کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سه شايعه‌ای كه خودروسازان القا كردند


کد خبر : ۲۱۷۵۸یکشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۳:۴۷۳۵۶۷ بازدید

بازار سرمايه معمولا بعد از هر نوسان شديد پر از شايعات ضدونقيضي مي‌شود كه بعضا سود يا زيان دور از انتظاري را براي برخي فعالان بازار ...

بازار سرمايه معمولا بعد از هر نوسان شديد پر از شايعات ضدونقيضي مي‌شود كه بعضا سود يا زيان دور از انتظاري را براي برخي فعالان بازار در پي دارد. افزايش سرمايه، تعديل مثبت يا منفي سود پيش‌بيني شده، قراردادهاي جديد با شركت‌هاي داخلي يا خارجي و فروش دارايي ازجمله اين شايعات است.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، در روزهاي اخير اخباري پيرامون صنعت خودروسازي همچون اعمال فشار براي امتياز‌گيري درخصوص معافيت مالياتي افزايش سرمايه در تالار شيشه‌يي منتشر شده كه همين انتشار خبر، سبب تقاضاي سنگين روي برخي نمادهاي خودرويي و برخي قطعه‌سازها شده است. اين خبر از آن رو منتشر شده كه مجلس در بررسي لايحه بودجه سال95 معافيت مالياتي براي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي را ملغي اعلام كرد و شركت‌هاي بورسي در اين صورت مجاب هستند تا تعديل منفي اعلام كنند و انتشار اين شايعه دال بر موفقيت لابي‌هاي فشار داشته و سبب اقبال سهامداران شده است.

 

 افزايش سرمايه تحقق يافته

در ماه‌هاي اخير سه شركت خودروسازي توانستند افزايش سرمايه خود را محقق كنند، اين افزايش سرمايه‌ها بعضا از محل تجديد ارزيابي عملياتي شد. به‌طور مثال شركت سايپا در سال94 افزايش سرمايه ۱۲۵درصدي خود را اجرايي كرد و سرمايه آن از رقم 1.7هزار ميليارد توماني به 3.9هزار ميليارد تومان ارتقا يافت. افزايش سرمايه «خساپا» (از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها) بوده و 45ريال سود نيز براي سال95 پيش‌بيني كرد.

شركت خودروساز گروه بهمن نيز افزايش سرمايه 97درصدي را اجرايي كرد. اين افزايش سرمايه 493ميليارد توماني از سه محل مطالبات سهامداران و آورده نقدي بيش از 252.5ميليارد توماني، سود انباشته 205ميليارد توماني و اندوخته طرح و توسعه 33.6ميليارد توماني تامين شد و طي آن سرمايه گروه بهمن به كمتر از 1000ميليارد تومان رسيد. گروه بهمن كه نخستين سود هر سهم سال مالي اسفند95 را با رشد 10درصدي نسبت به سود 308ريال سال گذشته، 339ريال پيش‌بيني كرده، بعد از لغو مجمع 24اسفند، 5ارديبشهت را زمان جديد مجمع فوق‌العاده مشخص كرد.

همچنين هيات‌مديره شركت خودروسازي زامياد نيز بعد از كش‌وقوس‌هاي زياد سرانجام با افزايش 133درصدي موافقت كرد. اين درحالي بود كه در سال94، اين شركت پيشنهاد افزايش سرمايه تا 200درصدي را مطرح كرد كه نهايتا با 133درصد موافقت شد و بر اين اساس سرمايه 240ميليارد توماني زامياد به 560ميليارد تومان رسيد.  «خزاميا» باوجود پيش‌بيني سود 26ريالي هر سهم سال مالي جاري، طي نيمه اول سال براي هر سهم 272ريال زيان پيش‌بيني كرد كه 181ريال از اين زيان را محقق كرده است.

شركت ايران خودرو نيز به گفته هاشم يكه‌زارع در سال95 افزايش سرمايه‌يي را در پيش خواهد داشت. مديرعامل ايران‌خودرو در اين خصوص چندي پيش گفته بود كه سرمايه شركت دو سال پيش حدود 900ميليارد تومان بود اما امروز به 1530ميليارد تومان رسيده كه سال آينده با تجديدنظرهاي ساختاري مالي بيشتر هم خواهد شد.

 

 شايعات بي‌اساس و دور از ذهن

در همين رابطه فربد زاوه كارشناس صنعت خودروسازي، درخصوص افزايش سرمايه و تاثير منفي آن بر بورس به «تعادل» گفت: در روزهاي اخير صنعت خودروسازي به‌دليل افزايش سرمايه غيرواقعي در گذشته درجا مي‌زند، زيرا افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي سبب شد كه به صورت حبابي تعداد سهام اين شركت‌ها در بورس رشد كند و در حال حاضر درجا مي‌زند؛ بنابراين انتشار اين شايعه هيچ سودي براي بازار سرمايه ندارد.

وي افزود: يكي از اين شركت‌ها باوجود زيان‌ده بودن، از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها افزايش سرمايه داده و داراي 40هزار ميليارد تومان سرمايه شد، درحالي كه همين شركت در سال94 معادل 202ريال زيان شناسايي كرده بود اما با بزرگنمايي درخصوص كسب درآمد از محل قرارداد با شركت‌هاي خارجي كسب سود خواهد كرد و 45ريال سود براي سال95 پيش‌بيني كرد.

بنابراين كارشناسان، اين افزايش سرمايه و تعديل مثبت سود را غيرمنطقي دانسته و به‌همين دليل اين شركت درجا مي‌زند. از طرف ديگر توجه داشته باشيد كه اگر ارزش دفتري شركتي به‌عنوان مثال 100تومان بوده و به رقم 400تومان رسيده اما هيچ اتفاق مثبت ديگري در عملكرد شركت اتفاق نيفتاده باشد نشان از پسرفت شركت دارد و اين مساله درخصوص سايپا رخ داده است؛ زيرا در حال حاضر بدهي‌ها و زيان اين شركت سر جاي خود باقي است، توليد همچنان با مشكل روبه‌رو است و بانك‌ها از اين شركت‌ها طلب دارند؛ لذا اين افزايش سرمايه چه كمكي به سايپا خواهد كرد.

زاوه درخصوص اعمال فشار برخي سهامداران عمده براي دريافت معافيت مالياتي براي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي از طريق كاهش قيمت سهم عنوان كرد: بين سهامداران عمده همچنين خودروسازها در حال حاضر چنين اراده‌يي وجود ندارد تا بخواهند براي فشار به فلان نهاد يا شخصي، ارزش سهمي را تغيير دهند، بنابراين، اين شايعات بي‌اساس بوده و كمكي به بورس نخواهد كرد. اما اين خبر‌ها به اين دليل منتشر شده كه شركت‌هاي خودرويي اغلب زيان‌ده بودند و ماليات نمي‌دادند حال با افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي همچنين اعمال تعديل‌هاي مثبت سوددهي براساس قراردادهاي بزرگ با شركت‌هاي خارجي، خودروسازها بايد ماليات بيشتري به دولت بدهند بنابراين، اين اعمال فشار مي‌تواند روي سوددهي آنها تاثير بگذارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها