با جدیتر شدن بازگشت خودروسازان اروپایی و کرهای به ایران موقعیت خودروسازان چینی به طور جدی به خطر افتاده است. دبیر انجمن قطعهسازان سخنان اخیر معاون وزیر صنعت درباره احتمال حذف چینیها در سال آینده را تائید کرد.
محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته (یکشنبه 9 اسفند) از احتمال حذف خودروسازان چینی از بازار خودروی ایران در سال آینده خبر داد.
به گزارش ایران جیب، او در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی درباره آینده همکاری با خودروسازان چینی گفت: «با توجه به تعرفههای تعیین شده چینیها باید به سرعت توسعه ساخت محصولاتشان در داخل را مدنظر قرار دهند در غیر این صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف خواهند شد.» صالحینیا همچنین به ادامه مذاکرات سایپا با شرکت رنو فرانسه برای توافق بر سر قرار دادی مشابه قرارداد ایرانخودرو و کمپانی پژو اشاره کرد که در آن هر دو طرف ۵۰ درصد سهم دارند.
بازگشت خودسازان فرانسوی
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع قطعهسازان خودرو نیز با توجه به احتمال حذف چینیها از بازار ایران تاکید کرده که خودروسازان این کشور باید محصولات خود را با ذائقه مشتریان ایرانی منطبق کرده و رضایت و اعتماد آنها را جلب کنند.
او روز جمعه، 14 اسفند به خبرگزاری ایلنا گفت: «براساس سیاستهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت هر خودروساز خارجی که قوانین و مقررات ایران را رعایت نکند از بازار ایران حذف خواهد شد.»
محبینژاد میگوید "مشارکت در سرمایه گذاری مستقیم و سهم سرمایهگذار خارجی" در قراردادهای جدید از جمله سیاستهای وزارت صنعت برای توسعه فعالیت در این حوزه است.
دبیر انجمن قطعهسازان درباره احتمال موفقیت خودروسازان چینی در بازار ایران از طریق کاهش قیمتها گفته است: «در یک مقطع کوتاه به دلیل مشکلات تحریمها و کاهش قدرت خرید مردم، قیمت این دست از خودروها کاسته شد اما موقتی بود و این موضوع در میانمدت و بلندمدت اثری نخواهد داشت.»
معاون وزیر صنعت میگوید برخی شرکتهای ایرانی مشغول مذاکره با خودروسازان آلمانی هستند و شرکتهای "کیا" و "هیوندا" نیز برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردهاند.
جولان چینیها در بازار بیرقیب
با تشدید تحریمهای بینالمللی و تحریمهای یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در سالهای پایانی دولت دوم محمود احمدینژاد همکاری اغلب خودروسازان معتبر خارجی با ایران متوقف شد یا به حال تعلیق درآمد.
چین با بهرهبرداری از این وضعیت، ابتدا با دو خودروی "ام ویام" و "لیفان" وارد بازار ایران شد و اندکی بعد با 12 خودرو بخش بزرگی از این بازار را تسخیر کرد.
اکنون و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برداشته شدن تحریمها راه بازگشت خودروسازان مهم جهان به ایران باز شده و موقعیت چینیها به خطر افتاده است.
خودروهای چینی از نظر اغلب شهروندان و کارشناسان ایرانی بیکیفیت ارزیابی میشوند و در صورت رقابتی شدن بازار شانس زیادی در ایران ندارند.
به گزارش ایران جیب، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت کیفیت خودروهای چینی را "بسیار پایین" خوانده و میگوید: «چینیها از بازار ایران به عنوان آزمایشگاهی بزرگ برای صنعت خودروسازی خود استفاده میکنند.»
دی ماه امسال و در جریان سفر رئیس جمهور، حسن روحانی به فرانسه، شرکت فرانسوی "پژو سیتروئن" اعلام کرد که همکاری خود با ایرانخودرو را از سر میگیرد و سه مدل خودروی جدید در ایران میسازد.