کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکود در دولت یازدهم عمیق‌‎تر از دولت قبل شده


کد خبر : ۱۲۲۲۲پنجشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲:۴۵۲۴۰۱ بازدید

کنترل تورم با وجود نقدینگی بالا، ارتباط نداشتن این دو فاکتور اقتصادی با یکدیگر را در همه موارد اثبات می کند. افزایش نقدینگی ضرورتا موجب افزایش تورم ...

حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در خصوص تبعات افزایش نقدینگی در دولت یازدهم اظهار کرد: در دولت یازدهم به دلیل اینکه ما با رکود رو به رو بودیم، نقدینگی زیادی داشتیم که البته منجر به تورم نشد. وی با اشاره به وجود نقدینگی سرگردان در فضای اقتصادی کشور بیان کرد: در حال حاضر ما یک نقدینگی سر گردان در بانک ها داریم که تا همین دوره، کاهش نرخ سود بانکی، خود را در قالب سپرده های بانکی قرار داده بود، ولی احتمالا به زودی از بانک ها هم خارج خواهد شد.

رکود تورم را پایین آورد

به گزارش نسیم ، این اقتصاددان با اشاره به عوامل عمیق تر شدن رکود بیان کرد: به دلیل اینکه فرصت سرمایه گذاری لازم در کشور وجود ندارد و شبکه بانکی ما هم این منابع را به بخش تولید اختصاص نمی دهد و مشکلات عدیده ای که در نظام بانکی وجود دارد، در حال حاضر رکود عمیق تر شده است که این مسئله تورم را کاهش داده است.
راغفر بر همین اساس خاطرنشان کرد: بنابراین می توان گفت دولت برای کاهش تورم نقدینگی را مهار نکرده است بلکه این رکود بوده که تورم را مهار کرده است.
وی با بیان این مطلب که " کنترل تورم با وجود نقدینگی بالا، ارتباط نداشتن این دو فاکتور اقتصادی با یکدیگر را در همه موارد اثبات می کند" بیان کرد: افزایش نقدینگی ضرورتا موجب افزایش تورم نمی شود و بستگی به این دارد که این نقدینگی در کجا هزینه شده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان مثالی در این زمینه گفت:  نقدینگی در کشور صنعتی مثل آلمان که پایه آن تولید است، دو و نیم برابر تولید ناخالص ملی آن کشور می باشد که رقم بسیار بزرگی است اما چون این نقدینگی در فعالیت های مولد و تولیدی گردش می کند و از طریق نظام های بانکی و پولی وارد چرخه سرمایه گذاری صنعتی می شود، موجب خلق ارزش افزوده می شوند و این نقدینگی مسیر خودش را به سمت تولید باز می کند.

نقدینگی چه زمانی منجر به تورم می شود

راغفر خاطرنشان کرد: در ایران رابطه بین نقدینگی و تورم بستگی به این دارد که این نقدینگی در کجا شکل می گیرد و بخشی که منجر به تورم می شود عمدتا در فعالیت های اقتصادی، تجاری، واسطه گری و سفته بازی می شود.وی افزود: گردش پول در این بخش ها موجب خلق ارزش افزوده در جامعه نمی شود و به جای اینکه خود را به رونق تولید نشان دهد ؛ عملا خود را به صورت تورم نشان می دهد.

دولت یازدهم از سرعت حرکت منابع به سمت مسکن مهر کاسته است

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در پاسخ به این سوال که دولتمردان فعلی عقیده داشتند که مسکن مهر در جامعه نقدینگی ایجاد کرده است، چرا اکنون با وجود توقف این طرح بازهم نقدینگی در جامعه بالاست عنوان کرد: مسکن مهر هنوز به طور کامل متوقف نشده و منابع مورد نیاز آن هنوز عملا  تا حدود زیادی تامین شده، منتها دولت یازدهم از سرعت حرکت منابع به سمت مسکن مهر کاسته است.راغفر افزود: آن طور که اعلام کرده اند تا پایان سال ۹۵ تمام تعهدات مسکن مهر انجام خواهد شد و قاعدتا هنوز بخشی از اعتبارات به سمت مسکن مهر سوق داده می شود.وی با اشاره به تاثیر مذاکرات در ایجاد نقدینگی در جامعه گفت: بخشی از نقدینگی تردیدهایی است که مردم نسبت به استفاده از دارایی هایشان دارند، زیرا منتظرند ببینند برای قیمت ارز چه اتفاقی می افتد.

نقدینگی در اقتصاد صرف چه چیزی می شود

این اقتصاددان اضافه کرد: این نقدینگی خود را به شکل های مختلف نشان می دهد که بخشی از آن به صورت سپرده های بانکی، بخشی در فعالیت های ناشی از سفته بازی و  بخشی برای تقاضا در بازار ارز و طلا مورد استفاده قرار گرفته است، گرچه این بخش ها چشم انداز روشنی را در اقتصاد نشان نمی دهد.راغفر خاطرنشان کرد: مردم و صاحبان سرمایه منابع خود را به صورت سپرده های بانکی ذخیره کردند و به دلیل مشکلات زیادی که نظام بانکی ما داشته وکماکان دارد از این منابع هم به طور کامل استفاده نشده است.

وی با اشاره به مشکلات بانک ها گفت: بانک ها تعهدات و بدهی های خیلی زیادی دارند و منابعشان را وارد فعالیت های مولد هم نکرده اند؛ بنابراین ما یک نقدینگی سرگردانی داریم زیرا هیچ یک از فعالیت های اقتصادی در حال حاضر چشم انداز روشنی ندارند.این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه منتظرند ببینند جهت گیری مذاکرات به کدام سمت است، که منابعشان را به آن سمت سوق دهند.

راغفر گفت: در صورت نتیجه دادن مذاکرات و رونقی که در بازار سهام اتفاق خواهد افتاد مردم امیدوارند که منابعشان را به آن سمت سوق دهند .وی در تشریح وضعیت نقدینگی در سال گذشته گفت: سال گذشته بازار سهام موقعیت خوبی نداشت، از این رو بیشتر منابع به سمت سپرده های بانکی رفته است .

عوامل موثر بر جهت حرکت نقدینگی در اقتصاد کشور

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) عنوان کرد: انتظاری که مردم نسبت به نتیجه مذاکرات دارند، چگونگی بازگشت سرمایه های خارجی، گسترش فعالیت های تولیدی در داخل و رونق احتمالی بازار سهام است که تاثیر زیادی را در جهت حرکت نقدینگی در آینده اقتصاد کشور دارد.راغفر در تشریح دلایل افزایش پایه پولی هم گفت: بخشی مربوط به تعهدات دولت قبل، مانند ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی است و بخشی دیگر هم به دلیل افزایش دستمزدها در دو سال اخیر است که دولت برای تامین منابع مورد نیاز آن ها به ناچار پایه پولی را افزایش داده است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور هم قابل وصول نیست، بنابراین دولت برای این که به تعهداتش عمل کند اقدام به افزایش پایه پولی کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها