کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعرفه واردات محصولات کشاورزی افزایش یافت + نرخ‌ها


کد خبر : ۲۱۲۲۳چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸:۴۷۱۳۲۳ بازدید

تعرفه محصولات کشاورزی وارداتی در سال جاری اعلام شد که بر مبنای حمایت از تولید داخلی بیشتر آن‌ها با افزایش نرخ تعرفه همراه شده‌اند و ...

تعرفه محصولات کشاورزی وارداتی در سال جاری اعلام شد که بر مبنای حمایت از تولید داخلی بیشتر آن‌ها با افزایش نرخ تعرفه همراه شده‌اند و تعرفه برخی دیگر نیز در راستای تامین نیاز داخلی کاهش یافته است.

به گزارش ایران جحیب به نقل از ایسنا، مصوبه هیات وزیران در خصوص حقوق گمرکی و سود بازرگانی اعلام شد که در آن با عنوان حذف، ایجاد و اصلاح، حدود 2000 تعرفه‌ جدید برای واردات محصولات کشاورزی مختلف اعم از انواع روغن خام و دانه‌های روغنی، محصولات دامی، انواع ماهی و لارو، سیب زمینی، موز، گندم دامی، انواع بذر، جو، کودهای شیمیایی، علف‌کش‌ها و سموم شیمیایی، انواع پنبه حلاجی شده و نشده، پیله کرم ابریشم و ضایعات آن، پرندگان زینتی و ... اعلام شده است.

یکی از نکات جالب توجه برای حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات یک محصول کشاورزی، واردات موز و صادرات سیب درختی است که به هم گره خورده‌اند؛ به گونه‌ای که براساس فصل هشتم این مصوبه به ازای صادرات 1.5 کیلوگرم سیب درختی مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی یک کیلوگرم موز معادل پنج درصد تعیین می‌شود در حالی که تعرفه واردات موز در راستای حمایت از تولید داخلی از حدود چهار درصد به حدود 26 درصد افزایش یافته است.


افزایش نرخ تعرفه فرآورده‌های دامی

انواع محصولات و فرآورده‌های دامی نیز با افزایش نرخ تعرفه و حقوق گمرکی و سود بازرگانی مواجه شده‌اند که می‌توان گفت دام‌های سبک و سنگین و انواع قطعات دامی از جمله گوساله، ران، راسته، سردست و سینه، لاشه و شقفه، ژامبون سردست و سایر قطعات به صورت بااستخوان و بی‌استخوان و انواع قطعات گوشت مرغ، بز و غیره از 10 درصد به 15 درصد افزایش یافته است که در ملاحظات این مصوبه علت این افزایش نرخ تعرفه، حمایت از تولید داخلی عنوان شده است.


افزایش نرخ تعرفه واردات فله‌ای کره

البته حقوق گمرکی و سود بازرگانی واردات کره به صورت فله‌ای نیز از 15 درصد به 20 درصد افزایش یافته است.

در فصل سوم این مصوبه نیز به حقوق گمرکی انواع ماهی و لارو میگو و میگوی زنده برای اصلاح نژاد و تکثیر و پرورش اشاره شده است که باید براساس نظر وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.


افزایش تعرفه واردات ماهی تیلاپیا

براین اساس مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی این محصولات در بسته‌بندی‌های با وزن ناخالص حداقل 10 کیلوگرم و بالاتر 15 درصد تعیین شده است، اما دیگر آبزیان در فصل سوم این مصوبه تعرفه‌های متفاوتی دارند که می‌توان به نرخ تعرفه تخم و لار بچه ماهی اشاره کرد و که از چهار درصد در سال گذشته به پنج درصد اشاره کرد. همچنین تعرفه ماهی تیلاپیا تازه از 26 و تعرفه ماهی تیلاپیا منجمد از هفت درصد به 32 درصد رسیده‌اند و انواع ماهی پهن نیز از 26 درصد به 40 درصد افزایش یافته‌اند.

همچنین دیگر انواع ماهی سی‌بس، سی‌بریم و غیره تعرفه‌های دیگری دارند که از حدود 20 درصد تا 32 درصد متفاوتند در حالی که در سال گذشته تعرفه واردات این ماهیان از هفت تا 26 درصد بوده است. همچنین مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی در فصل هفتم این مصوبه برای سیب‌زمینی از چهار به 10 درصد و برای انواع لوبیا از 15 به 32 درصد افزایش یافته است و انواع بذر، گندم دامی در قالب تعرفه‌های جداگانه به 10 درصد افزایش یافته‌اند، در حالی که سال گذشته بین چهار تا هفت درصد تعرفه برای آنها تعیین شده بود.


افزایش حقوق گمرکی انواع دانه‌های روغنی

در فصل دوازدهم این مصوبه نیز حقوق ورودی دانه، روغن خام و روغن خام پالم در صورت خرید دانه‌های روغنی داخلی به قیمت تضمینی و با تایید وزارت جهاد کشاورزی به ترتیب پنج، 10 و 26 درصد تعیین شده است و حقوق گمرکی انواع دانه‌های روغنی اعم از سویا، کلزا، آفتابگردان و گلرنگ از چهار درصد به 10 درصد رسیده است، اما حقوق ورودی و تعرفه گمرکی انواع روغن خام در فصل پانزدهم مصوبه جدید هیات وزیران از جمله روغن کنجد، مارگارین و انواع روغن خام از پنج تا 55 درصد متفاوت است در حالی که در سال گذشته مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی این محصولات از هفت تا نهایتا 26 درصد تعیین شده بود.

پیله کرم ابریشم و ضایعات آن و همچنین انواع پنبه حلاجی‌ شده و نشده از دیگر محصولات کشاورزی هستند که تعرفه آنها مشمول تغییر و تحولاتی شده است که می‌توان به حذف معادل ریالی برای کرم ابریشم و ضایعات آن، حذف تعرفه فصلی برای پنبه حلاجی نشده و تعیین تعرفه 10 درصدی برای آن اشاره کرد.
 

نام محصول تعرفه واردات سال 1394 تعرفه واردات سال 1395
دانه‌های روغنی 4 درصد 10 درصد
روغن خام حتی صمغ گرفته 7 دصد 20 درصد
دثیگر انواع روغن خام از 7 تا 10 درصد از 20 تا 40 درصد
روغن کنجد 7 درصد 10 درصد
موز 4 درصد 26 درصد
انواع لوبیا 15 درصد 32 درصد
سیب زمینی 4 درصد 10 درصد
انواع ماهی و لارو میگو زنده بیشار از 10 کیلوگرم - 15 درصد
تخم و لارو بچه ماهی 4 درصد 5 درصد
ماهی تیلاپیا تازه 26 درصد 32 درصد
ماهی تیلا پیا منجمد 7 درصد 32درصد
فیله ماهی تیلاپیا 4 درصد 32 درصد
انواع ماهی پهن 4 درصد 40 درصد
کره فله 15 درصد 20 درصد
انواع دام‌های سبک و سنگین 10 درصد 15 درصد
انواع قطعات دام و طیور 10 درصد 15 درصد
پرندگان زینتی - 5 درصد


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها