کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار از محدوده 3480 تومان خارج شد


کد خبر : ۲۱۸۸۰چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸:۳۷۱۱۶۱ بازدید

روز گذشته، دلار پس از دو روز نوسان در محدوده 3 هزار و 480 تومان،‌ از این محدوده خارج شد و تا نزدیکی نقطه 3 هزار و 465 تومان پایین ...

روز گذشته، دلار پس از دو روز نوسان در محدوده 3 هزار و 480 تومان،‌ از این محدوده خارج شد و تا نزدیکی نقطه 3 هزار و 465 تومان پایین رفت، هر چند که نهایتا مقداری از آن نقطه بالا آمد. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی در نهایت 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید. به گفته فعالان، عرضه ارز از دو بازار سبزه‌میدان و پاساژ افشار عامل اصلی بود که فشار بر قیمت دلار را بالا برد و زمینه‌ساز کاهش آن شد. عرضه ارز بازیگران سکه سبزه‌میدان بیشتر به‌دلیل مدیریت قیمت فلز گرانبهای داخلی از طریق دلار بود، حال آنکه در رابطه با منبع عرضه ارز در پاساژ افشار دو دیدگاه متفاوت وجود داشت. برخی این عرضه را ناشی از عرضه خالی‌فروشان ارزی دانستند و عده دیگری آن را به مداخله بازارساز به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نسبت دادند.

هم سو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 23 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه تمام که در روز دوشنبه نوسان چندانی را تجربه نکرده بود، در روز سه‌شنبه نیز روز کم نوسانی را پشت‌سر گذاشت. فعالان، این موضوع را به فضای انتظاری بازار سکه نسبت دادند. به گفته آنها، معامله‌گران در انتظار آشکار شدن جهت اونس جهانی پس از بیانیه فدرال رزرو هستند،‌ در نتیجه معاملات خود را با احتیاط انجام می‌دهند.


شروع کاهشی انتظاری

روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 476 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، معامله‌گران از این شروع کاهشی چندان جا نخوردند، چراکه به گفته فعالان، از بعدازظهر روز دوشنبه فروش ارز در بازار بالا رفته بود و این انتظار را در میان معامله‌گران به وجود آورده بود که شروع روز سه‌شنبه نیز کاهشی باشد. در ادامه شروع کاهشی ابتدای روز، دلار به روند نزولی خود ادامه داد، به‌طوری‌که تا ساعت 2 بعدازظهر تا نقطه 3 هزار و 465 تومان پایین آمد. پس از رسیدن دلار به قیمت یاد شده، برخی از معامله‌گران خود را در موقعیت خرید دیدند تا قیمت از کف روزانه بالا بیاید و نهایتا با قیمت 3 هزار و 470 تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که حدود 10 تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، هر گاه قیمت در سال 95 به اوایل محدوده 3 هزار و 460 تومان رسید، مقاومت در بازار ارز بالا رفت و خریدهای ارزی افزایش یافت تا قیمت دلار وارد محدوده پایین‌تر نشود.


انگیزه عرضه سکه‌بازان

فعالان بازار ارز، یکی از عوامل کاهشی شدن قیمت دلار را به تحرکات معامله‌گران سکه سبزه‌میدان نسبت دادند. به گفته فعالان، بعدازظهر روز دوشنبه یک یا چند معامله‌گر سکه وارد زمین ارزی منطقه سبزه میدان شدند و با عرضه یک میلیون دلار موجب شدند که جهت بازار کاهشی شود. به گفته فعالان، هدف آنها از این عمل این بود که قیمت سکه را مدیریت کنند؛ چراکه افزایش بیشتر قیمت فلز گرانبهای داخلی به سود آنها نبود؛ بنابراین در شرایطی که دلار بعدازظهر روز دوشنبه در میانه محدوده 3 هزار و 480 تومان بود و میل به افزایش قیمت بیشتر داشت، سکه‌بازان وارد بازار شدند و با عرضه خود زمینه کاهش نرخ را فراهم آوردند. با وجود این، برخی فعالان اعتقاد داشتند که عرضه ارز در پاساژ افشار نیز در بعدازظهر روز دوشنبه بالا رفت و در کاهش دلار تاثیرگذار بود. برخی از حاضران در بازار، فروش ارز در پاساژ افشار را به خالی فروشان ارزی نسبت دادند،‌ حال آنکه دسته دیگری به نقش صرافی‌ها و بازارساز اشاره کرده‌اند. به گفته فعالان، هدف خالی‌فروشان از عرضه ارز این بود که در محدوده بالا دلار خود را بفروشند و در ادامه منتظر کاهش قیمت‌ها باشند.

عده دیگری، ‌عرضه ارز را به تزریق مستقیم بازارساز و گروه دیگری آن را به صرافی‌ها نسبت دادند. به گفته فعالان، صرافی‌هایی که در اواسط روز اقدام به خرید ارز از بازارساز می‌کنند، در صورتی که نتوانند آن را به مشتری صرافی خود بفروشند، بعدازظهر به منطقه تجمع دلالان ارزی (پاساژ افشار) می‌روند و ارز خود را در آنجا عرضه می‌کنند. گفته‌های فعالان نشان‌دهنده آن بود که در بعدازظهر روز دوشنبه، نظر اکثر معامله‌گران افزایش بیشتر قیمت بود، امری که موجب می‌شود احتمال فروش خالی‌فروشان ارزی به‌عنوان یکی از عوامل کاهشی قیمت کمتر شود. به گفته فعالان، ادامه عرضه ارز در روز سه‌شنبه زمینه‌ساز افت بیشتر قیمت شد. فعالان این موضوع را به کاهش انتظارات افزایشی نسبت دادند.

 

jc2deau4tqsrec3bm4.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها