کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ذخيره‌سازی نفت ايران در سواحل كره‌جنوبی


کد خبر : ۲۲۰۰۳یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۳:۴۷۱۲۲۲ بازدید

كره‌جنوبي قصد دارد تا از ديگر رقباي شرق آسيايي خود مانند چين و ژاپن در زمينه استفاده از فرصت‌هاي فراوان سرمايه‌گذاري در ايران عقب ...
ذخيره‌سازی نفت ايران در سواحل كره‌جنوبیذخيره‌سازی نفت ايران در سواحل كره‌جنوبی

سفر امروز «پارك گئون هاي» نخستين سفر يك رييس‌جمهور از اين كشور به ايران پس از برقراري روابط ديپلماتيك بين دو كشور از سال 1962 به حساب مي‌آيد. اين سفر با هدف گسترش استفاده از فرصت‌هاي تجاري ايران در پي برداشته‌شدن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه اين كشور است. رسانه‌هاي زيادي از جمله وال‌استريت‌ژورنال درباره ورود رييس‌جمهور كره‌جنوبي به همراه هيات بلندپايه اقتصادي به ايران نوشته‌اند: «سفر پارك گئون‌ هاي به ايران با هدف انعقاد ميلياردها دلار قرارداد اقتصادي و انرژي و پيامي به كره‌شمالي خواهد بود.» سخنگوي رياست‌جمهوري كره‌جنوبي نيز سفر پارك گئون به ايران را به منزله ايجاد يك بنياد همكاري با ايران و ارتقا دادن روابط ديپلماتيك بين دو كشور دانسته است.

كره‌جنوبي قصد دارد تا از ديگر رقباي شرق آسيايي خود مانند چين و ژاپن در زمينه استفاده از فرصت‌هاي فراوان سرمايه‌گذاري در ايران عقب نماند. همچنين اين كشور كه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان نفت در جهان به حساب مي‌آيد، قصد دارد علاوه بر افزايش واردات خود از ايران اقدام به امضاي تفاهمنامه‌يي متفاوت با اين كشور بكند. كره‌جنوبي را مي‌توان يكي از هاب‌هاي انرژي شرق آسيا دانست. استراتژي اين كشور بر ذخاير نفت كشورهاي صادركننده نفت مانند كشورهاي نفتي خاورميانه در خاك خود است و به اين ترتيب علاوه بر تامين نيازهاي نفتي خود نقش يك توزيع‌كننده براي كشورهاي شرق و شمال شرق آسيا را نيز بازي مي‌كند. مقامات كره‌يي قصد دارند در سفر خود به تهران تفاهمنامه‌يي با مسوولان وزارت نفت مبني بر ذخيره‌كردن نفت ايران در خاك خود داشته ‌باشند. اين اقدام براي ايران نيز كه پس از روي كار آمدن بيژن زنگنه همواره تلاش كرده است، فروش نفت خود را تضمين كرده و گستره فعاليت‌هاي خود را به مناطق مختلف جهان بسط بدهد نيز مفيد فايده است و به نظر مي‌رسد اين بازي برد- برد به ثبات بيشتر انرژي در شرق آسيا نيز كمك كند.

به گزارش تعادل و به نقل از پلاتس يك منبع دولتي كره‌يي اعلام كرده است كه كره‌جنوبي و ايران مشغول مذاكره براي ذخيره‌كردن 2ميليون بشكه از نفت‌خام و ميعانات گازي ايران در مخازن كره‌جنوبي هستند.

به گفته وزير تجارت، صنايع و انرژي كره‌جنوبي شركت ملي نفت كره‌جنوبي در حال مذاكره با همتاي ايراني خود براي سرمايه‌گذاري مشترك در ساخت مخزن‌هاي ذخيره نفت خام و ميعانات گازي در كره‌جنوبي است. به نظر مي‌رسد كه نفت ايران قرار است، در تاسيسات انباري شركت ملي نفت كره‌جنوبي واقع در شهر «سئوسان» در استان «چونگ‌چئونگ» جنوبي و در سواحل غربي اين كشور ذخيره شود.

اين انبارها ظرفيت ذخيره 11 ميليون بشكه نفت‌خام و 3 ميليون و 600 هزار بشكه از فرآورده‌هاي نفتي را داراست.

9سايت ذخيره‌سازي شركت ملي نفت كره‌جنوبي در سراسر اين كشور در مجموع ظرفيت ذخيره‌سازي 146ميليون بشكه نفت‌خام و فرآورده‌هاي نفتي را دارا هستند. از اين رقم حدود 127.5ميليون بشكه براي نفت‌خام و حدود 18.5ميليون بشكه ديگر آن براي ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي است.

از طرفي نگاه به سابقه كاري شركت ملي نفت كره‌جنوبي نشان مي‌دهد كه اين شركت در توافق مشتركي كه تا به حال با شركت‌هاي نفت خارجي داشته، ‌حدود 26.6ميليون بشكه از نفت و فرآورده‌هاي نفتي اين شركت‌ها را در سايت‌هاي ذخيره‌سازي خود انبار كرده است. به‌طور مثال شركت ملي نفت كره‌جنوبي در قراردادي كه با شركت دولتي نفت ابوظبي منعقد كرده حدود 6ميليون بشكه از نفت امارات را در خاك خود ذخيره‌ كرده است. همچنين كره‌جنوبي در اين قرارداد اين اولويت را براي خود قائل شده است كه در مواضع ضروري حق خريد اين نفت را پيش از سايرين دارا باشد.

يك منبع دولتي كره‌جنوبي در اين رابطه اطلاع مي‌دهد: «ايران و كره‌جنوبي به توافق‌هاي اوليه در زمينه ذخيره‌سازي نفت‌خام ايران در سايت‌هاي ذخيره‌سازي كره‌جنوبي دست يافته‌اند. اين توافق بخشي از تلاش‌ها براي هموار كردن جريان نفت در كشورهاي شمال شرق آسياست.»

كره‌جنوبي به عنوان پنجمين واردكننده بزرگ نفت‌خام در جهان دنبال يافتن راهي براي تامين امنيت و ثبات در عرضه نفت است. از سويي ديگر ايران نيز به عنوان يكي از بزرگ‌ترين دارندگان ذخاير و صادركنندگان نفت خواهان ذخيره‌كردن نفت خود در كره‌جنوبي براي ايفاي نقش موثرتر در بازارهاي شرق آسياست.

قرار است كه جزييات طرح ذخيره‌سازي مشترك نفت در سفر «كيم جونگ رائه» مديرعامل شركت‌ ملي نفت كره‌جنوبي مورد بحث و بررسي قرار گيرد. وي همراه با ديگر اعضاي هيات بلندمرتبه‌يي كه رييس‌جمهور كره‌جنوبي در سفري سه روزه براي گسترش روابط اقتصادي خود با ايران به تهران آورده است، امروز وارد كشور مي‌شود.

پلاتس در ادامه با استناد به گفت‌وگويي كه با يكي از مقامات دولتي كره‌جنوبي داشته، مي‌نويسد: «در خلال اين سفر ايران و كره‌جنوبي قصد دارند تا مجموعه‌يي از تفاهمنامه‌هاي همكاري در بخش نفت و ديگر بخش‌ها را به امضا برسانند.»

 

 افزايش واردات نفت به سطح پيش از تحريم

بخشي از برنامه‌هاي كره‌جنوبي براي تقويت همكاري‌هاي انرژي خود با ايران مربوط به افزايش واردات نفت كره‌جنوبي از ايران تا سطح پيش از تحريم‌هاي بين‌المللي است.

البته كره‌جنوبي بلافاصله بعد از لغو تحريم‌هاي ايران واردات نفت را از اين كشور افزايش داده و به سطح پيش از تحريم نزديك كرده است. در ماه ژانويه و با برداشته‌شدن تحريم‌ها واردات كره‌جنوبي از نفت ايران معادل 208هزار و 613 بشكه در روز، در ماه فوريه معادل 282هزار و 207 بشكه در روز و در ماه مارس معادل 264هزار و 452 بشكه در روز بوده است.

البته اين افزايش واردات اتفاقي نبوده بلكه به دنبال اتخاذ سياست‌هاي نفتي ايران در بازارهاي بين‌المللي و ارائه تخفيف‌هاي قابل توجه به مشتريان سابق خود براي بازپس‌گيري سهم از دست‌رفته خود در بازار است. به نظر مي‌رسد كه با توجه به جذابيت‌هاي قيمتي ارائه شده‌ از سوي ايران كره‌يي‌ها قصد دارند تا در سال جاري واردات نفت خود از ايران را به سطح پيش از تحريم و معادل 280هزار بشكه در روز افزايش دهند.

بر اساس داده‌هاي شركت ملي نفت كره‌جنوبي در ماه مارس واردكنندگان نفت اين جزيره، نفت ايران را ارزان‌تر از نفت تمام كشورهاي خاورميانه خريداري كرده‌اند. بر اين اساس قيمت نفت ايران به‌طور متوسط در اين ماه معادل 29دلار و 31سنت و پايين‌تر از نفت 34دلار و 22سنتي قطر، نفت 34دلار و 19سنتي امارات و نفت 32دلار و 89سنتي عربستان‌سعودي بوده است.

اين ارزان‌فروشي نفت قطعا به مذاق كشورهاي منطقه‌يي رقيب ايران خوش نخواهد آمد و بايد ديد كه واكنش آنها در برابر اين سياست بازاريابي نفتي ايران چيست.

بر پايه همين قيمت ارزان ارائه‌ شده از سوي ايران، واردات كره‌جنوبي از نفت ايران در سه‌ماهه اول سال جاري بيش از دوبرابر شده و به سطح 22ميليون و 850 هزار بشكه رسيده است در حالي كه در مدت مشابه سال گذشته اين رقم معادل 10ميليون و 250هزار بشكه بود. در سال 2015 مجموع واردات نفت كره‌جنوبي از ايران به 42 ميليون و 400 هزار بشكه بود كه نسبت به ميزان واردات سال 2014 معادل 5.6درصد كاهش داشته است.

ميزان واردات نفت اين كشور از ايران در سال 2014 معادل 44ميليون و 920هزار بشكه بوده است كه اين رقم نيز نسبت به واردات 48ميليون و 210هزار بشكه‌يي اين كشور در سال 2013 و در خلال تحريم‌ها نيز 6.8درصد كمتر شده‌بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها