمه فرهنگیان آموزش و پرورش در سبد پرتفوی شرکت بیمه ایران بوده است.

وی، توضیح داد که بیمه طلایی فرهنگیان یک بیمه نامه زیانده بوده که به دلیل غیر فنی بودن نرخ تعیین شده آن در سال 92 بخش مهمی از زیان رقم مذکور به بیمه ایران را شامل می‌شود و به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، نه تنها بیمه ایران که هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه‌ای در سال قبل آن را جذب نکرده‌اند. وی توضیح داد که کاهش سهم بیمه ایران از کل صنعت بیمه کشور، ناشی از ظهور شرکت‌های بیمه‌ای  جدید  و درعین حال خود بیمه‌گر و همچنین  خروج  بیمه طلایی  فرهنگیان از سبد پرتفوی  بیمه ایران بوده است.

این عضو هیأت مدیره شرکت بیمه ایران، خبرداد که سهم  بیمه ایران طبق  تحلیل  بیمه مرکزی در فروردین ماه 94  هم به 36 درصد رسیده هرچندکه برای تعیین  سهم شرکت بیمه ایران از بازار بیمه کشور، بایدعملیات  یکساله آن  ملاک عمل قرار گیرد.

رقم کل مطالبات شرکت بیمه ایران 2 هزار میلیارد تومان

عضو هیأت مدیره شرکت بیمه ایران،رقم مطالبات معوق شرکت متبوع خود درسال  92  را 2500 میلیارد تومان خواند و مطالبات این شرکت را به دو بخش  تقسیم کرد؛ مطالبات سررسید شده وسررسید نشده.به گفته وی،درسال 94،کل مطالبات شرکت بیمه ایران حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که بخشی از آن سررسید نشده بوده یا با طرف مقابل توافق شده است.حیدری، تأکید کرد که مطالبات معوق بیمه ایران  بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده که 430 میلیارد تومان آن مربوط به  بیمه نامه فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش است و تصریح کرد که  بخش دیگر از آن هم مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها