کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این روزها همه بدنبال نرخ سود بالا می‌گردند


کد خبر : ۱۵۸۶۴یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۴۷۸۰۱۰ بازدید

رکود سنگین اقتصادی و به قولی خواب بودن کاسبی ها،دریافت سود بانکی را بهترین راه در برهه فعلی پیش روی مردم عادی و حتی کاسبان بزرگ ...

رکود سنگین اقتصادی و به قولی خواب بودن کاسبی ها،دریافت سود بانکی را بهترین راه در برهه فعلی پیش روی مردم عادی و حتی کاسبان بزرگ گذاشته است.برای همین است که به هر شعبه بانکی سر بزنید می بینید که هر از چند گاهی عده ای وارد شعبه می شوند و سوال از نرخ سود بانک مربوطه می پرسند.گویا این روزها همه خواهان نرخ سود بانکی شده اند و مردم به سود خوری عادت کرده اند.تنها راه این حل این معضل نیز رونق اقتصاد و گردش پول در رگ های سایر بخش های مولد تولیدی است.

برخورد بانك مركزي با سه تخلف در اجراي نرخ سود بانكي پرداخت سود بالا در برخي بانك‌ها و مؤسسات در حالي كه رئيس كل بانك مركزي از تشديد نظارت‌ها براي اجراي نرخ سود بانكي از ابتداي دي ماه و برخورد با سه مورد تخلف در اين زمينه خبر داده است، اما برخي از مؤسسات فاقد مجوز نرخ سود‌هاي بالاتر از حد تعيين شده يعني 22 درصد سالانه و 10 درصد كوتاه‌مدت پرداخت مي‌كنند.

در حالي كه بانك مركزي از تشديد نظارت‌ها براي اجراي نرخ سود بانكي از ابتداي سال جاری و برخورد با چندین مسوول بانکی  خبر داده است، اما برخي از مؤسسات و حتی بانک ها نرخ سود‌هاي بالاتر از حد تعيين شده يعني 20 تا 25 درصد روزشمار پرداخت مي‌كنند.

اما در مقابل سخنان رئيس كل بانك مركزي شواهد حاكي از عدم‌رعايت نرخ‌ها از سوي برخي مؤسسات اعتباري است. در همين باره يك مؤسسه مالي و اعتباري كه در حال تلاش براي كسب مجوز است، ‌همچنان به حساب‌هاي كوتاه‌مدت خود سود روزشمار 23 درصدي پرداخت مي‌كند.

با وجود اينكه بانك مركزي طي ماه های اخير فشار بسياري به بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري براي كاهش نرخ سود داشته، اما هستند مؤسسات و بانک هایی كه همچنان نرخ سود بالايي پرداخت مي‌كنند.اين امر در بين مؤسسات مالي و اعتباري كه هنوز نتوانسته‌اند مجوز نهايي خود را از بانك مركزي دريافت كنند پررنگ‌تر است.

مشاهدات ميداني خبرنگار ما حكايت از پرداخت نرخ سود روزشمار 22 درصد به حساب‌هاي كوتاه‌مدت در برخی بانک ها و سود بالای 24 درصد در برخی مؤسسات دارد.بر اين اساس مشتري يكي از بانك‌هاي بزرگ با حضور در شعبه اعلام مي‌كند یک نهاد مالی مذكور همچنان نرخ سود 23 درصدي به حساب‌هاي كوتاه‌مدت پيشين خود پرداخت مي‌كند، آيا اين موضوع در بانك شما نيز صدق مي‌كند؟

كارمند بانك مربوطه نيز اعلام مي‌كند برابر اعلام بانك مركزي تمامي بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري نرخ سود حساب‌هاي كوتاه‌مدت خود را 10 درصد تعيين كرده‌اند.مشتري مربوطه با اعلام آدرس و شماره تلفن نهاد مالی مذکور مذكور اعلام مي‌كند كارمند این نهاد اعلام كرده به حساب‌هاي پيشين همچنان سود 23 درصدي تعلق گرفته و اين موضوع (حساب كوتاه‌مدت با نرخ 10 درصدي‌) براي حساب‌هاي كوتاه‌مدت افتتاحي جديد صدق پيدا مي‌كند.

اما دادن سود بالا به سپرده ها از سوی بانک ها و موسسات معلول یک علت است.علی اصلی نیز رکود اقتصاد و تشدید سیاست عدم برداشت از حساب بانک مرکزی است.وقتی بانک ها در دوره جدید با پول های پرفشار دولت قبل خداحافظی کرده اند،چاره ای ندارند که راحترین راه یعنی سود بالا را برای جذب منابع برگزینند.

رکود اقتصادی نیز سبب شده سرمایه گذاری سنگین بانک ها و موسسات در حوزه ساخت و ساز قفل شده و نقد نشود.این رکود سبب شده مردم نیز به سمت سود و سود خوری روی بیاورند.از آنجا كه كاركرد مؤثر نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، نقش مؤثري در چرخه وجوه و بالندگي حيات اقتصادي كشور دارد، تنظيم سياست‌هاي پولي و اعتباري نظام بانكي در تعاملي سازنده و پويا با بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور، همواره مورد تأكيد بانك مركزي بوده است.

شاید از زمستان امسال و با اجرایی شدن برجام هسته ای یخ های اقتصاد بشکند و رونق دوباره به اقتصاد بازگردد.با این کار بانک ها از تعهدات سنگین پرداخت سود خلاص می شوند و سرمایه های مردم نیز به سمت صحیح هدایت می شود.از سوی دیگر با افت نرخ سود،بسیاری از تولید کنندگان و حتی مردم با نرخ کمتری تسهیلات دریافت می کنند .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها