کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پايان عصر سوخت فسيلی در مهم‌ترين سند قرن 21


کد خبر : ۲۱۷۵۹یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸:۴۷۱۱۵۴ بازدید

بيش از 170 كشور جهان با امضاي بيانيه توافقنامه اقليمي پاريس در مقر سازمان ملل متحد نخستين گام براي پايان دادن به استفاده از سوخت‌های ...
پايان عصر سوخت فسيلی در مهم‌ترين سند قرن 21پايان عصر سوخت فسيلی در مهم‌ترين سند قرن 21

بيش از 170 كشور جهان با امضاي بيانيه توافقنامه اقليمي پاريس در مقر سازمان ملل متحد نخستين گام براي پايان دادن به استفاده از سوخت‌هاي فسيلي را برداشتند. امضاي اين تعهدنامه نقطه عطفي در تاريخ همكاري‌هاي بين‌المللي و جهاني براي حفظ محيط زيست بود كه نشست اوليه آن در دسامبر گذشته در پاريس برگزار شد. در كنفرانس پاريس كه روز 12 دسامبر 2015 برگزار شد بيش از 190 كشور جهان بر سر كاهش توليد گازهاي گلخانه‌يي و پايين آوردن ميزان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي توافق كردند. اين نخستين توافق جهاني بر سر كاهش توليد گازهاي كربني است.

از نظر سازمان ملل اين سند مهم‌ترين سند جهان قرن بيست و يكم است كه روز جمعه به مناسبت روز جهاني زمين به امضاي كشورها رسيد.

به گزارش رويترز، سند امضا شده فعلي زماني اجرا خواهد شد كه حداقل ۵۵ كشور از ميان ۱۷۱كشور كه مسبب اصلي انتشار ۵۵ درصد از گازهاي گلخانه‌يي هستند، توافقنامه را تاييد كنند. براي اين منظور اين سند بايد در پارلمان‌هاي اين كشورها تصويب شود. براساس توافقنامه امضا شده ظرف ۱۵سال آينده بايد از افزايش بيش از ۲درجه سانتيگراد دماي زمين يا 5/1درجه سانتيگراد نسبت به دوران انقلاب صنعتي پيشگيري شود.

اين نخستين پيمان سازمان ملل متحد است كه در نخستين روز اين تعداد از سران كشورها براي امضاي آن اقدام مي‌كنند. سران كشورها براي امضاي توافقنامه«پيمان پاريس» در مقر سازمان ملل در نيويورك صفي طولاني تشكيل دادند. به هر يك از آنان حدود ۴۰ ثانيه وقت داده شد تا پيمان پاريس را امضا كنند.

«بان كي‌مون» دبيركل سازمان ملل متحد با تاكيد بر اينكه كنفرانس پاريس«موفقيتي تاريخي» بود، پيش از مراسم امضاي سند در نيويورك به رسانه‌ها گفت: «اما اين تازه آغاز راه است. بايد تلاش‌ها و اقدامات خود را براي مقابله با بحران گرمايش زمين جدي‌تر و بيشتر كنيم.» سازمان ملل متحد به ‌دنبال آن است كه تا سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۰۰ميليارد دلار براي كمك به اقدامات زيست‌محيطي در كشورهاي فقيرتر جمع‌آوري كند. با اين‌ حال سازمان ملل خود اعلام كرده كه اين مبلغ بودجه تنها مثل«قطره‌يي در اقيانوس» خواهد بود. بر همين اساس امريكا و چين، دو كشوري هستند كه بيشتر از همه كشورهاي ديگر آلاينده توليد مي‌كنند، گفته‌اند توافق اقليمي پاريس را امسال تصويب مي‌كنند. اما امضاي اين دو كشور به تنهايي براي اجرايي شدن پيمان پاريس كافي نخواهد بود. براي اين امر لازم است كه هر كشوري از طريق فرآيندي قانوني آن را تصويب كند. اين فرآيند در برخي كشورها خيلي ساده و در برخي ديگر پيچيده است. براساس اين توافق هر كشوري اهداف خود را براي كاهش توليد دي‌اكسيدكربن و ساير گازهاي گلخانه‌يي تعيين مي‌كند. اين اهداف به طور قانوني الزام‌آور نيستند. كشورهايي كه اين پيمان را روز جمعه امضا نكنند يك سال وقت خواهند داشت تا اين كار را انجام دهند.

 

 يك نشست پر حاشيه

در حاشيه نشست سازمان ملل متحد درباره تغييرات اقليمي كره زمين برخي كشورها از تريبون اين سازمان براي رساندن صداي خود جهت حل و فصل مشكلات داخلي استفاده كردند. ديلما روسف، رييس‌جمهور برزيل كه اين روزها با تلاش‌ها براي استضياحش دست و پنجه نرم مي‌كند در جريان مراسم امضاي اين توافقنامه‌ گفت:«برزيل كشوري بزرگ با جامعه‌يي است كه توانسته با خودكامگي در گذشته مبارزه كند. ما مردم سخت‌كوشي هستيم. ما آزادي داريم. شكي ندارم كه مردم كشورم قادرند از عقب‌نشيني و پسرفت در زمينه دموكراسي جلوگيري كنند.» رييس‌جمهوري برزيل مكررا اتهامات عليه خود را رد كرده است. روسف اپوزيسيون برزيل را مورد انتقاد قرار داد و آنها را دلالان كودتا و توطئه‌چيان ناميد و گفت‌:«آنها در طول تاريخ به سختي ياد خواهند شد. در گذشته كودتاها با استفاده از سلاح، تانك و مسلسل صورت مي‌گرفت اما امروزه تمام آن چيزي كه براي انجام يك كودتا نياز است از بين بردن قانون اساسي است.»

او در تازه‌ترين تلاش براي پيشگيري از استيضاح از كشورهاي امريكاي جنوبي عضو بلوك منطقه‌يي موسوم به مركوسور درخواست مي‌كند تا عضويت برزيل در اين بلوك منطقه‌يي را در مخالفت با استيضاح او به حال تعليق درآورند.

قرار است سناي برزيل ماه آينده درباره برگزاري جلسه دادگاهي روسف راي بدهد كه اين اقدام باعث مي‌شود كه روسف 180روز زمان براي استعفا داشته باشد و ميشل تمر، معاونش به سمت اجرايي انتخاب شود. در صورت بركناري روسف، ميشل تمر معاونش تا انتخابات 2018 جانشين وي خواهد شد. حزب تمر هفت وزير از 32 وزير كابينه را دارد اما حزب او اكنون دو وزارتخانه را در دست دارد.

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در اين اجلاس از فرصت استفاده كرد و به انتقاد از رژيم صهيونيستي پرداخت.

به گزارش اسكاي‌نيوز عربي، عباس در اين جلسه گفت:«اشغالگري همان چيزي است كه آب و هوا را در فلسطين بر هم زده است. اين شهرك‌سازي است كه طبيعت در فلسطين را نابود مي‌كند. به ما در رهايي از اشغالگري كمك كنيد.» در مقابل«داني دانون» نماينده رژيم صهيونيستي گفت:«به جاي گسترش دشمني در سازمان ملل، عباس بايد كاري براي توقف تروريسم انجام دهد. قرار است اجلاس آب و هوا گامي جهت وحدت جهان براي تامين آينده سياره زمين باشد.» آخرين دور از مذاكرات صلح اسراييل و فلسطين با نظارت سازمان ملل از سال 2014 متوقف شده است.  رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در ادامه سخنراني كوتاه و سه دقيقه‌يي خود در اين اجلاس از تلاش‌هاي فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه و بان كي مون، دبيركل سازمان ملل«در پايان بخشيدن به اشغال اراضي فلسطيني» تقدير كرد. عباس با تاكيد بر پايبندي كشورش به محتواي توافقنامه پاريس و اجراي فوري آن گفت:«كشور فلسطين يكي از طرف‌ها در توافقنامه سازمان ملل در مورد تغييرات آب و هوايي است و امروز براي نخستين بار به عنوان يك عضو كامل اين توافقنامه را امضا مي‌كند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها