کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تجارت ایران، عمان را جایگزین امارات کرد


کد خبر : ۲۰۰۶۴سه شنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۴۷۳۱۸۷ بازدید

3 روز پيش هيأتي عالیرتبه از پادشاهي عمان به رياست يوسف بن علوي، وزير امورخارجه اين كشور راهي تهران شد و با مقام‌هاي ايران ديدار ...

3 روز پيش هيأتي عالیرتبه از پادشاهي عمان به رياست يوسف بن علوي، وزير امورخارجه اين كشور راهي تهران شد و با مقام‌هاي ايران ديدار كرد. اين نخستين سفر يك مقام عالیرتبه ازسوي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس پس از اجرايي‌شدن برجام و همچنين تنش تهران و رياض است که از عزم تهران و مسقط براي توسعه دوكشور و آغاز سطح جدیدی از روابط میان ایران و عمان در سایه برخی کشورهای عربی حکایت می‌کند.

درشرایطی که روابط تجاری ایران با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله امارات تیره و تار شده، رشد تجارت دوکشور فرصتی طلایی برای پادشاهی عمان فراهم کرده است. فرصتی که حاضر نیستند به سادگی از آن بگذرند. این را از هیأت اقتصادی که يوسف بن علوي، وزير امورخارجه اين كشور را در سفر به ایران همراهی کرد، به خوبی می‌توان فهمید.

در این میان محسن جلال‌پور رئیس پارلمان بخش خصوصی درحالی‌ که معتقد است عمان می‌تواند جایگزینی مناسب برای امارات در دیپلماسی تجاری ایران باشد، درخصوص فرصت فراهم شده برای این کشور می‌گوید: سال‌ها پیش کشوری مانند تایوان که جزیره‌ای محصور در آب است و حتی از نعمت خاک هم برخوردار نیست، از تعارض میان چین و سایر کشورهای اطراف خود بهره‌برداری کرد و در مسیر توسعه قرار گرفت یا کره‌جنوبی که از تضاد کره‌شمالی با جامعه جهانی برای خود فرصت ساخت و امتیاز گرفت. امروز هم کشور عمان از تعارضی که میان ایران و برخی کشورهای منطقه به وجود آمده، می‌تواند به‌عنوان فرصتی تاریخی استفاده کند.هیأت عالی‌رتبه عمان که یکشنبه‌شب میهمان پارلمان بخش خصوصی ایران بود، از آمادگی این کشور برای گسترش مراودات تجاری دوکشور تأکید کرد. به‌طوری که بن علوی وزیر امورخارجه عمان ضمن اظهارعلاقه به توسعه روابط اقتصادی گفت: آماده‌ایم موانع را برداریم و می‌خواهیم با ایران کار کنیم. اگر می‌خواهید بخشی از تجارت با امارات را به عمان منتقل کنید، آمادگی کامل داریم. اما اخبار خوش این نشست به همین جا ختم نشد.


ویزای طولانی‌مدت برای ایرانی‌ها

صدور ویزای طولانی‌مدت و multiple برای تجار ایرانی، از دیگر خواسته‌های رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران بود که مورد پذیرش هیأت عمانی قرار گرفت و مقرر شد که از این پس بنا به درخواست اتاق مشترک دوکشور ویزای یک‌ساله  multiple برای تجار ایرانی صادر شود. جلال‌پور در ادامه این نشست موانع بر سر راه تجارت دوکشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: به‌عنوان مثال بندر سوهار بندری خوبی است اما هزینه‌های آن بسیار گران است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که بندر سواف برای پهلوگیری کشتی‌های ایرانی تجهیز شود. اما عمانی‌ها که بین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس همواره رابطه حسنه‌ای با ایران داشته است، با قبول پیشنهادات ایران برای تسهیل مراودات تجاری بازهم نشان داد که شریک قابل اعتمادی برای ما محسوب می‌شود. برهمین اساس در نشست روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران اعلام شد که اگر سرمایه‌گذاران ایرانی بخواهند در عمان سرمایه‌گذاری کنند، اقامت دایم خواهند گرفت اما تجهیز بندر سواف برای بارگیری و پهلوگیری کشتی‌های کوچک و متوسط از دیگر اخبار خوش نشست هيأتي عالیرتبه از پادشاهي عمان و فعالان اقتصادی ایران بود.

عمان جای امارات می‌نشیند

حالا که روابط تجاری ایران و امارات تیره شده، مقوله صادرات مجدد کالاهای ایرانی از عمان بیش ازپیش مورد توجه قرار گرفته است. حال آن‌که براساس اظهارات مقامات عالی‌رتبه عمان، زمینه برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق بنادر این کشور فراهم بوده و عمانی‌ها آمادگی این را دارند که زمین‌هایی برای ساخت انبار و ذخیره کالا به تجار ایرانی اختصاص دهند.تسهیل مبادلات پولی از دیگر نکات مورد توجه در نشست فعالان بخش خصوصی و هیأت عالی‌رتبه از عمان بود، خواسته‌ای که حمود بن سنگور آل زدجالی‌ رئیس بانک مرکزی عمان در پاسخ به آن ضمن اعلام آمادگی برای افزایش همکاری‌ها گفت که ظرف دوهفته آینده، نشستی درمسقط برگزار و مشکلات بانکی بین دوکشور به‌گونه‌ای حل‌وفصل می‌شود تا تجار ایرانی بتوانند بانک‌های عمانی را جایگزین بانک‌های اماراتی کنند و از این طریق، پول خود را به ایران انتقال دهند.

بانک‌های عمانی در ایران شعبه می‌زنند

درهمین ارتباط ولی‌الله سیف رئیس ‌کل بانک مرکزی ایران با استقبال از پیشنهاد عمان برای افتتاح شعب بانک‌های عمانی در ایران گفت: برخی از بانک‌ها در نخستین فرصت با مکاتبه درخواست خود را به بانک مرکزی ایران ارسال خواهند کرد.

او با بیان این‌که شرایط فعلی فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌هاست و با انتخاب بهترین شیوه حل مسائل سریع‌تر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید‌، افزود: کشور عمان همکاری‌های مناسبی با ایران داشته است و بانک مرکزی ایران با تأکیدات رئیس‌جمهوری ماموریت دارد. روابط بانکی دوکشور را توسعه و گسترش دهد، به همین منظور لازم است درجلسات مشترک به تفاهم‌های بیشتری دست یابیم. رئیس ‌کل بانک مرکزی با برشمردن توسعه روابط بانکی بین‌المللی ایران ازجمله کشورهای منطقه و اروپا تصریح کرد: با کشورهای متعدد منطقه‌ای و اروپایی مذاکرات و دیدارهایی انجام شده است و خوشبختانه طبق ضوابط بین‌المللی به دستاوردهای مهم و بزرگی نائل شده‌ایم و امیدواریم بانک مرکزی عمان نیز دراین راستا زمینه گسترش ارتباطات بانکی را به بهترین شکل فراهم کند. سیف درپایان تأکید کرد: مایلیم روابط بانکی بین بانک‌های تجاری دوکشور از طریق ایجاد دفتر نمایندگی یا شعب گسترش یابد.

رشد 200 درصدی صادرات ایران به عمان

درطول ١٠‌سال اخیر روند واردات و صادرات بین دوکشور ایران و عمان با نوسانات اندکی مواجه بوده است؛ اما منحنی صادرات و واردات بین ایران و عمان نشان‌دهنده جهش صادرات این کشور به ایران در‌ سال ١٣٨٨ است که پس از آن مجددا نمودار به حالت تعادل بازمی‌گردد.آمارهای ارایه‌شده ازسوی گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات ایران به عمان طی ٥‌سال گذشته با رشد مناسبی همراه بوده و از ١٠٧‌میلیون دلار در ‌‌سال ٨٩ به ٣٠٣‌میلیون دلار در ‌سال ٩٣ افزایش یافته است که از رشد حدود ٢٠٠‌درصدی در این بخش حکایت می‌کند. این درحالی است که واردات از عمان با فرازونشیب‌های متعددی همراه بوده است.
 


شهروند



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها