کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

7 سيگنال اقتصادی اروپا به ايران


کد خبر : ۲۱۵۶۱یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۴۲۲۵۶۹ بازدید

فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز به همراه يك هيات بلندپايه از مقامات سياسي- اقتصادي متشكل از 7 كميسيونر ...
7 سيگنال اقتصادی اروپا به ايران7 سيگنال اقتصادی اروپا به ايران

فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز به همراه يك هيات بلندپايه از مقامات سياسي- اقتصادي متشكل از 7 كميسيونر اين اتحاديه وارد تهران شد. وي در اين سفر با برخي از مقامات عالي‌رتبه كشورمان ديدار و در زمينه مسائل مشترك و همكاري‌هاي دو جانبه ميان ايران و اتحاديه اروپا به رايزني پرداخت.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، پس از حضور نخست‌وزير ايتاليا و رييس‌جمهوري قزاقستان به ايران و حضور ايران در دو نشست سه جانبه منطقه‌يي همچنين سفر رييس‌جمهوري ايران به تركيه به منظور شركت در كنفرانس سازمان همكاري‌هاي اسلامي، دستگاه سياست خارجي ايران هفته پركار ديگري را با حضور فدريكا موگريني، توميسلاو نيكوليچ، رييس‌جمهوري صربستان و سشما سوراج، وزير خارجه هند به تهران پشت سر خواهد گذاشت. در همين راستا به اعتقاد كارشناسان اين حجم از مراودات بين‌المللي همچنين امضاي بيش از 100تفاهمنامه و سند همكاري ميان ايران و كشورهاي مختلف بيانگر نقش موثر و فعال دستگاه سياست خارجي ايران در توسعه روابط منطقه‌يي و بين‌المللي با جهان در چارچوب ديپلماسي اقتصادي است.

به گزارش«تعادل» به نقل از اداره كل ديپلماسي رسانه‌يي، فدريكا موگريني پيش از ديدار خود با علي لاريجاني رييس مجلس، علي شمخاني دبير شوراي امنيت ملي و علي‌اكبر ولايتي رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در تالار آيينه وزارت خارجه ديدار و در رابطه با توسعه همكاري‌ها ميان ايران و اتحاديه اروپا به گفت‌وگو پرداخت.


جلسه‌اي كم‌سابقه با مقامات اتحاديه اروپا

در همين خصوص محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان كه قرار است فردا، دوشنبه و پس از ديدار با وزير خارجه هند براي شركت در بيست و دومين نشست تغييرات اقليمي عازم نيويورك شود در كنفرانس مطبوعاتي مشترك خود با موگريني تاكيد كرد كه ما اطمينان داريم منافع سياسي و اقتصادي اتحاديه اروپا در اجراي برجام است و به همين دليل هم با اتحاديه اروپا براي برداشتن موانع و اجراي كامل برجام همكاري خواهيم كرد. وي از ديگر محورهاي گفت‌وگو با موگريني را آماده‌سازي و انجام اقدامات لازم اداري در ايران براي باز شدن دفتر اتحاديه اروپا در ايران عنوان و اظهار كرد: ما همچنان در موضوعات منطقه‌يي، مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي، مسائل انسان‌دوستانه، موضوع آوارگان و پناهندگان بحث و تبادل نظر مي‌كنيم.

ظريف در ادامه از صدور چهار بيانيه مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا خبر داد و اظهار كرد: يك بيانيه مشترك درخصوص محورهاي همكاري ما و اتحاديه اروپا خواهد بود و بيانيه ديگر درباره همكاري‌هاي هسته‌يي غيرنظامي ايران و اتحاديه اروپاست. وزير خارجه ايران همچنين اظهار كرد: امروز جلسه كم سابقه‌يي با اتحاديه اروپا داشتيم، سركار خانم موگريني به همراه هفت كميسيونر اتحاديه اروپا كه در حكم وزراي اتحاديه اروپايي هستند ازجمله كميسيونرهاي انرژي، تحقيقات و فناوري، محيط زيست و كشاورزي، مديريت بحران و كمك‌هاي بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردي، صنعت و سرمايه‌گذاري و آموزش، فرهنگ و ورزش به همراه همكارانشان ميهمان جمهوري اسلامي ايران بودند.  وي در اين نشست درخصوص آزمايشات موشكي اظهار كرد: بارها اعلام كرده‌ايم، موشك‌هاي جمهوري اسلامي ايران صرفا براي دفاع است و ارتباطي با برجام ندارد و اعتقاد دارم ارتباطي با قطعنامه شوراي امنيت هم ندارد. ظريف درخصوص اقدامات انجام شده براي رفع موانع همكاري‌هاي بانكي ايران اظهار كرد: در قالب برجام در اين خصوص پيگيري‌هاي مكرري داشتيم و رييس بانك مركزي ايران در روزهاي گذشته در واشنگتن با وزير خزانه‌داري ايالات‌متحده امريكا ديدار كرد و هيات كارشناسي ما با هيات كارشناسي اوپك يا دفتر نظارت بر تحريم‌ها مذاكرات جدي داشته است براي اينكه اطمينان حاصل كنيم ايالات متحده امريكا تعهدات خود را در قالب برجام كاملا انجام مي‌دهد.

 

  آزمايش‌هاي موشكي ارتباطي با برجام ندارد

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز كه پيش از سفر خود به تهران هدف از اين سفر را اطمينان دادن به ايران براي اجراي برجام و تقويت روابط ايران با اتحاديه اروپا عنوان كرده بود در اين نشست خبري مشترك تاكيد كرد كه اعتقاد داريم آزمايش‌هاي موشكي ارتباطي با برجام ندارد. وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: بانك‌هاي اروپايي بسيار علاقه‌مند به ايجاد ارتباط با ايران هستند تا مشاركت جديد اقتصادي كه درحال شكل‌گيري است، تسريع شود. وي گفت: من امروز در مقام مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا صحبت نمي‌كنم بلكه از سوي 500 ميليون اروپايي سخن مي‌گويم و اميدوارم روابط متفاوتي با ايران ايجاد شود. در مورد اجراي برجام كار ما به اتمام نرسيده و ادامه دارد و اميدوارم هرچه زودتر خواسته‌هاي دو طرف تحقق يابد. من مسوول نظارت مداوم و ايجاد گفت‌وگو در اين حوزه هستم و نهايت تلاش خود را انجام خواهم داد. موگريني در بخش ديگري از سخنان خود از محورهاي گفت‌وگو با وزير امور خارجه ايران را بخش اقتصادي بيان كرد و اظهار داشت: ما از الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني حمايت خواهيم كرد. موگريني همچنين در مورد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: برخي از تحريم‌ها وجود دارند كه ما آنها را برنداشته‌ايم و اين تحريم‌ها مرتبط با برنامه هسته‌يي نبوده‌اند بلكه حقوق بشري بوده‌اند. تمامي تحريم‌هاي مالي و اقتصادي مرتبط با فعاليت هسته‌يي ايران از 16ژانويه توسط اتحاديه اروپا لغو شده‌اند.

 

  بيانيه مشترك ايران و اتحاديه اروپا

لازم به ذكر است در پايان نشست مشترك موگريني و ظريف، طرفين بيانيه مشتركي صادر كردند. در اين بيانيه طرفين ضمن استقبال از روز اجراي برجام به عنوان كمك كننده به باز شدن فصل جديد در روابط بر تعهد كامل به اجراي برجام تاكيد كردند. در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي نيز طرفين ضمن ورود به گفت‌وگو در مباحث اقتصادي و مالي، همكاري مالي، بانكي بر همكاري و مشاركت در مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم تاكيد كردند همچنين جست‌وجوي راه‌هاي ارائه امكانات مالي، بانك سرمايه‌گذاري اروپا، گفت‌وگو و همكاري در زمينه جهانگردي، صنعت، ساخت و ساز، نساجي و... كمك و حمايت از شركت‌هاي كوچك و متوسط، تبادل هيات‌هاي كاري، همكاري توسعه جهت تقويت بخش خصوصي و تقويت حضور در بازارهاي دو طرف از ديگر زمينه‌هاي مورد گفت‌وگو بوده است. درخصوص همكاري‌هاي تجاري نيز ضمن گفت‌وگو در زمينه تجارت و سرمايه‌گذاري بر تبادل هيات، رسيدن به يك چارچوب حقوقي قراردادي به عنوان هدف گفت‌وگوها و كمك اتحاديه اروپا به الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني WTO تاكيد شد. در واقع سيگنال‌هاي اقتصادي كه كميسر عالي روابط خارجي اتحاديه اروپا به مقام‌هاي ايراني مخابره كرد به صورت خلاصه عبارتند از:

 

 توسعه همكاري‌هاي اقتصادي

 حمايت از ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني

 همكاري در زمينه نساجي، گردشگري و كشاورزي به‌عنوان مهم‌ترين شريك تجاري ايران

 افزايش واردات نفت و گاز ايران به اروپا در مقابل ارائه تكنولوژي و تخصص به ايران براي افزايش ظرفيت توليد

 همكاري بين دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و باز بودن درهاي تحصيل و پژوهش به روي ايرانيان

 همكاري در زمينه كمبود آب و محيط زيست

 سرمايه‌گذاري در بخش صنعت هوايي ايران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها