کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دوئل خودروسازان ایرانی با شمشیر شرقی ها


کد خبر : ۲۱۷۲۵شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰:۰۰۵۶۵۳ بازدید

تامین نقدینگی، پر کردن خلاء سبد محصولات، رقابت در بازارخودرو و دلایل عديده دیگر ایران خودرو را به عنوان بزرگ ترین خودروسازخاورمیانه وادارکرده ...
دوئل خودروسازان ایرانی با شمشیر شرقی هادوئل خودروسازان ایرانی با شمشیر شرقی ها

تامین نقدینگی، پر کردن خلاء سبد محصولات، رقابت در بازارخودرو و دلایل عديده دیگر ایران خودرو را به عنوان بزرگ ترین خودروسازخاورمیانه وادارکرده است که محصول چینی دیگری را به بازار عرضه کند.یک کراس آور با قیمت حدود 44 میلیون که شاید برای افراد زیادی که دوست دارند مینی شاسی بلند سوار شوند وچندان هم نقدینگی زیادی برای این کار ندارند وسوسه انگیز باشد.

به گزارش ایران جیب به نقل از اعتماد، این خودروی چینی که محصول همکاری یکی از دوغول جاده مخصوص با دانگ فنگ است از فردا پیش فروش خود را آغاز می کند. به نظر می رسد زنگ خطری که با کسب تولید 10درصدی از سهم بازار ایران که چینی ها به صدا درآورده بودند، این بار برای خودشان به صدا درآمده باشد البته این اولین بار نیست که آنها با خطر مواجه می شوند.
 
 روزهای بد چینی های کرمان نشین

نوک تیز سیاست‌های خودرو در دولت احمدی‌نژاد چه در هنگام وفور درآمدهای ارزی و چه در شرایط كمبود ارز به دلیل تحریم‌ها، خودروسازان مستقر در كرمان را مجروح می‌كرد. در هنگام وفور درآمد ارزی بود كه راه واردات انواع اتومبیل خارجی باز شد و خودروسازان چینی مستقر ازگردنه فروش خارج ‌شدند. در هنگامه كمبود درآمد ارزی نیز كه قدرت خرید شهروندان كاهش یافته و دلار ارزان دراختیار خودروسازان نبود باز هم وضع بدتر شد. آمدن دولت روحانی برای خودروسازان مستقر در كرمان این مزیت را داشت كه در بخش‌های سیاستگذاری صنعت خودرو جای پایی باز كنند و سیاست‌های تازه آنها را زیر چرخ له نكند. سهم 10درصدی یا تولید 80هزاردستگاه همان زنگ خطری بود که تولیدکنندگان بزرگ ایران را وارد به تکاپو کرد.

روش‌های تازه و پرقدرت تامین منابع مالی که  از سوی كرمانی‌ها برای خریداران خودرو ارائه می شود فضای كار را برای جاده مخصوص نشینان تنگ و سخت كرده و به نظر می رسد به همین دلیل است كه ایران‌خودرو در حرف و عمل می‌خواهد چینی‌های مستقر در كرمان را كه اكنون نقش مدیران اصلی را نیز دراختیار دارند شكست دهد. یكه زارع  چندی پیش در گفت وگویی گفته بود كه فروش  سالانه كارخانه دراختیارش ۱۵ هزار میلیارد تومان است ضمن اینكه گفت‌وگو با پژو، رنو، فیات و... را ادامه می‌دهد اما می‌داند كه برای شكست چینی‌سازان مستقر در كرمان باید از همان ابزار استفاده كند.

آغاز دوئل

در بحبوحه مذاکرات صنعت خودروی ایران با بزرگان خودروسازی دنیا، شرکت ایران‌خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خودروی «اچ 30 کراس» را به عنوان محصول جدید خود روانه بازار می‌کند. ایران‌خودرو در حالی از «اچ 30 کراس» که با برند شرکت دانگ‌فنگ چین عرضه می‌شود، به عنوان محصول جدید خود یاد کرده که پیش از آن نیز اقدام به فروش یک خودروی چینی دیگر با برند «هایما» کرده بود.ظاهرا ایران خودرو قصد دارد با مونتاژ برخی خودروهای شاسی بلند چینی که زیر 100 میلیون تومان قیمت دارند، خلاء خودروهای شاسی بلند ارزان را در رنج قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان جبران کرده یا به رقابت با کرمان موتور که به طور صددرصد خودروهای چینی تولید می‌کند بپردازد.

این درحالی است که در جلسه هفته گذشته  شورای سیاستگذاری خودرو، صنایع خودروسازی کشور از هر گونه سی‌کی‌دی کاری منع شده و اعضای این شورا از مدیران صنعت خودرو خواسته اند به خاطر صیانت از تولید ملی دست از مونتاژ هر نوع خودروی خارجی که قطعات آن داخلی سازی نمی‌شود، بردارند.

این اقدام ایران‌خودرو در حالی صورت می گیرد که  به عقیده برخی کارشناسان با کم کردن تعرفه واردات خودرو می‌توان خودروهای با کیفیت‌تر کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی را به طور کامل وارد کشور کرد. از سوی دیگربه سرانجام نرسیدن مراودات بانکی بین المللی وعدم قطعی شدن قراردادهای ایران‌خودرو که پس از تحریم‌ها، اخبار زیادی در خصوص مذاکره با بزرگان صنعت خودروی دنیا منتشر کرده بود را در نهایت متوسل به همکاری با خودروسازهای چینی کرده است.

البته دانگ‌فنگ علاوه بر عرضه این شاسی بلند، در دوره تحریم ها با سایپادیزل همکاری کرده و خودروهای تجاری خود را در این شرکت به تولید می‌رساند. بر چه اساس ایران‌خودرو به سراغ یکی از شرکای رقیب خود رفته جای سوال دارد. این رفتار بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه، سبب شده برخی از کارشناسان صنعت خودروی کشور در خصوص به ثمر رسیدن نتایج مذاکرات ایران‌خودرو با شرکای اروپایی با دیده تردید نگاه کنند.

  دم خروس یا ... 

از سوی دیگر با توجه به موضع گیری یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو در گفت وگو با روزنامه ایران این اقدام آنان با پرسش مواجه می شود.وی گفته بود:« برخی می‌خواهند صنعت خودروی ایران را از بین ببرند اگر رقابت خودروسازان چینی با ایرانی‌ها شفاف باشد هیچ خطری احساس نمی‌كنیم و اگر هم خطری احساس شود دنبال راهكارهای رقابتی هستیم اما چینی‌ها شفاف نیستند و كارنامه آنها غیرشفاف است.»

به گفته یكه زارع كیفیت خودروهای چینی به هیچ وجه بالاتر از خودروهای تولید داخل نیست. خریداران خودروهای چینی بدانند صاحب اول و آخر خودروهایی كه خریده‌اند خودشان هستند چون خودروی چینی بازار دست‌دوم ندارد و می‌گوید باید در چند سال آینده خودروسازان چینی را از بازار ایران خارج كنیم و من به این موضوع اعتقاد دارم و ما نباید بازار را تقدیم چینی‌ها كنیم.

حال با این دیدگاه باید پرسید چرا ایران خودرو یک محصول جدید چینی را به سبد محصولات خود اضافه کرده است.شاید از یکسو موارد  بیان شده دلیل این کار باشد وشاید هم 
نمی خواهند لیدری بازارخودرو از جاده مخصوص خارج شده وبه کرمان برود.
 
کام شیرین اژدها

اما فارغ از تمام بحث ها واینکه بالاخره در این رقابت ایران خودروبرنده خواهد شد یا خودروسازان چینی مستقر در کرمان، نکته قابل توجه پیروزی پر رنگ خودروسازان چینی در بازار ایران است.مانند تیتری که یکی از روزنامه های تخصصی بعد از دربی چاپ کرد؛کرمان موتور 4-کرمان موتور 2.چرا که تبلیغ روی پیراهن هر دو تیم آبی وقرمز پایتخت یکی بود. به عبارت دیگر در این دوئل ایرانی برنده نهایی خودروسازان چینی خواهند بود.حال می خواهد برندی به نام چری باشد یا دانگ فنگ یا هر نام دیگری.در واقع از این نمد کلاهی برای صنعت خودروی ایران دوخته نخواهد شد وهر چه هست سرانجام به جیب چینی ها می رود.همان هایی که خوب می دانند درایران محصول خود را چگونه باید به فروش برسانند.حال با این تفاسیر باید دید که در این بازار کم رمق باز هم چینی های کرمان با روش های متعدد مالی وتسهیلاتی و روکردن محصولی جدید برنده خواهند شد یا ایران خودرو با بیش از نیم قرن سابقه.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها