کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سقف 500 هزار تومانی برداشت از خودپردازها باقی ماند


کد خبر : ۲۱۳۰۷شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۳۲۲۸۵۴ بازدید

با وجود اتمام تعطیلات نوروزی و برخلاف بخشنامه بانک مرکزی، هنوز سقف 500 هزار تومانی برداشت روزانه از خودپردازهای بانکی به ...

با وجود اتمام تعطیلات نوروزی و برخلاف بخشنامه بانک مرکزی، هنوز سقف 500 هزار تومانی برداشت روزانه از خودپردازهای بانکی به حالت سابق بازنگشته است.

به گزارش ایران جیب به نقل از مهر، در روزهای پایانی سال گذشته مانند سال‌های قبل، تراکم و حجم برداشت از دستگاه‌های عابر بانک به شدت افزایش یافته بود و برخی از بانک‌ها قادر به ارائه درست خدمات به مشتریان نبودند و صف های طولانی در مقابل خودپردازهای برخی از بانک ها تشکیل شده بود.

بر این اساس بانک مرکزی سقف برداشت در هر شبانه روز از عابر بانک ها را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد و اعلام کرد که بانک ها در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند سقف برداشت وجه نقد از عابر بانک های خود را به مشتریانشان از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان تا پایان تعطیلات سیزده روزه نوروز افزایش دهند.  

بانک ها بلافاصله بر اساس ضررورتی که وجود داشت، سقف برداشت از عابر بانک های خود را به ۵۰۰ هزار تومان افزایش دادند اما قرار بود که این مبلغ پس از تعطیلات نوروزی به حالت قبل بازگردد، گرچه برخی از بانک ها سقف برداشت روزانه را از روز چهاردهم فروردین ماه یعنی پایان مهلت مقرر به حالت قبل بازگرداندند، اما با گذشت یک هفته از مهلت مقرر، هنوز برخی از بانک ها همان مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را به دارندگان کارت های خود می پردازند.  

دارندگان کارت های بانکی برخی از بانک های بزرگ می توانند با کارت و استفاده از دستگاه خودپرداز همان بانک تا سقف ۵۰۰ هزار تومان برداشت نمایند. به عبارت دیگر در برخی از بانک ها هنوز ابلاغیه مهلت گذشته بانک مرکزی اجرایی است. این بانک ها به اصطلاح با نادیده گردن مهلت تعیین شده توسط بانک مرکزی در دستورالعمل مربوطه می خواهند خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.

فازغ از این موضوع که برخی بانک ها دستورات مربوطه را اجرا کرده اند یا خیر، باید به این موضوع که افزایش سقف برداشت از خودپردازها با توجه به وضعیت تورم، گرانی ها، قیمت کالاها و غیره یک نیاز است، توجه شود. در اصل موضوع ناکافی بودن مبالغ قابل برداشت از دستگاه های خودپرداز بانکی و انتقال کارتی وجوه، به شدت مورد نیاز است و بارها از سوی مردم مطالبه شده است.

آخرین مصوبه مربوط به مبلغ برداشت از طریق دستگاه های خودپرداز بانکی ۷ سال پیش ابلاغ شده و همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است. طی سال‌های اخیر با وجود نیاز شدید به افزایش این مبلغ تغییری در آن صورت نگرفته، این در حالی است که قرار بود بانک مرکزی یک بازنگری در این زمینه داشته باشد و مبلغ آن را به ۴۰۰ هزار تومان در روز افزایش دهد.

جای خالی یک مصوبه

در شهریور ماه امسال مسئولان بانک مرکزی مطرح کردند که افزایش مبالغ برداشتی از دستگاه های عابر بانک در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و بزودی این موضوع نهایی خواهد شد اما تا دستورالعمل شب عید بانک مرکزی، خبری از تصمیم جدید نشد و حال دوباره وضعیت به حالت سابق بازگشته است و نیاز به یک مصوبه دوباره به شدن احساس می شود.  

مسئولان بانک مرکزی در همان زمان اعلام کردند که بررسی ها و محاسبات این بانک نشان می دهد نیاز به افزایش مبالغ دریافتی از طریق خودپردازها برای مردم وجود دارد که این رقم تا ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شده اما به دلیل ملاحظاتی این اقدام فعلا صورت نگرفته و افزایش مبلغ در دستگاه های خودپرداز در حال بررسی است.

اما حال می گویند که افزایش سقف برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان چندان مورد توجه و استقبال مردم قرار نگرفته است به طوریکه آمارها نشان می‌دهد که ۶۳ درصد تراکنش‌ها از پایانه‌های فروشگاهی بوده است و میزان تراکنش‌های خودپردازها تغییر چندانی نداشته است.

شاید بخش بزرگی از خریدهای مردم به پایانه های فروشگاهی انتقال یافته باشد، اما موضوع افزایش سقف برداشت از خودپردازها نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد. حتی این موضوع که در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان پول توجیبی برای مصارف کوچک و ضروری است، توسط مسئولان مربوطه به بانک مرکزی مطرح می شود.  

حال مقامات بانک مرکزی می گویند که قصد دارند برای افزایش سقف بدراشت از خودپردازها که در ایام نوروز و روزهای قبل از آن چندان مورد استقبال قرار نگرفته است، تصمیم گیری های جدیدی داشته باشند.

بانکداران: بانک مرکزی دخالت نکند

اما جالب این است که پیش از این هم بانکها در اقدامی خودسرانه بارها سقف برداشت از دستگاه های خودپردازشان را برای مشتریانشان بالا بردند و این افزایش‌ها تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در هر شبانه روز رساندند امادر نهایت بانک مرکزی جلوی این کار را گرفت.

در حال حاضر هم بررسی های مهر نشان می دهد که نه تنها بانک ها افزایش سقف برداشت از خودپردازها را یک ضرورت می دانند، بلکه مشتریان بانکی نیز خواستار ادامه اجرای دستورالعمل نوروزی بانک مرکزی هستند.  

برخی از بانکداران می گویند که افزایش و تعیین برداشت مبلغ از خودپردازها توسط بانکها و ارائه خدمات آنها به نشتریانشان یک موضوع داخلی است و بانک مرکزی نباید در این زمینه دخالتی داشته باشد، حتی برخی از بانک ها پیش از این قصد داشتند که سقف برداشت را تا یک میلیون تومان هم برسانند. بانکداران خواستار این هستند که بانک مرکزی به آنها اجازه دهد که بتوانند به این نیاز مشتریان خود پاسخ دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها