کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پايه‌گذاری فعاليت‌های مشترک اقتصادی برای كل منطقه


کد خبر : ۲۲۰۰۴یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۸:۴۷۸۹۵ بازدید

كريستين دوفرين رييس مجلس سناي بلژيك كه در راس يك هيات پارلماني به تهران سفر كرده است، روز گذشته علاوه بر ديدار با حسن روحاني ...

كريستين دوفرين رييس مجلس سناي بلژيك كه در راس يك هيات پارلماني به تهران سفر كرده است، روز گذشته علاوه بر ديدار با حسن روحاني رييس‌جمهوري، با محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش اداره كل ديپلماسي رسانه‌يي، روحاني در اين ديدار ضمن تاكيد بر آمادگي ايران جهت توسعه و تعميق همكاري‌ها با اتحاديه اروپا از جمله بلژيك اظهارداشت: ايران و بلژيك امكانات گسترده‌يي براي تقويت همكاري‌ها دارند كه بايد در فرصت پسابرجام، از اين امكانات براي افزايش همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري بهره گرفت. وي افزود: مانعي براي توسعه روابط اقتصادي تهران - بروكسل وجود ندارد و دو كشور مي‌توانند، فعاليت‌هاي اقتصادي مشتركي را براي كل منطقه پايه‌ريزي كنند.

 

 ورود ديرهنگام اروپا به مبارزه با تروريسم

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به برخورد ديرهنگام اتحاديه اروپا با پديده تروريسم اشاره كرد و گفت: متاسفانه در سال‌هايي كه تروريسم دامنگير مردم افغانستان، عراق وسوريه شد، اروپا تا حدي بي‌تفاوت ماند و زماني وارد عرصه مبارزه با اين پديده شوم شد كه شعله‌هاي آن به اروپا رسيد. روحاني تروريسم را يك خطر بزرگ براي همه جهان دانست و اظهارداشت: با تروريسم در هر جا و با هر شعاري بايد مبارزه كرد و نبايد تروريست‌ها را براي منافع كوتاه‌مدت، به تروريست‌هاي خوب و بد تقسيم كرد. وي با بيان اينكه «بايد از همه توان براي ريشه‌كن كردن تروريسم در سراسر جهان استفاده كنيم»، گفت: بايد منابع درآمد و كانال‌هاي انتقال تسليحات به تروريست‌ها را قطع و مسدود كنيم و اجازه ندهيم همچنان تروريست‌ها نفت و آثار باستاني عراق و سوريه را غارت و در بازارهاي مشخص و به سادگي به فروش برسانند.

رييس مجلس سناي بلژيك نيز در اين ديدار با قدرداني از مواضع تهران در مبارزه با تروريسم و تاكيد بر اينكه كشورش آماده بهره‌گيري از تجربيات ايران در اين عرصه است، گفت: ايران عامل ثبات در منطقه است و مي‌تواند در روند مبارزه با تروريسم نقش مهمي ايفا كند و بروكسل در اين ارتباط در كنار تهران است. وي همچنين بار ديگر از روحاني براي سفر به بروكسل به‌طور رسمي دعوت كرد.

محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان نيز در ديدار با كريستين دوفرين رييس مجلس سناي بلژيك، با تشريح آخرين وضعيت توافق برجام خاطرنشان كرد: ايران تعهدات خويش را به‌طور جدي اجرا كرده است و از شركاي 1+5 انتظار مي‌رود تا تعهدات و مسووليت‌ها را در قبال اجراي دقيق تعهدات خويش به‌عمل آورند.

 

 تبيين سازوكارهاي مقابله با بحران

ظريف در بخش ديگري از سخنان خود درخصوص ضرورت تحرك بخشيدن به مناسبات اقتصادي و بانكي اظهار داشت: ما اميدواريم شركاي اروپايي به‌طور ملموس و واقعي جهت تحرك بخشيدن به فعاليت‌هاي بانكي و مالي اقدام كنند تا مراودات دو كشور شاهد آثار آن به‌طور عيني باشند.

وي همچين درخصوص بحران سوريه اظهار داشت: ما در بحران جاري سوريه شاهد رويكردهاي خصمانه با كارشكني‌هاي گروه‌هاي النصره و داعش براي نقض آشكار آتش‌بس با استفاده از تغذيه مالي و تسليحاتي و راه‌هاي تنفسي در منطقه هستيم و متاسفانه شاهد نقض آشكار آتش‌بس مورد تاييد گروه بين‌المللي حمايت از بحران سوريه به‌طور فاحشي مي‌باشيم.

وي ادامه داد: تنها يافتن راه‌حل واقعي براي بحران سوريه، واگذاري امور به مردم سوريه، اجراي انتخابات با احترام به آراي مردم است ليكن متاسفانه برخي رويكرد طرف‌ها بر پيچيده‌سازي بحران منتهي شده و بر سر راه پيدا كردن راه‌حل صحيح، با ترك ميز مذاكرات مانع‌تراشي مي‌كنند.

ظريف با تبيين چشم‌انداز تحولات منطقه و سوريه تصريح كرد: هيچ‌گونه راه‌حل، جز راه‌حل سياسي براي حل بحران‌هاي منطقه، در پرتو تجربيات چندين ساله كه همگي از خلال بحران‌هاي عراق، افغانستان و يمن كسب كرده‌ايم، نداريم و تنها پيوستن به مذاكرات و يافتن راه‌حل مرضي‌الطرفين بر اساس اراده مردم و احترام به حق تعيين سرنوشت آنان، سازو كارهاي معقول بحران‌هاي مختلف منطقه است.

 

 نقش موثر ايران در ثبات منطقه

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه به سوالات متنوع هيات و اعضاي پارلماني مجلس سناي بلژيك پيرامون راه‌حل چالش‌ها درخصوص مسائل سوريه و ديگر چالش‌هاي ناشي از چگونگي شكل‌گيري تروريسم در اروپا و منطقه و مسائل مورد علاقه پاسخ داد.

در همين راستا، خانم كريستين دوفرين نيز با اشاره به روابط درحال پيشرفت به ويژه همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي پارلماني دو كشور اظهار داشت: ما رايزني‌هاي دو كشور را در همه زمينه‌ها از جمله مراودات پارلماني براي نيل به توسعه همه‌جانبه مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي اقتصادي پارلماني دو كشور را تعميق مي‌بخشيم.

وي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان بازيگر موثر و عمده در منطقه همواره در برقراري صلح و ثبات نقش محوري ايفا كرده است و ما نياز داريم تا با افزايش رايزني‌ها و ظرفيت‌هاي ديپلماتيك دو كشور جهت يافتن راه‌حل‌هاي موثر گام‌برداريم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها