کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مجتمع خلیج فارس شیراز درآستانه خاموشی؟


کد خبر : ۲۰۷۲۰یکشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰:۰۸۱۰۳۶۲ بازدید

شهر صدرای شیراز در غرب این شهر از زمانی که فروردین 91 مجتمع تجاری خلیج فارس در ابتدای جاده ورودی آن گشایش یافت،بیش از پیش بر ...
مجتمع خلیج فارس شیراز درآستانه خاموشی؟مجتمع خلیج فارس شیراز درآستانه خاموشی؟

شهر صدرای شیراز در غرب این شهر از زمانی که فروردین 91 مجتمع تجاری خلیج فارس در ابتدای جاده ورودی آن گشایش یافت،بیش از پیش بر سرزبان ها افتاد و خود این مجتمع نیز یکی از شاخصه های ورودی شهر صدرا و غرب شیراز شد اما اواخر سال 94 زمزمه برچیده شدن این مجتمع درپی انتشار آگهی مزایده اموال شنیده شد.

آگهی مزایده در هفته دوم اسفند 94 در نشریات محلی چاپ و دلیل آن بدهی مجتمع تجاری خلیج فارس به بانک اعلام شد که این خبر موجب شگفتی شهروندان وحتی ابراز نگرانی اعضای شورای شهر شیراز شد. به نظر می رسد این نگرانی ریشه دراین موضوع دارد که کلانشهر شیراز با پدیده ای به نام بی رغبتی سرمایه گذاران برای فعالیت دراین شهر مواجه است که اگر تعطیلی مجتمع تجاری خلیج فارس به عنوان نماد سرمایه گذاری محقق شود،اندک امید به جلب سرمایه گذاری به یاس تبدیل شود. 

به عبارت دیگر شاید تعطیلی مجتمع تفریحی، توریستی و اقامتی خلیج فارس با 500 هزار مترمربع زیربنا که مظهر سرمایه گذاری در شیراز است، کورسوی اشتیاق سرمایه گذران مردد را به خاموشی ببرد. مجتمعی که عملیات اجرایی آن بیست و نهم شهریور 1384 با حضور مسئولان در زمینی که قبلا در آن شهربازی موسوم به شادی شهر شاهد قرار داشت آغاز شد و هدف از ساخت آن را سرمایه گذار پروژه، توسعه اقتصادی، گردشگری و فرهنگی استان فارس اعلام کرد. 

فاز نخست این مجتمع که شامل هایپراستار، سه بلوک تجاری و سه هزار واحد پارکینگ می شد در فروردین سال 91 با حضور مسئولان وقت استان و شیراز به بهره برداری رسید. 
شهربازی مسقف این مجموعه به نام ایران لند نیز در خرداد سال 92 در فضایی به مساحت 28 هزار متر مربع به بهره برداری رسید که با توجه به استفاده از تجهیزات و بازی های استاندارد و به روز دنیا با استقبال شهروندان مواجه شد و هم اینک نیز فعال است. علاوه بر این بنا بود که یک شهربازی روباز نیز در خارج از مجتمع و در حد فاصل مجتمع و هتل مجموعه و همچنین یک دریاچه به شکل خلیج فارس در کنار هتل و شهربازی ساخته شود که هم اینک مراحل ساخت آن متوقف شده است. 

سالن بیلیارد، سالن بولینگ، رستوران، کافی شاپ، فســت فود و پارکینگ سرپوشیده با گنجایش پنج هزار و 500 دستگاه خودرو از دیگر امکانات موجود در مجتمع خلیج فارس است. در ورودی شمالی مجموعه نیز یک هتل 35 طبقه قرار گرفته که در مرحله ای از پیشرفت متوقف شده و تنها در تاریکی شب، چراغ های تعبیه شده در اسکلت نیمه کاره آن خودنمایی می کند. 

در بخش تجاری مجموعه نیز بیش از 2 هزار 500 واحد تجـــاری با مساحت کلی 450 هزار متر مربع ساخته شده که تعدادی از این واحدها هم اینک فعال یا نیمه فعال است و تعدادی نیز هنوز راه اندازی نشده است. در شرایطی که بسیاری تصور می کردند مجتمع خلیج فارس به طور عادی فعالیت خود را ادامه می دهد، درج آگهی مزایده این مجتمع در یکی از روزنامه های محلی شیراز یک علامت سوال در ذهن بسیاری ایجاد کرد و همه به دنبال علت و چرایی بروز این اتفاق بودند. 

پس از پروژه برج تجارت جهانی شیراز موسوم به برج های دوقلو که در مراحل اولیه به علت آنچه مدیران شهری، خودداری سرمایه گذار از پرداخت حق و حقوق شهر اعلام کردند، از فعالیت باز ماند و پروژه به نفع بانک اقتصاد نوین مصادره شد، به نظر می رسد این بار قرعه به نام پروژه خلیج فارس افتاده تا برای رسیدن بانک اقتصاد نوین به حق و حقوقش به مزایده گذاشته شود. در آگهی مزایده مذکور، ارزش این مجتمع بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری یک هزار و 492 میلیارد و 195 میلیون تومان برآورد شده که پس از کسر بدهی، به رقم 779 میلیارد و 305 میلیون تومان رسیده است. 

زمان انجام مزایده نیز از سوی رئیس اداره اجرای احکام اسناد رسمی شیراز ، 26 اسفند 94 اعلام شده است.  اما درج این آگهی مزایده واکنش مسئولان بانک اقتصاد نوین و برخی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز را به دنبال داشت. سرپرست بانک اقتصاد نوین منطقه پنج به ایرنا گفت: این بانک هیچگونه تقاضایی برای مزایده مجتمع خلیج فارس نداشته و این مزایده بنا است به درخواست مالک مجتمع انجام شود. 

سید بهاءالدین طالب نیا جهرمی افزود: بانک با هدف وصول مطالبات خود اقدام به صدور اجرائیه کرده است و این الزاما به معنای تمایل بانک برای تملک ملک نیست. 

وی بیان داشت: ارزش این ملک بر اساس گزارش کارشناس حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده اما حدود 800 میلیارد تومان از املاک مرغوب آن قبلا توسط مالک به فروش رسیده است. او اظهار کرد: این بدان معناست که مالک پروژه با توجه به فروش 800 میلیارد تومان از املاک واقع در این پروژه می توانسته بدهی خود به بانک اقتصاد نوین را پرداخت کند اما این کار را نکرده است. 

طالب نیا جهرمی بیان کرد:تقاضای مزایده که مالکان مجتمع تجاری خلیج فارس ارائه داده اند در حقیقت نوعی فرار به جلو است تا به این وسیله املاک باقیمانده که مرغوبیت چندانی ندارند را به اجبار به تملک بانک درآورند. 

سرپرست بانک اقتصاد نوین منطقه پنج استان ها گفت: بانک که کارخانه دار، صنعتگر و تاجر نیست بلکه واسطه وجوه و پرداخت کننده تسهیلات است و بنا نیست در مقابل تسهیلاتی که برای اجرای پروژه پرداخت کرده ملک دریافت کند. 

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه های شهر شیراز از جمله مجتمع زیتون، هتل چمران، برج تجارت جهانی و پروژه خلیج فارس با تسهیلات بانک اقتصاد نوین اجرا شده یا بنا بوده اجرا شود اما متاسفانه در وصول مطالبات خود با همه آنها مشکل داشته و داریم. 

طالب نیا، ضمن انتقاد از درج برخی مطالب در نشریات که بانک اقتصاد نوین را رقیب سرمایه گذار در شیراز تلقی کرده اند افزود: این بانک تاکنون در هیچ پروژه ای با هدف سرمایه گذاری ورود نکرده و صرفا تسهیلاتی را در قالب عقد مشارکت و بر اساس ضوابط و نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی پرداخت کرده است و امروز نیز بر اساس ضوابط و مصوبات اعلام شده عمل می کند. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به انتشار آگهی مزایده مجتمع خلیج فارس در یکی از روزنامه های محلی شیراز، از مسئولان استان فارس و شهر شیراز خواست که برای حفظ آبرو و حقوق شهر شیراز و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان، جلو انجام این مزایده را بگیرند. 

محمد تقی تذروی در جلسه شورای شهر شیرازافزود: به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر، از استاندار، رئیس کل دادگستری، مدیرکل ثبت اسناد فارس و شهردار شیراز تقاضا دارم که ضمن برگزاری نشست فوق العاده برای بررسی این موضوع و تا استیفای حقوق شهر، اجازه ندهند که این مزایده برگزار شود. 

وی بیان داشت: با وجود اینکه مجتمع خلیج فارس ابتدا به شکل مجموعه گردشگری شامل شهربازی، سالن های آمفی تئاتر و سالن های سینمای روباز و روبسته، هتل، سالن بولینگ و تجاری از کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری مجوز گرفته اما مالکان آن ابتدا مجموعه های تجاری را احداث کردند و به بهره برداری رساندند. 

تذروی اضافه کرد: پس از بهره برداری از واحدهای تجاری، تنها شاهد احداث و بهره برداری از قسمتی از شهر بازی بودیم و مالکان از احداث هتل، سالن های سینما، سالن های آمفی تئاتر و مجموعه های گردشگری به بهانه های واهی سرباز زدند. 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: این در حالی است که کمیسیون ماده پنج، مجوز احداث واحدهای تجاری این مجموعه را به شرط احداث مجموعه های گردشگری آن صادر کرده است. 

وی بیان کرد: شورای اسلامی شهر شیراز نیز به دلیل تکمیل نبودن پروژه و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی، شهرداری را از صدور پایان کار تجاری ها تا تکمیل کامل پروژه منع کرد. 

او افزود: همچنین این مجموعه بدهی های قابل توجهی اعم از جریمه کمیسیون ماده 100 و عوارض مربوط به آرای کمیسیون ماده 100 به شهرداری شیراز دارد. 
او گفت: مالک این پروژه در بخش تجاری پروژه، هزاران درصد سود برده اما بخش خدماتی پروژه را رها کرده و با پرداخت نکردن اقساط وام های دریافتی، خود خواسته پروژه را در معرض حراج گذاشته است. 

دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز، با اشاره به اینکه هیچگونه مجوزی از سوی این شورا برای ساخت مجتمع خلیج فارس صادر نشده گفت: پروژه مذکور بدهی های زیادی هم به شهرداری و هم بانک دارد و به همین دلیل تا روشن شدن تکلیف بدهی ها بنا شده که پایان کار به آن داده نشود. 

زین العابدین عرب در مصاحبه با ایرنا افزود: این پروژه می بایست ابتدا تکلیف بدهی های خود را روشن می کرد بعد مجوز فعالیت می گرفت اما در آن مقطع با تعهد استانداران وقت مجوز فعالیت دریافت کرد. 

وی بیان داشت: شورای شهر همانطور که از ابتدا گفته حامی سرمایه گذاری است اما معتقدیم سرمایه گذاری باید با طی روال قانونی پیش رود و حق و شهر نیز پرداخت شود. 
عرب، ضمن تاکید بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت پروژه خلیج فارس افزود: سرمایه گذار و مالکان پروژه باید به تعهدات خود عمل و نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام کنند. 
تلاش های خبرنگار ایرنا برای انجام مصاحبه با مالک پروژه و دریافت نظرات وی بی نتیجه ماند.  اینک باید دید با انجام مزایده و فروش مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز، چراغ های فعالیت این مجتمع و چراغ های هتل نیمه تمام آن خاموش می شود یا خیر. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها