کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا همچنان بر قیمت نفت حکمرانی می‌کند


کد خبر : ۲۰۳۲۲سه شنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰:۴۹۱۶۷۴ بازدید

برخلاف تصور بسیاری از مردم که اوپک و کشورهای عمده صادرکننده نفت را عامل اصلی تعیین قیمت‌ها در بازار می‌دانند، قیمت جهانی نفت ...
آمریکا همچنان بر قیمت نفت حکمرانی می‌کندآمریکا همچنان بر قیمت نفت حکمرانی می‌کند

برخلاف تصور بسیاری از مردم که اوپک و کشورهای عمده صادرکننده نفت را عامل اصلی تعیین قیمت‌ها در بازار می‌دانند، قیمت جهانی نفت همچنان متاثر از میزان نفت ذخیر شده در انبارهای «کوشینگ» اوکلاهما تعیین می‌شود.

قیمت جهانی نفت تحت تاثیر میزان ذخایر موجود در انبار «کوشینگ» اوکلاهما تعیین می‌شود زیرا کوشینگ در واقع نقطه قیمت‌گذاری برای نفت وست‌تگزاس اینترمدیت، به عنوان پر مبادله‌ترین نفت آتی در مبادلات جهانی محسوب می‌شود.


حکمرانی ذخایر کوشینگ بر قیمت جهانی نفت

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت، هم‌پوشانی منفی خوبی با حجم ذخایر نفت خام ذخیره شده در انبارهای کوشینگ دارد. از آغاز سال 2014 میلادی تا پایان ماه جولای، ذخایر انبار مقایسه‌ای کاهش یافته و قیمت‌های جهانی نفت بالا رفت و به میانگین بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید. اما از ماه آگوست تا نشست 28 نوامبر اوپک، حجم ذخایر کوشینگ افزایش یافت و در نتیجه قیمت نفته به کمتر از 70 دلار سقوط کرد. تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید نیز سبب افزایش تلاطمات شده و قیمت‌ها این بار در پایان ژانویه 2015 میلادی به بشکه‌ای 46 دلار افت کرد.

اما در ماه فوریه 2015 و با این امید که کاهش شمار چاه‌های فعال نفتی در آمریکا سبب کاهش تولید نفتی آمریکا می‌شود، اندکی افزایش یافت. رشد ذخایر کوشینگ، بازارهای را دوباره با این واقعیت مواجه ساخت تا قیمتها در ماه مارس بازهم کاهش یابد.ذخایر کوشینگ از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن 2015 کاهش یافت و در نتیجه قیمتها دوباره به سمت بشکه‌ای 60 دلار خیز برداشتند. همچنین، نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد چین و لغو تحریم‌های نفتی ایران سبب ثبات ذخایر کوشینگ شده و درنتیجه قیمت‌ها در اواسط ماه آگوست به حدود 38 دلار در هر بشکه افت کرد.

وقتی ذخایر کوشینگ در اواخر آگوست دوباره تنزل یافت قیمت‌ها دوباره به بشکه‌ای 50 دلار رشد کرد و تا پایان اکتبر ثابت ماند. هرچند میزان ذخایر ثابت ماند اما چشم‌انداز رشد اقتصادی چین، با اعلام سیاست‌های جدید محرک رشد، بهبود یافت.

از شروع ماه نوامبر، تا پایان سال 2015 میلادی، ذخایر مقایسه‌ای کوشینگ دوباره افزایش یافت و با رسیدن اخباری از بازار سهام درحال سقوط چین، قیمت‌های نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه نزول کرد. تثبیت ذخایر مقایسه‌ای در اوایل سال 2016 میلادی و انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه شاهد کاهش سقف تولید اوپک خواهیم بود، قیمتها به بالای 30 دلار در هر بشکه رسید و تا ماه فوریه نیز این روند ادامه یافت.

در طی این مدت، معمولا انتظارات و واقعیت، هر دو بر قیمت‌های نفت تاثیر داشته‌اند اما واقعیت ذخایر مقایسه‌ای کوشینگ عامل اصلی و حکمران بر تعیین قیمت‌ها بوده است. گرچه اقتصاد جهان و رویدادهای ژئوپولتیک قدرت تاثیرگذاری بر قیمت نفت را داشته‌اند اما بدون تاثیر سطح ذخایر کوشینگ، این تغییرات نیز نسبتا کم‌اثر و کوتاه مدت خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها