کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضدونقيض‌های پيوستن يک شركت امريكايی به شبكه شتاب


کد خبر : ۲۱۶۶۵چهارشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۱۴۲۲۳۹ بازدید

شركت پيمنت‌وال طي روزهاي گذشته خبر از پيوستنش به شبكه شتاب ايران داده است، خبري كه هر چند در ايران با اقبال بسياري مواجه شد و ...
ضدونقيض‌های پيوستن يک شركت امريكايی به شبكه شتابضدونقيض‌های پيوستن يک شركت امريكايی به شبكه شتاب

شركت پيمنت‌وال طي روزهاي گذشته خبر از پيوستنش به شبكه شتاب ايران داده است، خبري كه هر چند در ايران با اقبال بسياري مواجه شد و برخي خبرگزاري‌هاي رسمي اقدام به بازانتشار آن كردند، اما در اين بين بانك مركزي به عنوان متولي اصلي و نهاد قانونگذار در بازار پولي كشور در اين خصوص اظهار بي‌اطلاعي كرده است. برخي خبرها حكايت از آن دارد كه بانك مركزي تاكنون درخواستي در اين خصوص از سوي هيچ شركت امريكايي نداشته است، و ممكن است برخي psp‌ها به صورت مستقل اقدام به آمادگي براي ارائه درگاه كرده‌اند، مساله‌يي كه كارشناسان و دارندگان پروانه psp آن را رد كردند و در گفت‌وگو با نگارنده عنوان كردند كه psp نمي‌تواند بدون اجازه بانك مركزي درگاه اينترنتي خود را در اختيار شركت‌هاي مالي خارجي قرار دهد.

محمد حسن شانه‌ساززاده رييس هيات‌مديره يكي از شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت در اين خصوص به «تعادل» گفت: ‌در حال حاضر و پس از رفع تحريم‌ها بسياري از شركت‌هاي psp اقدام به مذاكره با شركت‌هاي اروپايي و امريكايي كردند.

وي افزود: ‌اين مذاكرات همچنان در حال انجام است و تا زماني كه به مرحله نهايي و قرارداد نرسيده است نمي‌توان بطور رسمي آن را اعلام كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بانك مركزي مي‌تواند در جريان اين مذاكرات قرار نگيرد؟‌ و psp‌ها به صورت مستقل اقدام به ارائه درگاه اينترنت به اين شركت‌هاي خارجي كنند؟ اظهار داشت: بانك مركزي به‌عنوان بالاترين مرجع مالي كشور بايد در جريان اين مذاكرات و قراردادها قرار بگيرد و مجوز انجام اين كار را به psp‌ها بدهد، در نتيجه انجام اين فعاليت‌ها بدون مجوز بانك مركزي صورت نمي‌گيرد.

يك مقام آگاه نيز در اين خصوص گفت: بانك مركزي طبق مجوزي كه به psp ‌ها داده است، تنها آنها مجاز به ارتباط با سوييچ شاپرك هستند و به غير از آن حق ارتباط با هيچ سوييچ ديگر را ندارند.

وي افزود: ‌سوييچ شركت‌هاي خارجي نيز از جمله سوييچ‌هايي است كه psp‌ها براي ارتباط با آن بايد مجوز بانك مركزي را دريافت كنند و تا زماني كه اين مجوز صادر نشود هيچ psp نمي‌تواند اقدام به همكاري با شركت‌هاي خارجي داشته باشد.

وي در خصوص مزاياي پيوستن شركت‌هاي خارجي به شبكه شتاب ايران گفت: يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه در حال حاضر مطرح است حمل و نقل پول نقد است كه در رقم‌هاي بالا امكان‌پذير نيست، در صورت وقوع اين اتفاق به راحتي مي‌توان با كارت‌هايي كه در اين شبكه فعال هستند مبادلات تجاري و مالي انجام داد.

وي خاطرنشان كرد: همچنين با پيوستن شبكه‌هاي مالي به شبكه شتاب ايران بحث پولشويي نيز كمرنگ مي‌شود، مبادلات اينترنتي نيز رونق مي‌گيرد و مشكل سرمايه‌گذاران و بازرگانان خارجي نيز حل مي‌شود و با كارت‌هاي خود به‌راحتي مي‌توانند مبادلات تجاري خود را انجام دهند. وي با اشاره به اينكه مجوز همكاري شركت‌هاي مالي با psp‌ها بايد از سوي بانك مركزي صادر شود، گفت: ‌هيچ psp نمي‌تواند بطور مستقل اقدام به انجام اين كارها بكند، مگر اينكه بانك مركزي به آنها مجوز داده باشد، چراكه بانك مركزي متولي اصلي مبارزه با پولشويي در كشور است.

گفتني است شركت پيمنت‌وال يك شركت سان‌فرانسيسكويي است كه خدمات آنلايني در زمينه مالي، مشابه پي‌پال ارائه مي‌كند اين شركت طي دو خبر رسمي كه روي سايت شركت گذاشته است از پيوستنش به شبكه شتاب ايران خبر داده است. مساله مهمي كه بانك مركزي آن را رد كرده است.

طبق اطلاعيه رسمي اين شركت، از اين پس راه براي تمامي تبادلات تجاري با ايران از طريق سيستم جهاني آنلاين مبادلات هموار مي‌شود. احتمالا اين اتفاق باعث خواهد شد پس از بيش از 35 سال درهاي تجارت ايران و امريكا باز شود.

پيمنت‌وال گفته است كه انتظار دارد: «با ورود دوباره ايران به تجارت جهاني، بيزنس‌هاي بيشتري به سمت ايران هجوم ببرند و به سودشان در اين كشور بينديشند.»

مدير پروژه پرداخت‌هاي پيمنت‌وال، ديويد ريكارت گفته: «ايران پتانسيل زيادي به عنوان يك زمين حاصلخيز براي تجارت آنلاين بين‌المللي دارد.

شتاب مسير را براي آنها هموار كرده و پروسه تبادلات آنلاين را به وجود آورده است.» شتاب در سال ۲۰۰۲ به وجود آمده و با همه‌گير شدنش و كسب نرخ ۹۲درصدي‌اش، ايران را در بالاترين رتبه‌هاي تجارت آنلاين در جهان قرار داده است. تبادلات آنلاين در سال ۲۰۱۵ هم رشد ۱۵درصدي نسبت به سال قبل را تجربه كرده است.

اين در حالي است كه اطلاعات كاملي نيز از خزانه داري امريكا براي مجوز به اين شركت براي همكاري با ايران ارائه نشده است، و در حالي كه جاكوب لو وزير خزانه‌داري امريكا چندي پيش اعلام كرده بود كه ايران براي سيستم بانكي امريكا باز نخواهد شد، اين خبر را در هاله‌يي از ابهام فرو برده است.

 شركت امريكايي پيمنت‌وال كه در سال ۲۰۱۰ و در سانفرانسيسكو به وجود آمده و ۱۱شعبه در كشورهاي ديگر دارد، يكي از رهبران بازار خدمات پرداخت آنلاين و كالاي ديجيتال به‌حساب مي‌آيد. اين شركت به ۱۴۰ طريق و در ۱۸۰ كشور جهان خدمات پرداخت آنلاين ارائه مي‌دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها