کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقدینگی سرگردان کدام بازار را انتخاب می‌کند؟


کد خبر : ۱۹۸۲۳دوشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵:۴۵۴۶۸۸ بازدید

درحالی‌که بورس تهران در روزهای سرد دی و بهمن، شاخص‌هایی سبز و صعودی را تجربه می‌کرد و نقدینگی با شتاب تمام‌تر به سوی این بازار جریان...

درحالی‌که بورس تهران در روزهای سرد دی و بهمن، شاخص‌هایی سبز و صعودی را تجربه می‌کرد و نقدینگی با شتاب تمام‌تر به سوی این بازار جریان داشت، در بازارهای جهان اتفاقات دیگری رقم خورد. 

به گزارش روزنامه فرصت، بورس‌های عربی منطقه‌ای، همزمان با نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران، یکی پس از دیگری رو به سقوط گذاشتند و در بازارهای بین‌المللی هم به دلیل مسائل مبتلابه اقتصادهای بزرگ، بورس‌های مهم و تأثیرگذار از بورس نیویورک گرفته تا بورس لندن و پکن، ریزش‌های چشمگیری را تجربه کردند.

در همین ایام بود که اونس طلا به‌عنوان گزینه‌ای جذاب در مواقع بحرانی، سرمایه‌گذاران خود را با سودهایی جذاب غافلگیر کرد و توانست پس از ماه‌ها یک قله جدید را در نمودارهای جهانی بسازد. براساس گزارش‌های منتشره در رسانه‌ها، اونس طلا در هفته گذشته، سقف 1200‌دلاری را شکافت و روز گذشته نیز در بازارهای جهانی به قیمت 1238 دلار مبادله شد (قیمتی که روز شنبه در بازار کشف شد و روز یکشنبه هم بازار از آن کوتاه نیامد). این مهم در حالی است که پنجشنبه ٢٢ بهمن‌ماه، نرخ اونس در بازارهای جهانی نیز، به بالاترین قیمت خود در یک‌سال گذشته افزایش پیدا کرد و ارزش آن به هزار و ٢٥٥ دلار رسیده بود. 

در تالار حافظ، سهامداران خوشحال از رشد 25درصدی بورس که شاخص کل را درگیر با مقاومتی حیاتی می‌دیدند، رفته‌رفته نگران تحرکات قیمت سکه شدند. سکه بی‌سروصدا و درحالی‌که توجه همه به بورس جلب شده بود، رکوردهای جدید ثبت می‌کرد و پس از مدتی توانست تاریخی‌ترین قله خود در یک سال گذشته را باز پس بگیرد و بر فراز یک میلیون تومان بایستد؛ اتفاقی که می‌تواند برای نقدینگی سرگردان وسوسه‌برانگیز باشد و آنها را راهی صرافی‌ها کند. مکث چند روزه شاخص کل بورس در کانال76 هزار واحدی هم نشان داد که نقدینگی در حال ارزیابی رقیب تازه‌نفسی است که در بازارهای دلالی عرض‌اندام می‌کند. اما واقعا چرا سکه ناگهان رشد کرد و پا را از محدوده خطر فراتر نهاد؟


اوضاع سکه در کف بازار

یکی از صرافی‌های خیابان منوچهری در این باره می‌گوید: دلیل خاصی ندارد. قیمت جهانی طلا رشد کرده و طبیعی است که قیمت سکه هم افزایش پیدا می‌کند. وقتی وزن اونس در بازارهای خارجی تا این اندازه افزایش پیدا می‌کند معلوم است که این نوسان به بازار ما هم می‌رسد. از طرف دیگر دلار هم افت کرد که این موضوع باعث شد سکه با سرعت بیشتری بالا برود. وی درباره آخرین قیمت سکه گفت: یکشنبه قیمت سکه کمی افت کرد و به یک میلیون و 2500 تومان رسید. این صراف درباره اینکه پیش‌بینی شما از افزایش قیمت سکه چیست تأکید کرد: در این بازار نمی‌شود پیش‌بینی کرد. مردم اگر بخرند افزایش می‌یابد. ممکن است با توجه به رسیدن به آخر سال سکه روند افزایشی‌اش را حفظ کند. 

محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم در این باره به «فرصت امروز» گفت: در حال حاضر روند عرضه و تقاضا در بازار متعادل است و افزایش قیمتی را که در بازار شاهد آن هستیم بر اثر رشد قیمت جهانی طلا است. وی افزود: در بازارهای جهانی به دلیل مشکلاتی که در اقتصادهای آنها وجود دارد و هراس سرمایه‌گذاران خارجی از این مشکلات، اونس طلا به سطوح مهمی رسید. این اتفاق همسو شده با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد داخلی درحالی‌که قیمت طلا هم توانست به بالای 100 هزار تومان برسد.

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که اثر دلار بر قیمت سکه کاهشی بوده یا افزایشی؟ گفت: دلار اثر افزایشی روی سکه دارد و اگر نرخ دلار بالا می‌رفت ما شاهد قیمت‌های بیشتری در بازار بودیم.


حال و روز طلای جهانی

اظهارات کشتی‌آرای در حالی است که تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. تازه‌ترین نظرسنجی کیتکونیوز نشان می‌دهد که افزایش قیمت طلا به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته موجب جلب اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده و این مسئله موجب ادامه روند صعودی قیمت طلا در روزهای آینده می‌شود. در نظرسنجی آنلاین این هفته ۱۹۵۳ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۷۸ نفر معادل ۸۶ درصد اعلام کرده‌اند که قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. این برای چهارمین هفته متوالی است که بیشتر از ۸۰‌درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به افزایش قیمت طلا رأی داده‌اند.

اما از سوی دیگر در بازار روز گذشته بورس تهران درحالی‌که بازار می‌رفت تا با منفی کم‌رمقی به کار خود پایان دهد و حقیقی‌ها دست به فروش گسترده زده بودند، حقوقی‌ها بار دیگر وارد بازار شده و خریدهای سنگینی داشتند. اتفاقی که اگر در روزهای معاملاتی پیش‌رو با حمایت حقیقی‌ها مواجه شود می‌تواند انرژی لازم را برای شاخص فراهم سازد و مقاومت‌های پیش‌رو را بشکند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با افزایش وزن سبدهای خرید در بورس، با وجود رشد قیمت طلای جهانی ما به مدلی از سال 91 برسیم که در آن همزمان چند بازار طلا و سکه، بورس و مسکن، رشد‌های نجومی را تجربه کرده‌اند.

البته در این میان نباید از نقش بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بازار غافل بود. بانک مرکزی بر سبیل عقلانی، باید نگران رشد قیمت سکه باشد. رشد قیمت سکه می‌تواند این دستاوردهای چند سال اخیر این نهاد را در بازار مورد تهدید قرار دهد و ثبات موجود را به هم بریزد. بنابراین این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم رشد قیمتی سکه، بانک مرکزی با افزایش عرضه‌ها تلاش کند تا ترمز قیمت آن را بکشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها