کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی بر اساس قانون جدید


کد خبر : ۲۰۳۶۱چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۴۷۴۸۴۹ بازدید

قائم‌ مقام سازمان امور مالیاتی از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مربوط به چگونگی نگهداری و تحریر دفاتر، اسناد و مدارک قانونی و همچنین ...

قائم‌ مقام سازمان امور مالیاتی از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مربوط به چگونگی نگهداری و تحریر دفاتر، اسناد و مدارک قانونی و همچنین نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی بر اساس قانون جدید مالیات‌های مستقیم خبر داد.

محمدقاسم پناهی گفت: پس از پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی آیین‌نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 94.4.31 قانون مالیات‌های مستقیم ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه در این آیین‌نامه صاحبان مشاغل بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی از قبیل نوع و حجم فعالیت به سه گروه تقسیم شده‌اند، افزود: برای اشخاص حقیقی مشخص شده که بر اساس سطح آستانه عملیات یا نوع فعالیت باید از چه نوع د فاتر، اسناد و مدارکی استفاده کنند، مشخصات آنها باید به چه صورت باشد و همچنین تکالیف مودیان در خصوص نگهداری د فاتر و یا اسناد ومدارک چیست.

پناهی در خصوص تقسیم‌بندی صاحبان مشاغل بر اساس حجم فعالیت، اظهار کرد: صاحبان مشاغلی که فعالیت آنها، فروش کالا یا خدمات توام است چنانچه در سال قبل مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات آنها مبلغ سی میلیارد ریال و بیشتر باشد مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک برای سال 1395 هستند و سایر صاحبان مشاغل که جمع فعالیت آنها (فروش کالا و خدمات) کمتر از مبلغ موصوف است. ضرورتی به نگهداری دفاتر نخواهند داشت بلکه مکلف به نگهداری اسناد و مدارک خواهند بود.

وی ادامه داد: صاحبان مشاغلی که فعالیت آنها صرفا در ارائه خدمات باشد در صورتی که در سال قبل حجم فعالیت آنها بالغ بر 15 میلیارد ریال بوده مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک خواهند بود.

قائم‌مقام سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در خصوص تقسیم‌بندی مشاغل بر اساس نوع فعالیت، تصریح کرد: دارندگان کارت بازرگانی (وارد کنندگان و صادرکنندگان)، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداری معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذی‌ربط، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی‌ربط مکلف به نگهداری اسناد و مدارک هستند.

وی افزود: اشخاص حقوقی کما فی سابق مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی خواهند بود.

پناهی در خصوص سایر موارد، مطرح شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص شده است که فرم اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل موضوع این آیین‌نامه برای هر یک از گروه‌های اول و دوم و سوم باید شامل چه مواردی باشد.

وی خاطرنشان کرد: تکالیف صاحبان مشاغلی که از سامانه صندوق مکانیزه فروش استفاده می‌کنند، جزییات صورت حساب فروش و نحوه صدور آن، نحوه ارائه دفاتر و اسناد و مدارک و موارد رد دفاتر از دیگر موارد مطرح شده در این آیین‌نامه است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها