کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست


کد خبر : ۲۱۷۵۰شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳:۱۲۱۸۰۹ بازدید

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک در برابر خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست، اما این ...
آمریکا مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیستآمریکا مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک در برابر خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده مخالف معامله بانک‌های خارجی با ایران نیست، اما این معاملات در هر حال باید در چارچوب توافق‌نامه قدرت‌های جهانی با ایران انجام گیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه 3 اردیبهشت به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در هتل پالاس نیویورک به خبرنگاران گفت، ایالات متحده آمریکا مانعی بر سر راه معاملات بانک‌ها و موسسات مالی خارجی با ایران نیست و نخواهد بود. نمایندگان دولت‌های آلمان و بریتانیا اخیرا اعلام کردند که‌ با وجود آغاز اجرای توافق‌نامه برجام و برداشته‌شدن بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بانک‌های اروپایی هنوز در انجام معامله با ایران تردید دارند. علت این تردید و احتیاط، ترس موسسات مالی اروپایی از مجازات آمریکایی‌ها اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری شب گذشته با اشاره به تردیدهای بانک‌های اروپایی گفت، به نظر می‌رسد در میان بانک‌های خارجی در ارتباط با ایران ابهاماتی وجود دارد و ایالات متحده خواهد کوشید این ابهام‌ها را برطرف کند.

کری افزود، دولت اوباما آماده است به این موسسات توضیح دهد که در چارچوب برجام چه نوع معاملاتی با ایران مجاز است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده و بانک‌های خارجی می‌توانند از این فرصت برای انجام معاملات تجاری با ایران استفاده کنند.

ظریف: امیدوارم اظهارات کری نگرانی‌ها را برطرف کند

پس از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اظهار امیدواری کرد که اظهارات جان کری راهگشای حل نگرانی‌های بانک‌های خارجی از رویکرد آمریکا بشود.

به گزارش ایسنا، ظریف افزود، «این بسیار مهم است که متوجه باشیم برجام یک قرارداد متعادل بوده و ایران تعهدات خود را در برجام انجام داده و با صحبت‌هایی که جان کری می‌گوید مشخص شد که باید منتظر باشیم ایران تمامی منافع ذکر شده در برجام را ببرد.»

وزارت امور خارجه اخیرا در گزارشی به مجلس شورای اسلامی درباره بیلان سه ماهه اجرای برجام نوشت: «نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها در طول سالیان گذشته، فضای روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده است.»

با این‌حال دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان "مهمترین چالش برجام" را داخلی و مربوط به خود ایران دانسته و نوشته است: «بزرگ‌ترین مشکل و چالشی که برجام با آن مواجه است یک فضای اعتمادبخش و اطمینان‌ساز در داخل ایران برای طرف‌های خارجی است.»

وزارت خارجه در گزارش خود می‌افزاید: «نکته آن است که تقریباً تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که از آن‌ها انتظار بازگشت به فضای قبل از تحریم و تعامل و همکاری اقتصادی با ایران می‌رود، متعلق به بخش خصوصی هستند و با منطق اقتصادی نه به دستور دولت‌های خود وارد تعاملات اقتصادی می‌شوند. به بیان دیگر محاسبه هزینه-فایده است که بنگاه‌های اقتصادی را وارد یک تعامل اقتصادی می‌کند و مهم‌ترین عامل در این محاسبه، میزان اطمینان به این تعامل و فضای پیرامونی آن است.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها