کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ظرفیت بالای صادرات زعفران ایران به بازارهای اروپایی


کد خبر : ۲۰۶۶۳جمعه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸:۴۸۷۱۵ بازدید

یک صادر کننده زعفران گفت: 98 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود و اجرایی شدن برجام فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت های ...

یک صادر کننده زعفران گفت: 98 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود و اجرایی شدن برجام فرصت مغتنمی برای استفاده از ظرفیت های صادراتی این محصول به بازارهای اروپایی با استفاده از نوآوری های جدید است.

حمیدرضا محلاتی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اقتصادی افزود: اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته اجازه نمی داد زعفران ایران در سطح گسترده ای به کشورهای اروپایی و سایر بازارهای هدف صادر شود، اما اینک فضای بین المللی برای صادرات زعفران ایران فراهم شده است.

وی گفت: زعفران هیچ کشوری در جهان از لحاظ کیفی با تولید ایران قابل رقابت نیست.

این عضو هیات تجاری ایران و آلمان یادآور شد: سالیانه 250 تن زعفران کیفی در ایران تولید می شود، درحالی که دو درصد این محصول در کشورهای اسپانیا و در منطقه کشمیر هند، مراکش و افغانستان تولید می شود ،اما به علت نامرغوب بودن خاک این کشورها کیفیت محصول آنها نسبت به زعفران ایرانی بسیار پایین تر است.

وی تصریح کرد: اسپانیا با تولید یک تن زعفران، این محصول را با بسته بندی های مشتری پسند به سایر کشورهای اروپایی صادر می کند.

محلاتی افزود : استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی بهترین خاک و آب و هوا را برای تولید زعفران دارند و نوع خاک، روش کشت و نحوه عمل آوری زعفران در ایران سبب شده تا بهترین زعفران جهان در کشورمان تولید شود و باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان از ظرفیت های صادراتی آن به روش های مناسبی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: 40 درصد زعفران ایران در داخل به مصرف می رسد و بقیه آن صادر می شود، اما ورود سرمایه های سرگردان به بازار زعفران فعالیت 2.5 میلیون نفر شاغل در این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا در تولید زعفران نیروی انسانی نقش مهمی دارد.

این صادرکننده زعفران، قیمت هر کیلوگرم این محصول را در برخی از کشورهای جهان بین 200 تا 450 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: قیمت زعفران در پایان سال 1393 به 70 میلیون ریال در هر کیلو گرم رسید و تا آبان ماه امسال نیز با این قیمت به فروش رسید، اما با برداشت جدید این محصول قیمت آن روند نزولی به خود گرفت به طوری که قیمت آن به 45 میلیون ریال تقلیل یافت.

محلاتی اظهار داشت: ورود سرمایه های سرگردان قیمت این محصول را از دی ماه امسال با روند صعودی به 650 میلیون ریال در هر کیلو گرم افزایش داد که همزمان با عرضه زعفران تازه به بازار به طور مجدد قیمت آن پنج میلیون ریال کاهش یافت و احتمال دارد قیمت آن از این میزان نیز کمتر شود و این ثبات نداشتن قیمت و واسطه گری سبب نارضایتی تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان خواهد شد.

وی افزود: رعایت استانداردها در صادرات زعفران ایرانی و حمایت دولت از تولید کنندگان و صادرکنندگان موجب کنار زدن رقبای این محصول در بازارهای جهانی خواهد شد.
عضو هیات تجاری ایران و آلمان گفت : اکنون برخی از شرکت ها، صادرات خود را به کشورهای مختلف شروع کرده اند که از جمله آنها امارات، انگلستان، عراق، سوئیس و برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا، چین و هنگ گنگ است.

تولید سالانه 200 تن زعفران، ایران را در صدر تولید کنندگان و صادر کنندگان این محصول در جهان قرار داده است.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود، توسعه کشت زعفران در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و زعفران محصولی که مصرف آب برای آن فوق العاده پائین و با اشتغالزایی بالایی است و کشت زعفران دو بحرانی که امروز داریم، یعنی مشکل بیکاری و محدودیت آب برای کشاورزی را حل می کند.
وی گفت : چنانچه بتوانیم سیستم نوین آبیاری را در بحث کشت زعفران به کار گیریم، همین مصرف اندک دو هزار و 50 متر در هکتار در سال به یکهزار و 200 متر مکعب کاهش یافته و نصف می شود که خود دستاورد بزرگی است.

به گفته حجتی، این محصول سهم الشتغالزایی بالایی هم دارد چنانکه یک هکتار زعفران در سال امکان اشتغال روزانه 200 نفر را فراهم می کند.

وی افزود: زعفران محصولی است که بطور عمده متکی به صادرات است و روز به روز بیش از گذشته به دنیا و جهانیان شناسانده شده و می شود، درعین حال مشکل تقاضا و معرفی آن در بازارهای جهانی را باید همپای توسعه پیگیری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: براساس طرح جامع زعفران پیش بینی یک هزار تن تولید شده و با توجه به حضور سایر مناطق به نظر می رسد این محصول را خیلی جدی تر از گذشته بپردازیم و امیدواریم با ابزارهای جدید در وزارتخانه به این امر پرداخته شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها