کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سفرهایی که در عید یک روزه می توانید بروید


کد خبر : ۲۰۹۰۷دوشنبه، ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۴۸۳۷۲۰ بازدید

خیلی ها ترجیح می دهند از شهر پرترافیک و آلوده تهران که اتفاقا در نوروز هوای پاک تری دارد و از هر جای شهر می توان کوه های کلاه برفی ...
سفرهایی که در عید یک روزه می توانید برویدسفرهایی که در عید یک روزه می توانید بروید

خیلی ها ترجیح می دهند از شهر پرترافیک و آلوده تهران که اتفاقا در نوروز هوای پاک تری دارد و از هر جای شهر می توان کوه های کلاه برفی را دید، خارج نشوند، اما در کنار انتخاب این یکجانشینی در شهر، می توان گشت های نیم روزه و سفرهای یک روزه ای را برنامه ریزی کرد و در پایان، شب را با آرامش در خانه گذراند. اگر حوصله به جاده های دور و دراز و احتمالا ترافیکی خارج شهر در آغاز تعطیلات، قَد نمی دهد، شاید بهتر باشد وقت را در همین تهران گذراند. صرف نظر از موزه های و کاخ های تاریخی شهر که به خاطر نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ باز هستند و باغ پرندگان و حیات وحش و دریاچه چیتگر، تفرجگاه های دیگری هستند مثل “توچال” که یک صعود مکانیزه همراه با تلکه کابین را تا ارتفاع حدود ۳۶۰۰ متری ترتیب می دهد و “گلاب دره” که امکان سورتمه سواری میان دره کچل شده از باغ های سیب را فراهم می کند و “بام تهران” که می توان “زیپ لاین” را در آن تجربه کرد و جان می دهند برای گذران اوقاتی مهیج در یک نیمروز تعطیل.

برای گل گشت های یک روزه در کنار خانواده و دوستان می توان دل به جاده های خارج شهر سپرد و با طی مسافتی از ۳۰ تا ۱۳۵ کیلومتر به آبادی هایی با طبیعتی خارج از تصور در نزدیکی تهران، رسید. البته آب و هوا و پوشش گیاهی بیشتر این روستاها کوهستانی است، برای همین طبیعت آن ها در اوایل فروردین، همچنان در خواب زمستانی به سر می برد و توصیه می شود قبل از حرکت به سمت این مناطق، از وضعیت آب و هوایی آن ها در تماس با ۱۳۴ یا مراجعه به وب سایت www.weather.ir/www.irimo.ir، مطلع شد.


ماجراجویی در دشت بدون هویج!

“افجه”، یکی از دهستان های نزدیک تهران است که در بخش لواسانات قرار دارد و از شرق تهران فقط ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این آبادی در دامنه کوهستانی دو قله ی ۳۶۵۰ متری “ریزان” و ۳۸۵۰ متری “آتشکوه” واقع شده که اگر اهل کونوردی باشید، برنامه سفر را می توانید پُرتحرک تر تنظیم کرد. رودخانه ی نسبتا بزرگی از میان روستا گذر می کند که باغ ها و زمین های کشاورزی افجه از وجود آن سیراب می شود و در حاشیه نیز مسیر جذابی را برای پیاده روی پدید آورده است. افجه، آبادی قدیمی است که هنوز تعدادی از یادگاری هایش را نگه داشته، مثل حمام قدیمی آبادی که از اواخر دوران صفویه باقی مانده است. زیر قُله «ساکا»، دورتر از محله های اصلی، خانه های قدیمی را نیز هنوز می توان پیدا کرد که برخی شان از دوران قاجار پابرجا مانده اند. از افجه می توان به “دشت هویج” رفت، جایی که به گفته مردم محلی، زمانی محل کِشت هویج بوده و حالا خبری از آن ها نیست. در مسیر این دشت دو آبشار پسچویک (پسکوهک) با ۱۵ متر و موآب با۱۸۰ متر ارتفاع قرار دارد که نقش استراحتگاه موقت در مسیر دشت را برای گردشگران و کوهنوردان ایفا می کند. هویج زیر قله ریزان قرار داد که از روستای افجه حدودا با دو ساعت پیاده روی می توان به آن رسید.


روستایی شبیه برگ چنار

می توان مسیر این روستا را ادامه داد، چون بعد از افجه، «برگ جهان» است، روستایی از توابع لواسانات که حدودا ۴۰ کیلومتر با شرق تهران فاصله دارد. برگ جهان در دره واقع شده که از بلندی شکلی شبیه برگ چنار دارد. لواسانی ها به این روستا «بلگی جهان» می گویند. البته دیدن این روستا بیشتر به واسطه تنوع رنگ باغ های آن در پاییز پیشنهاد می شود، اما با این حال برگ جهان در بهار هم خنکای مطبوع و زیبایی خود را دارد و برای پیاده روی روستایی بسیار مناسب است، البته چون مسیرهای پاکوب وارد باغ محلی ها می شود بهتر است با کمال احترام به حریم روستا و مردم آن، گذر کرد و هیچ اثری مخصوصا زباله از خود به جا نگذاشت. در شمال شرقی روستا و در مسیر رودخانه ای که از ارتفاعات “سیاه چال” سرچشمه گرفته، آبشاری وجود دارد که می تواند با حدود یک ساعت پیاده روی به آن رسید.


روستایی که چل دختر در آن مفقود شدند

“کمرد” آبادی نزدیک دیگری است که ۳۱ کیلومتر از تهران فاصله دارد. برای رفتن به این روستا باید جاده آبعلی را طی کرد، با عبور از پل رودخانه جاجرود و پیمودن ۳ کیلومتر به سمت بومهن، راه فرعی آسفالته ای در شمال جاده ی هراز دیده می شود که به روستا کمرد منتهی می شود. کمرد به دلیل دور از دسترس بودن، هنوز ساختار یک روستای اصیل را حفظ کرده است، متفاوت ترین سوژه روستا، خانه های خشتی و گلی آن است که عمر برخی شان به یکصد سال می رسد. هرچند در چند سال اخیر بیشتر خانه های قدیمی این روستا از بین رفته و ویلاهای شیروانی دار جای آن ها را گرفته است. آبشار کمرد مهیج ترین جاذبه روستا است، باید آبادی را به سمت شمال پیمود، بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی در شیبی ملایم و با گذر از میان درختان کهنسال، می توان به آبشار بزرگ و پهن کمرد رسید. پشت آبریز آبشار هم می توان غار کوچکی را به نام “چهل دختر” پیدا کرد. محلی ها باور دارند این غار، محل مفقود شدن چهل دختر بوده است.


پیش به سوی فتح توچال از راه فرعی

“ایگل” به واسطه نزدیکی اش با تهران، پاتوق گل گشت های زیادی است. راه رسیدن به این آبادی که از باغ های گیلاس، آلبالو و سیب پوشیده شده جاده لواسانات به سمت اوشان است، نرسیده به آهار، جاده فرعی به ایگل منتهی می شود. روستای ایگل در شمال شرقی قله توچال واقع شده و یکی از مسیرهای صعود به این قله به حساب می آید. برای رفتن تا آبشار ایگل هم دو تا سه ساعت باید در مسیری با شیب ملایم، پیاده روی کرد. آبشار در ارتفاع ۲۲۰۰ متری واقع شده. هوا که رو به گرمی رود می توان در مسیر، ریواس، تره و پونه کوهی هم جمع آوری کرد. در اطراف آبشار باید مراقب قلوه سنگ هایی بود که جایگاه سستی دارند و احتمال ریزش آن ها می رود. از آبشار تا قله هم راه زیادی نیست، بیشتر از نصف راه طی شده، اگر توان جسمی بالایی باشد می توان به صعود توچال فکر کرد. بعد از ایگل، ییلاق “آهار و شکرآب” قرار دارد که فاصله شان تا تهران حدود ۴۷ کیلومتر است. می توان از راه آسفالته اوشان به آهار رفت. از آنجا تا آبشارهای “شکرآب” و “ده تنگه” هم باید پیاده روی کرد، هر کدام نزدیک به دو سه ساعت طول می کشد، مسیر حرکت هموار و ییلاقی است. بعد از میدان آهار و پل آهنی، دو راهی در مقابل ظاهر می شود که راه مستقیم به آبشار شکر آب و سمت راستی به آبشار ده تنگه می رسد. آهار و شکرآب، دو امام زاده به نام های طاهر و زاهد هم دارد که در اطراف آنها استراحتگاه های موقتی ایجاد شده است. کوهنوردان زیادی از آهار راه صعود به قله توچال را پیش می گیرند که البته مسیر طولانی تری به شمار می آید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها