کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش قیمت نفت در پی احتمال تثبیت سقف تولید آن


کد خبر : ۲۱۲۳۳چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۲۲۱۱۶۴ بازدید

قیمت نفت در بازارهای آسیا در یک روز بیش از 70 سنت افزایش یافت. کارشناسان می‌گویند علت آن اظهارات نماینده کویت درباره احتمال توافق ...
افزایش قیمت نفت در پی احتمال تثبیت سقف تولید آنافزایش قیمت نفت در پی احتمال تثبیت سقف تولید آن

قیمت نفت در بازارهای آسیا در یک روز بیش از 70 سنت افزایش یافت. کارشناسان می‌گویند علت آن اظهارات نماینده کویت درباره احتمال توافق بر سر تثبیت سقف تولید و عرضه نفت از سوی اعضای اوپک و روسیه در روزهای آینده است.

به گزارش ایران‌جیب، قیمت نفت در بازارهای شرق آسیا در روز چهارشنبه (18 فروردین) به‌طور محسوسی افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری آلمان از سنگاپور هر بشکه نفت روز چهارشنبه 38 دلار و 60 سنت معامله شد که 73 سنت نسبت به روز قبل بیشتر بود. در همین روز یک بشکه نفت وست‌تگزاس آمریکا برای تحویل در ماه مه 36 دلار و 82 سنت فروخته شد که 93 سنت نسبت به روز سه‌شنبه افزایش داشت.

کارشناسان بازار نفت علت این افزایش را اظهارات نماینده کویت در اوپک می‌دانند که از احتمال توافق بر سر ثبیت تولید و عرضه نفت خبر داده است. "نوال عبداللطیف الفزیع" نماینده کویت در اوپک گفته است «تولیدکنندگان بزرگ نفت راهی جز این ندارند که در نشست 17 آوریل (29فروردین) خود بر سر فریز (تثبیت) تولید نفت به توافق برسند.»

در نشست 17 آوریل که در دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌شود، علاوه بر اعضای اوپک، روسیه نیز شرکت می‌کند. در این نشست شرکت‌کنندگان درباره طرح موسوم به "فریز نفتی" تصمیم خواهند گرفت. بر اساس این طرح، تولید و عرضه نفت باید در سقف تولید ماه ژانویه 2016 باقی بماند.

عرضه بیش از تقاضای نفت در دوسال گذشته موجب سقوط قیمت آن تا یک سوم شد. در تابستان 2014 قیمت نفت بالای 100 دلار بود اما در ماه‌های گذشته به کمتر از 35 دلار رسید. در ژانویه 2015 قیمت نفت کمترین سطح در 12 سال گذشته را ثبت کرد. در هفته‌های اخیر با اندکی افزایش بین 35 تا 40 دلار در نوسان بوده است. از سال 2010 تا 2014 قیمت نفت بالای 100 دلار برای هر بشکه بود و تولیدکنندگان نفت در این سال‌ها به درآمدهای هنگفتی دست یافتند. ایران نیز یکی از این کشورها بود. در دوره 8 ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ، کشومان بیش از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت.

عربستان و طرح "فریز نفتی"

در مورد اضافه تولید نفت، انگشت اتهام اغلب متوجه عربستان سعودی بوده که بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است. اما کارشناسان دلایل وجود اضافه‌ تولید در بازار نفت را افزایش تولید نفت آمریکا، تولید اضافی از سوی همه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و کاهش تقاضا از سوی کشورهای مصرف‌کننده می‌دانند. با این‌حال چشم‌انداز توافق برای تثبیت سقف تولید نفت در اجلاس دوحه هم‌چنان مبهم است. عربستان سعودی گفته تنها در صورتی به طرح "فریز نفتی" می‌پیوندد که ایران نیز به آن متعهد باشد و میزان تولید خود را متوقف کند.

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان روز اول آوریل (13 فروردین) در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «اگر تمام کشورها با این طرح همکاری کنند ما نیز همکاری خواهیم کرد. تا زمانی که ایران و دیگر کشورها، تولید نفت را ثابت نگه ندارند، ما هم تولید را ثابت نگه نمی‌داریم.»

به گزارش "ایرنا" موافقت‌نامه حفظ سقف تولید نفت در سطح تولید ژانویه 2016 در 16 فوریه سال جاری توسط عربستان سعودی، روسیه، قطر و ونزوئلا امضا شد و سپس نیجریه نیز از آن پشتیبانی كرد. این موافقت‌نامه ادامه سقوط بهای نفت را متوقف کرد.

براساس آخرین گزارش‌ها 12 كشور اعلام كرده‌اند كه در كنفرانس دوحه شركت خواهند كرد. این کشورها عبارتند از: عربستان سعودی، روسیه، كویت، نیجریه، امارات متحده عربی، اندونزی، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، عمان، اكوادور و قطر.

بنابر برخی گزارش‌های غیررسمی، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان نیز ممکن است در اجلاس دوحه شرکت کند. اما ایران موافق تثبیت سقف تولید خود در سطح ماه ژانویه گذشته نیست زیرا معتقد است که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تولید آن در ماه ژانویه با سهم واقعی ایران در بازار نفت مطابقت ندارد. کارشناسان می‌گویند همین امر احتمال توافق در دوحه را کاهش داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها