کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بزرگترین خریداران و فروشندگان طلا در سال 2015


کد خبر : ۲۱۱۰۵یکشنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۴۰۷۸۹ بازدید

تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی و اقدام برای متنوع کردن ذخایر، خرید 483 تن طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال 2015 را بدنبال ...

تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی و اقدام برای متنوع کردن ذخایر، خرید 483 تن طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال 2015 را بدنبال داشت.

جدیدترین گزارش موسسه تامسون رویترز GFMS نشان داد روسیه با خرید 206 تن، برای چهارمین سال متوالی بزرگترین خریدار طلا بود. این کشور در پی اختلافاتی که با غرب پیدا کرده است بدنبال فاصله گرفتن از دلار آمریکا بوده و از این رو ذخایرش را متنوع می‌کند.

چین که امسال شاهد اضافه شدن یوان به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول خواهد بود، اواسط سال گذشته نخستین افزایش ذخایر طلای خود از سال 2009 را اعلام کرد و با خرید 104 تن طلا در نیمه دوم سال، میزان ذخایرش را به 1742 تن رساند.

بانک‌های مرکزی سال گذشته در حالی به خرید طلا پرداختند که تقاضای صنعتی و جواهرسازی ضعیف شد در حالیکه کاهش 10 درصدی قیمت طلا که تا رکورد پایین 1060 دلار سقوط کرد باعث شد خرید فیزیکی خرد اندکی افزایش پیدا کند.

این فلز ارزشمند پس از ثبت کاهش قیمت سالانه در سال 2015، در سه ماهه اول سال 2016 به مدد نگرانیها نسبت به روند رشد اقتصادی چین و تصویب دور جدید از تدابیر محرک مالی از سوی بانکهای مرکزی بزرگ جهان، در سه ماهه اول سال 2016 بهترین عملکرد را در میان کالاها داشت.

خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی در سال 2010 پس از دو دهه که بانکهای مرکزی فروشنده این فلز ارزشمند بودند آغاز شد. عامل اصلی هم افزایش خرید از سوی کشورهای در حال توسعه بود و میزان خرید بانکها در سال 2012 به رکورد 544 تن جهش یافت.

با این همه آشفتگی اقتصادی در بعضی از اقتصادهای نوظهور منجر به فروش طلا از سوی بانکهای مرکزی آنها شده است و بعضی از کشورهایی که به درآمد نفتی متکی بوده‌اند در پی ریزش قیمت نفت که بودجه آنها را تحت فشار قرار داده به فروش طلا روی آورده اند. فروش طلا در سال 2015 به میزان 43 درصد افزایش یافت و به 77 تن رسید با اینهمه از نظر استانداردهای تاریخی همچنان رقم پایینی بود.

ونزوئلا تا پایان ژوئن با فروش 44 تن بزرگترین فروش طلا را داشت و در یک مبادله پیچیده، بخشی از ذخایر طلایش را با یک میلیارد دلار معاوضه کرد. کلمبیا 6.9 تن طلا فروخت که برابر با دو سوم از کل ذخایرش بود و السالوادور 5.4 تن، آلمان سه تن و کانادا و مکزیک هر یک 1.3 تن طلا فروختند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها