کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبلیغات پرداخت سود بالا از شعب بانک‌ها جمع شد


کد خبر : ۲۰۲۵۰یکشنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸:۱۸۲۶۷۷ بازدید

در دور جدید اقدامی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، طی روزهای اخیر بانک‌ها و موسساتی که تا پیش از تبلیغ نرخ سود تا 22 درصد را تبلیغ ...

در دور جدید اقدامی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، طی روزهای اخیر بانک‌ها و موسساتی که تا پیش از تبلیغ نرخ سود تا 22 درصد را تبلیغ می‌کردند، اقدام به جمع‌آوری این تبلیغات از پشت شیشه شعب خود کرده‌اند.

از نخستین روز اسفند‌ماه سال جاری، طبق توافق بانک‌های دولتی و خصوصی و تاکید بانک مرکزی، کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی اجرایی شده است. تا پیش از این بانک‌ها و موسسات، تبلیغات متنوعی از نرخ سود را در پشت شیشه شعب خود می‌کردند. تبلیغاتی چون فروش گواهی سپرده با نرخ 20 درصد یا پرداخت سود در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری که اکنون این تبلیغات از شعب بانک‌ها برداشته شده است. حتی برخی موسسات اعتباری که به مشتریان خود پیشنهاد پرداخت سود بالای 22 درصد را هم می‌دادند در بررسی میدانی ما، اکنون تابع نرخ سود‌های جدید ابلاغی شده‌اند. 

تا پیش از این، برخی بانک‌ها به مشتریان خود که ارقام بالای 100 میلیون تومان سپرده‌گذاری می‌کردند، نرخ سود 23 تا 24 درصد می‌پرداختند ولی در بررسی صورت گرفته بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری تبلیغات خود را حذف کرده‌اند و به مشتریان نیز نرخ سود 18 درصد پیشنهاد می‌دهند. البته هنوز هستند برخی از موسسات که نرخ سود بالاتری در قالب پرداخت سود در دو نوبت پیشنهاد می‌دهند.

با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، دولت قصد دارد سرمایه‌های راکد در بانک‌ها را به بخش‌های تولیدی و مولد به‌ویژه مسکن هدایت کند. این روش در چند ماه گذشته با شکست مواجه شده است که شاید دلیل عمده آن خلف وعده و عهد‌شکنی برخی بانک‌ها و موسسات در پرداخت سود بالاتر باشد. البته با وجود کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی، بازهم سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات با توجه به رکود اقتصادی برای بسیاری هنوز هم جذاب باشد.

به‌عنوان مثال فردی که 500 تا چند میلیارد تومان سرمایه نقدی دارد، ترجیح می‌دهد که همچنان سود 18 درصد سالانه از بانک بگیرد چراکه تولید هنوز این مقدار سود واقعی بدون مالیات به فرد نمی‌دهد. اگر کاهش نرخ سود بانکی در آینده نیز ادامه یابد، احتمال رسوب سرمایه‌ها در بازارهای دیگر چون مسکن وجود دارد؛ بازاری که دولت برای ایجاد شغل روی آن حساب ویژه باز کرده است.

البته کاهش نرخ سود شاید تا حدودی به ضرر قشر مستاجر تمام شود چراکه صاحب خانه‌هایی که تا قبل از این به سپرده‌گذاری در بانک‌ها فکر می‌کردند، حالا مجبور هستند نرخ اجاره را تغییر بدهند. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک بانک‌ها با فشار غیر‌مستقیم، دوباره اقدام به کاهش نرخ سود سپرده‌ها کنند؛ موضوعی که بانک مرکزی و دولت از آن استقبال می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها