کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرداخت سود بالا به سپرده‌ها از سوی بانک‌های بدهکار!


کد خبر : ۱۹۷۵سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹:۱۱۳۴۲۱ بازدید

مدیر عامل بانک انصار با بیان این‌که بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکارند بیشتر دنبال جذب نقدینگی با سود بالا هستند گفت: این بانک‌ها به دلیل آنکه بانک مرکزی 34 درصد جریمه از آنها می‌گیرد ترجیح می‌دهند با سود بالای 25 الی 26 درصد پول گرفته و قرض خود را به بانک مرکزی بدهند.
پرداخت سود بالا به سپرده‌ها از سوی بانک‌های بدهکار!پرداخت سود بالا به سپرده‌ها از سوی بانک‌های بدهکار!

آیت‌الله ابراهیمی با بیان این‌که رشد سپرده معیار ارزیابی برای فعالیت‌های مثبت یک بانک نیست، اظهار کرد: برای جذب نقدینگی باید حقوق سهامداران را در نظر گرفت. لذا لزومی ندارد که برای رشد سپرده سود بالا داده شود.

وی با بیان این‌که براساس گزارش بانک مرکزی در شش ماهه‌ی اول سال جاری تنها 6.2 درصد جذب نقدینگی داشته‌ایم، گفت: این‌که عنوان می‌شود برخی بانک‌ها رشد 30 الی 40 درصدی در جذب نقدینگی داشتند مفهوم‌اش آن است که این پول از بانک مقصد به بانک مبدا انتقال یافته است و جذب جدیدی صورت نگرفته است.

مدیر عامل بانک انصار با بیان این‌که این رقابت‌های ناسالم بین بانک‌های خصوصی و دولتی رخ داده و نتیجه‌اش آن شده است که قیمت پول سپرده‌گذاری‌ شده در بانک‌ها بالا‌ رود، گفت: در این‌گونه جذب سپرده‌ها بانک مقصد فرد را ترغیب می‌کند تا پول خود را از بانک مبدا گرفته و با سود بیشتری در آن بانک سپرده‌گذاری کند. این درحالی است که بانک مبدا نیز به دلیل مشکلات نقدینگی می‌خواهد آن سپرده را حفظ کند، لذا پیشنهاد سود کمی کمتر از بانک مقصد را می‌دهد و منجر به گران‌شدن پول در بانک‌ها می‌شود.

ابراهیمی گفت: در واقع پول جدیدی در بانک‌ها سپرده‌گذاری نمی‌شود و اگر پول جابه‌جا نشود بانک مبدا قیمت تمام‌شده پولش بالا می‌رود و اگر جابه‌جا شود این اتفاق برای بانک مقصد می‌افتد و در نهایت یک مسابقه ناسالم بین بانک‌ها رخ می‌دهد.

مدیر عامل بانک انصار تصریح کرد: این امر منجر به آن می‌شود که انعطاف‌پذیری بانک‌ها کاهش یافته و نتواند تسهیلات ارزان‌قیمت به تولید‌کننده‌ها بدهند، چرا که وقتی پولی را با سود 24درصد از مشتری می‌گیرند قیمت تمام‌شده آن برایش 30 درصد در می‌آید، چرا که باید هزینه‌ی سپرده قانونی و بالاسری و هم‌چنین ذخیره بک آپ را بپردازد، بر همین اساس باید تسهیلاتی با سود 34 الی 35 درصد بدهد که مناسب شرایط اقتصادی ما نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها