کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نیسان پاترول جدید در شیراز


کد خبر : ۲۱۲۲سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴:۴۱۲۴۵۲۵ بازدید

تولید نیسان پاترول از 1951 در کشور ژاپن آغاز شد که با 6 نسل هنوز در میان رقیبان SUV جایگاه مناسبی دارد. یکی از مدل‌هایی که در کشورمان در حدود 16 سال توسط کارخانه پارس خودرو مونتاژ ...
نیسان پاترول جدید در شیرازنیسان پاترول جدید در شیراز

عصر خودرو :  تولید نیسان پاترول از 1951 در کشور ژاپن آغاز شد که با 6 نسل هنوز در میان رقیبان SUV جایگاه مناسبی دارد. یکی از مدل‌هایی که در کشورمان در حدود 16 سال توسط کارخانه پارس خودرو مونتاژ و تولید شد، نمونه 160و 260 بود که در همان موقع هم عاشقان خاص‌بودن و آفرود اولین انتخابشان را این مدل قرار دادند. 

چند ماه گذشته خبری منتشر شد که مانند یک بمب در صنعت خودروسازی صدا کرد و آن‌هم رکورد جدید کشش توسط یک خودروی شاسی‌بلند بود. در این خبر خودروی نیسان پاترول نسل 6 که از مدل 2010 تا به امروز است، خودرویی بود که توانسته رکورد جدید کشش را با کشیدن یک هواپیمای باری 170 تنی در مسافت 30 متر به نام خود ثبت کند. از آن‌روز‌، توجه زیادی به این خودرو شد و پاترول تبدیل به رقیبی سر‌سخت برای شاسی‌بلندهای Full Size شد. این خودرو در 3مدل LE /SE /XE وارد بازار شد که تفاوتشان در امکانات و گیربکس‌شان است. نمونه XE تقریبا ساده‌ترین نمونه با گیربکس 6‌سرعته دستی و SE از گیربکس 5 سرعته اتوماتیک بهره می‌برند که ماکزیمم توان هر دوی آنها 317 اسب بخار است. نمونه LE که کامل‌ترین آنها محسوب می‌شود از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با امکانات فوق‌العاده بهره می‌برد که حتی از لندکروز مدل 2013 هم قوی‌تر، هم بزرگ‌تر و هم چابک‌تر است.نام تویوتا لندکروز به میان آمد. جا دارد به رقابت این‌دو اشاره کنیم. نمونه VXR تویوتا لندکروز از پیشرانه 5663 سی‌سی با ماکزیمم توان 381 اسب بخار و با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ماکزیمم گشتاور 530 نیوتن‌متر را تولید کند. شتاب صفر تا 100 آن 7 ثانیه است که هنوز خیلی با نیسان پاترول تفاوت دارد. وزن خودرو لندکروز VXR برابر 2600 کیلوگرم است که با مدل LE نیسان پاترول 200 کیلوگرم تفاوت داشته و لندکروز سبک‌تر است و حالا نوبت به معرفی نیسان پاترول می‌رسد، مدل 7 سرعته این خودرو با یک موتور 5552 سی‌سی، ماکزیمم قدرت 400 اسب بخار و ماکزیمم گشتاور 560 نیوتن‌متر است که در مدت زمان 6.6 ثانیه سرعتش از صفر به 100 می‌رسد که برای حدود 100 سی‌سی کمتر، 200 کیلوگرم بیشتر خیلی قضیه جای بحث دارد. لازم به ذکر است که نیسان پاترول از نظر ابعاد از لندکروز بزرگ‌تر است.چند وقت پیش با گشت‌زنی در خیابان‌های شهر زیبا و تاریخی شیراز، ناگهان خودرو باابهتی مثال‌نزدنی تمام وسعت دیدمان را گرفت. نیسان پاترول نسل ششم بود که از کنار هر ماشینی رد می‌شد به‌دلیل عظمت و خاص‌بودنش تمام نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشید. سراغ مالک رفتیم و با گپی دوستانه قرار ملاقاتی ترتیب دادیم تا این خودرو رکوردشکن را مورد آزمایش قرار دهیم. نمونه مورد آزمایش مدل SEنسل ششم نیسان پاترول تولید 2012سفارش عرب بود که برای مدت کوتاهی به‌صورت گذر موقت حق تردد در خاک کشورمان را داشت.

طراحی بیرونی این خودرو با خطوط مدرن و طراحی کابین فوق‌العاده چنان جسورانه خلق‌شده تنها برای ثبت یک نام متفاوت از نیسان است. در نتیجه یک هماهنگی برای مرمت بیرونی با کروم دستگیره در‌ها، جلو پنجره و دریچه خروجی هوای محفظه موتور تاثیر خودش را روی علاقه‌مندان گذاشته است. همانطور که گفتیم، نیسان پاترول در نوع خود خیلی متفاوت‌تر از دیگر رقباست؛ حتی از تویوتا لندکروز. نیسان پاترول با طول 5140 میلی‌متر، تقریبا 190 میلی‌متر از خودرو تویوتا لندکروز بلندتر است که پیشنهاد می‌کنم اگر این خودرو را خریدید، کمی در پارک دوبل کردن دقت کنید.عرض پاترول نسل ششم هم 1995 میلی‌متر است که 25 میلی‌متر هم از لندکروز عریض‌تر است و با ارتفاعی 1940 میلی‌متری که باز هم 60‌میلی‌متر از لندکروز بلندتر است‌. فاصله بین دو محور نیسان پاترول 3075 میلی‌متر است که به نسبت طول و ارتفاع زیاد خودرو با عرض مناسب‌، راننده به‌راحتی می‌تواند آن‌را روی آسفالت کنترل کند‌. در ضمن یکی دیگر از عوامل افزیش کنترل کشش‌، لاستیک‌های Dunlop در اندازه 265/70R18 با Traction A است. در کل ظاهر نیسان پاترول، ساده‌، عضلانی و نچسب است که در مقابل لندکروز با ظاهری مدرن و دلربا حرفی برای گفتن ندارد  اما شکل و شمایل  پاترول به‌خوبی نوید خودرویی جنگنده و چغر را می‌دهد که برای رقابت‌های سنگین و مردانه خود را آماده کرده است‌.

پس از تحقیقات گسترده، تیم طراحی نیسان در بازار به این نتیجه رسیدند که برای برگشت نیسان در مقابل رقبای اصلی خود که نه‌تنها برای کسب یک نام تجاری جهت طراحی بلکه جهت عملکرد موتور پیشرو طبقاتی، 
تجمل و رفاه و آسایش بیشتر و ترکیبی هوشمند از فناوری‌های جدید است که افزایش تجربه و لذت رانندگی در پی دارد. در ابتدای بحث نمای داخلی لازم است که اشاره‌ای به خودرو تست‌شده کنم که این نمونه مدل SE یعنی ساده‌ترین است و از امکانات اصلی و پیشرفته نیسان بهره نمی‌برد. هنگام تست سیستم صوتی، 13 اسپیکر BOSE و 2 ساب‌ووفر چنان خروجی و شفافیت صدایی داشتند که تصورش هم کمی سخت بود. نکته دیگری که طراحان ذره‌بین را روی آن انداخته‌اند،کابین لوکس‌تر است  که  این برنامه شامل مقدارسخاوتمندانه از چرم، آلومینیوم جلاداده شده و چوب داخلی نیسان پاترول که بیش از حد است به طور قابل توجهی به‌روز رسانی شده‌اند. به گفته طراحان نیسان پاترول نسل ششم، با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان فقط 15درصد زمان خود را بیشتر در جاده نمی‌گذرانند، در نظر داشتند یک فضای داخلی بهتر  با کیفیت بالا برای تمام اعضای خانواده مهیا کنند که با تفکر به نتیجه رسیدند. 3 ردیف صندلی برای لذت‌بردن 7 نفر از سواری نیسان پاترول طراحی شده که 2ردیف عقب به‌صورت کامل جمع می‌شوند تا فضای عقب برای حمل بار مهیا شود. در نمونه فول‌آپشن صندلی‌ها به‌صورت برقی توسط دکمه‌های تعبیه شده، تا می‌شوند اما در نمونه تست‌شده این عمل به‌صورت دستی صورت می‌گرفت.
 

upjpuopqq1vfe0zkkta.jpg


به اصلی‌ترین سیستم داخلی خودرو یعنی سیستم حرکتی نیسان پاترول می‌رسیم؛ یک کنترل‌کننده 8 دکمه‌ای، دایره‌شکل روی کنسول وسط جا داده‌اند که حالت‌های جاده، برف، کوهستان، سنگلاخی، قفل دیفرانسیل، ESP، کنترل خودرو در سرازیری شدید و سیستم 4H ‌و 4L روی آن تعبیه شده‌اند که راننده می‌تواند به نسبت تغییر وضعیت رانندگی کاملا روی سیستم حرکتی آن مدیریت کند. در اینجا لازم است که 3 حالت انتقال قدرت AUTO‌، 4H و 4L را برایتان توضیح دهم تا بیشتر با این سیستم آشنا شوید. حالت AUTO به منظور انتقال قدرت به صورت اتوماتیک است؛ یعنی قدرت خودرو را به‌صورت خودکار می‌سنجد و به همان نسبت تغییرات را ایجاد می‌کند. حالت دیگر 4H بوده که تمام قدرت بین چهارچرخ خودرو تقسیم می‌شود، حرکت سریع با تقریبا حداکثر سرعت 64 کیلومتر در ساعت و مخصوص عبور از لجن‌زارهاست. آخرین حالت 4L است که برای عبور از کوهستان و حرکت آرام با انتقال قدرت به چهارچرخ بوده‌، زیرا حداکثر سرعت این حالت تقریبا 16 کیلومتر در ساعت است. در ادامه سری به آزمایش فنی این نیسان پاترول خواهیم زد تا شما خوانندگان هم با وضعیت رانندگی آن بیشتر آشنا شوید.


نوبت به قسمت اصلی مطلب یعنی آزمایش خودرو رسید. همانطور که در ابتدا توضیح دادم، نیسان پاترول توانسته در کتاب گینس رکورد کشش دنیا را توسط یک خودرو SUV بشکند؛ پس با همین دید جلو رفتیم اما با کمی تفاوت. کشش پاترول چیزی ثابت شده بود و بیشتر به تردد شهری و کوهستان آن پرداختیم.  فشردن دکمه استارت برقی و روشن شدن یک پیشرانه 8 سیلندر پرهیاهو که صدای خروجی آنچنانی به گوش نمی‌رسید بلکه صدای غرش خود موتور شنیده می‌شد. با درگیر کردن گیربکس شروع کردیم. موتور 8 سیلندر، 32 سوپاپه 5552 سی‌سی نیسان پاترول مجهز به سیستم DOHC می‌تواند در دور موتور 4900 دوردر دقیقه ماکزیمم توان 317 اسب بخار تولید کند و توسط گیربکس 5 سرعته اتوماتیک آن ماکزیمم گشتاور 522 نیوتن متر را در دور موتور 3600 دور در دقیقه از آن شاهد باشیم که تمام اینها به لطف طراحی نیسان موتور صورت می‌گیرد.در تردد شهری هنگام عبور از سرعتگیر‌ها و چاله‌ها‌، خیلی نرم عبور می‌کرد و ضربات ناشی از آنها تمام و کمال در سیستم تعلیق و شاسی تقسیم می‌شد تا حتی سرنشینان ترسی از خوردن نوشیدنی در هنگام حرکت نداشته باشند. قبل از حرکت از بیرون که به خودرو نگاه کردیم به‌دلیل ارتفاع بلندش کمی برای حرکات مارپیچ دلمان را زد اما برای امتحان کمی مانور ناگهانی دادم، چنان چسبندگی به نمایش گذاشت که باورش سخت است‌. فقط دقت کنید که به‌دلیل ارتفاع بالا، اجسام از آنکه در طرفین می‌بینید،  بزرگ‌ترند. 

در مسیر مستقیم ایست کامل کردیم، سیستم ESP را غیرفعال و سیستم شتاب‌سنج را فعال کردیم و استارت زدیم؛ عقربه کیلومترسنج اعداد را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت، 10‌، 20‌... 30، 40، 50 تا اینکه دنده در سرعت حدود 70 کیلومتر در دور موتور 6000 دور عوض شد و کمی بهتر دور گرفت و بالاخره عدد 100 را در مدت زمان 8.5 ثانیه (تست شده) با دنده 2 در دور موتور 5250 دور در دقیقه فتح کرد. در شتاب اولیه خیلی چابک عمل کرد و البته ناگفته نماند نمونه گیربکس 7 سرعته این خودرو شتاب صفر تا100 در حدود 7.3 ثانیه دارد که آن مدل رقیب لندکروز VXR محسوب می‌شود. ترمزگیری آن با توجه به وزن 2695کیلوگرمی و سیستم چهارچرخ دیسک ABS و TCS بازهم مناسب بود اما بالاخره سیستم ترمز هیچ خودرویی را نمی‌توان 100درصد تایید کرد. دلمان آب شد تا بالاخره به پای کوه دراک رسیدیم. در ابتدای مسیر یک ناهمواری بلند به چشم می‌خورد که طبق تجربه قبلی مالک به‌صورت نرمال وارد مسیر شدیم و بدون کوچک‌ترین وقفه عبور کرد! در کمال تعجب مسیر سخت‌تر را انتخاب کردیم، در سربالایی و سرازیری‌های حدودا 35 درجه در حالت نرمال کاملا پاسخگو بود و اصلا نیاز به تنظیم حالت‌های مختلف نبود. مسیر را تغییر دادیم، وارد قسمت سنگلاخی شدیم و بالاخره تصمیم به فعال‌سازی سیستم تردد سنگلاخ گرفتیم. با اینکه شیبی در حدود 45 درجه داشت، کمی تکان ناشی از سنگ‌های متعدد کاملا عادی بود اما به لطف سیستم تعلیق مستقل جناقی خیلی نرم‌تر و به‌دلیل فعال‌بودن این سامانه‌، خیلی با احتیاط و آرام مسیر را طی کردیم تا اینکه به یک سرازیری تقریبا تند رسیدیم. تصمیم گرفتیم سیستم کنترل سرعت در سرپایینی را هم آزمایش کنیم و دکمه مربوطه را فشردیم‌. روی صفحه کیلومتر چراغ زردرنگی روشن شد. خیلی آرام این وزنه‌بردار 2695 کیلوگرمی از سر پایینی عبور کرد و وضعیت حرکتی خودرو را در حالت نرمال قرار دادیم. در کل هندلینگ بهتر، شتاب مناسب‌تر، قدرت فوق‌العاده و کشش خوب نسبت به لندکروز از این نیسان پاترول شاهد بودیم اما واقعا نیسان ظریف‌کار نیست و طراحی این خودرو هنوز جای کار دارد و البته خودرو آزمایش‌شده نمونه پایه بود و از امکاناتی همچون LCD 8 اینچ، Navigation، سیستم برقی تاشدن صندلی‌های عقب، آیینه‌های تنظیم‌شونده اتوماتیک هنگام دنده عقب، سانرووف، ‌هارد 9.5 گیگابایت سیستم صوتی، حافظه صندلی و دیگر موارد اینچنینی بی‌بهره مانده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها