کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقایسه نقاط ضعف و قوت iPhone SE و iPhone 6s


کد خبر : ۲۱۰۶۱پنجشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۴۲۶۸۸۸ بازدید

اگرچه حتی پس از معرفی iPhone SE باز هم کاربران زیادی همچنان iPhone 6s را پرچمدار فعلی Apple می‌دانند اما به هر حال SE هم دست کمی از یک ...

امروزه کمتر پیش می‌آید کمپانی‌های معتبر، گجتی با نمایشگر کوچک‌تر از 5 اینچ تولید کنند که به پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند مجهز شده باشد. شاید تنها نمونه با این مشخصات سری Compact محصولات سونی باشند؛ به عنوان مثال Xperia Z5 Compact به نمایشگری 4.6 اینچی و در عین حال پردازنده Snapdragon 810 مجهز شده است. iPhone SE را هم نمی‌توان یک گوشی Mini دانست بلکه باید در دسته‌بندی Compactها قرار بگیرد؛ جثه‌ای کوچک با قلبی فوق‌العاده بزرگ! گوشی 4 اینچی جدید اپل از پردازنده‌ A9 مشابه با پرچمدار این کمپانی یعنی iPhone 6s بهره می‌برد که دوربین 12 مگاپیکسلی آن در کنار دیگر مشخصات جانبی می‌توانند از SE یک کامپکت تمام عیار بسازند.

به گزارش ایران جیب به نقل از جی اس ام، البته به این نکته دقت داشته باشید اگرچه SE و 6s نقاط مشترک زیادی دارند و اعداد نزدیکی را باهم به اشتراک گذاشته‌اند اما این بدان معنا نیست کهSE می‌تواند پا به پای 6s رقابت کند. در ادامه به مقایسه مشخصات هردوی این گوشی‌ها پرداخته و اختلاف‌ها را شرح خواهیم داد؛ با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 



۱- جای 3D Touch در SE خالیست
 

نمایشگر 4 اینچی رتینای SE نه تنها از 6s کوچک‌تر بوده بلکه فاقد لایه 3D Touchاست! این بدان معناسب که نمایشگر قابلیت تشخیص فشار انگشت را نداشته و با خرید آن طبعا از امکاناتی نظیر Peek و Pop بی‌بهره خواهید ماند؛ این ویژگی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند بدون نیاز به بازکردن کامل یه اپلیکیشن همچون ایمیل و غیره بتوان متن و تصاویر درون آن را مشاهده کرد؛ علاوه بر این، قابلیت Quick Actions هم از SE در مقایسه با 6s حذف شده است.
 


 

۲- نسخه قدیمی Touch ID از 5s به ارث رسید
 

همانطور که می‌دانید سنسور اثر انگشت یا Touch ID که در دکمه Home آیفون‌ جا خوش کرده برای اولین‌بار با معرفی iPhone 5s روانه بازار شد؛ این نسخه هیچ مشکلی جز کمبود سرعت در تشخیص اثر انگشت نداشت که نسخه ارتقا یافته‌ آن در آیفون‌های بعدی حضور یافت و نقص در سرعت تشخیص را هم برطرف کرد.

اگرچه SE پردازنده و بسیاری دیگر از امکانات خود را از 6s به ارث برده اما این موضوع در مورد سنسور اثر انگشت صدق نمی‌کند؛ Touch ID بکار رفته درSE همان سنسوری‌ است که در 5s یافت می‌شود. باز هم تکرار می‌کنیم اگرچه این سنسور هیچ مشکلی نداشته و به بهترین شکل عمل می‌کند اما انتظار می‌رفت نسخه پیشرفته‌تری در iPhone SE جای گیرد.

 



۳- دوربین سلفی با رزولوشنی پایین‌تر از انتظار
 

اگرچه دوربین اصلی SE یکی از بهترین‌های موجود در بازار است اما دوربین جلو بر خلاف چیزی که انتظار می‌رفت آنقدرها هم تعریفی نیست؛ سنسور بکاررفته در دوربین سلفی از رزولوشنی 1.2 مگاپیکسلی با دیافراگم F2.4 بهره‌مند شده حال آن که نمونه موجود در 6s به رزولوشن 5 مگاپیکسلی و دیافراگم F2.2 مجهز شده است.

اگرچه با وجود رزولوشن نسبتا پایین باز هم می‌توان روی عکاسی با آن حساب کشید ولی طبعا تصاویری که توسط 6s ضبط می‌شوند از رزولوشن و دقت بالاتری برخوردار خواهند بود. نکته جالب این که با افزایش نور نمایشگر هنگام عکسبرداری می‌توان از آن به عنوان فلش برای افزایش نور تابیده شده به صورت استفاده کرد!


 


 

۴- عدم وجود حافظه 128 گیگابایتی در SE

بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها، موسیقی و فیلم عموما درصد بسیار بالایی از حافظه اسمارت‌فون‌ها را اشغال می‌کنند؛ به همین دلیل محصولات اپل از جمله iPhone 6s عموما در نسخه 128 گیگابایتی هم عرضه می‌شوند اما این موضوع برای iPhone SE اتفاق نیافتاده است.

متاسفانه این گوشی فقط از حافظه‌های 16 و 64 گیگابایتی بهره‌مند شده پس با توجه به این که محصولات اپل از کارت‌های حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم نسخه 64 گیگابایتی را انتخاب کنید.
 


 

۵- غیبت معنی‌دار Taptic Engine

 

ویژگی Taptic Engine یکی از موارد انحصاری اپل بوده که ترکیبی از Tap و Haptic Feedback است. این موتور که پیشرفته‌تر از موتور‌های ویبره دیگر اسمارتٰ‌فون‌هاست در iPhone SE حضور ندارد.

هنگامی که در iPhone 6s از حرکات مربوط به 3D Touch استفاده می‌شود، یک ویبره خفیف توسط Taptic Engine تولید می‌شود اما همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، SE فاقد 3D Touch است؛ شاید بتوان حذف Taptic را با عدم بهره‌گیری از 3D Touch در آیفون 4 اینچی توجیه کرد. این گوشی به ویبره‌های خفیف تولید شده توسط موتور ویبره اپل نیاز ندارد که احتمالا به همین دلیل حذف شده است!
 


 

۶- طول عمر باتری SE بیشتر از 6s
 

در حالی که همچنان میزان نگهداری واقعی شارژ توسط iPhone SE بر همگان پوشیده است، حداقل می‌توان حدس زد که در بعضی کاربردها، باتری SE از6s بیشتر دوام خواهد آورد. به عنوان مثال در نموداری که توسط اپل منتشر شده، میزان وبگردی توسط SE حدودا 13 ساعت اعلام شده حال آن که باتری6s امکان 11 ساعت وبگردی را به کاربر می‌دهد. البته نمی‌توان کاملا به این اعداد اطمینان کرد حداقل تا زمانی که SE رسما عرضه شده و بتوان آن را مورد آزمایش مستقیم قرار داد.

 



۷- آیفون جدید بدون LTE Advanced و آنتن MIMO
 

قابلیت LTE Advanced یکی از مواردی بود که در iPhone 6s مشاهده شد؛ بدین وسیله می‌توان پهنای باند چند اپراتور مختلف را باهم ترکیب کرد و در نهایت پهنای باند بیشتری را از اتصالات LTE به گوشی رساند. نکته دوم اینکه از آنتن‌های MIMO در SE استفاده نشده در نتیجه هنگام دور بودن از Wi-Fi می‌توان اطمینان داشت که 6s ارتباط قوی‌تری را در مقایسه با SE برقرار خواهد کرد. هنگامی که فاصله زیادی با مودم Wi-Fi داشته و سیگنال‌ها ضعیف هستند، آنتن‌های MIMO برای برقراری ارتباطی قوی‌تر و پایدارتر کمک شایانی به گوشی می‌کنند که متاسفانه iPhone SE از آن بی‌بهره است.

اگرچه SE از دو امکان فوق بی‌نصیب مانده اما به قدری این تفاوت‌ها کوچک است که شاید هیچ کاربر آماتوری احساس ضعف در ارتباطات گوشی نکند؛ به هر حال وظیفه ما بود که اطلاع‌رسانی کنیم!
 


 

۸- دوربین SE مثل 6s‌ از بدنه بیرون نزده

لنز بیرون‌زده از بدنه گوشی یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی بود که کاربران و کارشناسان به طراحی iPhone 6 و 6s وارد می‌کردند. اگرچه SE و 6s از سنسورها و در مجموع دوربین‌هایی کاملا یکسان در پشت دستگاه بهره می‌برند اما لنز دوربین در SE از بدنه بیرون نزده و کاملا درون دستگاه جای گرفته است. شاید مهم‌ترین دلیل ضخامت بیشتر SE در مقایسه با 6s هم همین هم‌سطح بودن لنز و بدنه باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها