کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بهره‌برداری از پورتال خدمات دولت الكترونيك؛ به زودی


کد خبر : ۲۱۱۶۸سه شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳:۴۷۱۱۷۵ بازدید

روز گذشته خبري با عنوان «درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران، از ارائه خدمت كنار گذاشته شد»، روي خروجي خبرگزاري فارس قرار گرفت در اين خبر ...
بهره‌برداری از پورتال خدمات دولت الكترونيك؛ به زودیبهره‌برداری از پورتال خدمات دولت الكترونيك؛ به زودی

روز گذشته خبري با عنوان «درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران، از ارائه خدمت كنار گذاشته شد»، روي خروجي خبرگزاري فارس قرار گرفت در اين خبر آمده بود كه «پورتال iran.ir كه در سال 86 با عنوان درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران آغاز به كار كرد و هم‌اكنون نيز اين نام را يدك مي‌كشد عملا از ارائه خدمات الكترونيكي كنار گذاشته شده است» ‌با پيگيري‌هاي صورت گرفته نگارنده و مصاحبه خبرنگار تعادل با رضا باقري اصل معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات مشخص شد كه نه تنها پورتال IRAN.IR به عنوان درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران كنار گذاشته نشده، بلكه ماموريت اين پورتال تغيير كرده است و از اين پس پسوند gov به آن اضافه مي‌شود.

در متن خبر آمده است «در نيمه دوم سال 94 رضا باقري اصل معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات ايران در پاسخ به سوال فارس كه آيا در دولت يازدهم نيز ملاك الكترونيكي كردن خدمات دولت همان رويه سابق ارائه خدمات الكترونيكي بر بستر پورتال iran.ir خواهد بود، اظهار داشت: سرويس‌دهي پورتال ايران شامل خدمات الكترونيك بود اما آنچه اكنون مدنظر است، خدمات دولت است. پورتال ايران تنها شامل خدمات الكترونيك بود و اكنون ساختارهاي دولت مورد بازبيني قرار مي‌گيرد، دولت الكترونيك بازآفريني دولت است نه الكترونيكي كردن وضع موجود دولت. اين تفاوت و رويكردي است كه دنبال آن بوديم. طبق انتظاري كه مي‌رفت هم‌اكنون تغييرات عمده‌يي در پورتال ايران دات‌اي‌آر مشاهده مي‌شود».  معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل با اشاره به اينكه طبق ضوابط و بر اساس دستورالعمل دولت بايد پورتال‌هايي كه اقدام به ارائه خدمات به شهروندان مي‌كنند و دستگاه‌هاي اجرايي آن را طراحي و راه‌اندازي مي‌كنند بايد پسوند. gov را داراباشد، افزود: بر اساس ضوابط فني و اجرايي اين مهم در راستاي توسعه دولت الكترونيك صورت گرفته است.

وي افزود: تمام خدماتي كه دستگاه‌هاي اجرايي در پورتال‌هاي خود ارائه مي‌كنند در سطح ملي و استاني تجميع خواهد شد به‌طوري‌كه در پورتال‌هاي ملي خدمات دولت الكترونيك با عنوان  iran.gov.ir نمود پيدا خواهد كرد.

وي تصريح كرد: اين خدمات در استان‌هاي ديگر با نام استان نمايان مي‌شود به عنوان مثال esfehan. gov.ir خواهد بود. هر استاني كه خدمت الكترونيك داشته باشد ابتدا نام استان و بعد پسوند gov.ir قرار مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: ‌در حال حاضر پورتال در مرحله تست نخبگاني و بررسي‌هاي نهايي قرار دارد و به محض تاييد از سوي مقام عالي وزارت به بهره‌برداري نهايي مي‌رسد.

 باقري اصل با اشاره به اينكه پورتال iran.ir حذف يا كنار گذاشته نمي‌شود، گفت: ‌اين پورتال به ماموريت‌هاي اصلي خودش در حوزه‌هاي ديگر كه مشخص شده است، مي‌پردازد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه ماموريت‌هايي براي اين پورتال در نظر گرفته شده است؟ گفت: ‌اين پورتال تغيير ماموريت داده است و با جانمايي مجدد و ارائه خدمات مطلوب‌تر در خدمت عموم قرار مي‌گيرد. به محض نهايي شدن خدمات و ماموريت اين پورتال آن را اعلام مي‌كنيم.  وي در ادامه در خصوص افتتاح پورتالiran. gov.ir گفت: ‌اميدواريم هرچه سريع‌تر اين پورتال به بهره‌برداري برسد، فعلا زمان دقيقي را نمي‌توان عنوان كرد، چراكه همان‌طور كه بيان كردم در مرحله تست نخبگاني و بررسي‌هاي نهايي قرار دارد.

 گفتني است درگاه ايران به‌مثابه دروازه اصلي ورود كشور ايران به دنياي مجازي است كه امكان دسترسي متمركز و يكپارچه شهروندان ايراني در داخل و اقصي نقاط جهان را به اطلاعات و خدمات ارائه شده در كشور جمهوري اسلامي ايران فراهم مي‌كند. در واقع درگاه ايران، كليه خدماتي را كه يك فرد براي زندگي عادي و روزمره در كشور ايران به آن نيازمند است را در اختيار وي قرار مي‌دهد.» اين هدف همچنان نيز در بخش اطلاعات پورتال پابرجا مانده است.

گفتني است وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بين برنامه‌هاي پيش بيني شده براي سال 95 به رونمايي از دولت الكترونيك اشاره كرده است و به‌نظر مي‌رسد در آينده‌يي نزديك اين پورتال در سطح ملي به بهره‌برداري برسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها