کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اخذ عوارض از ساختمان‌های نيمه‌كاره


کد خبر : ۱۹۴۲۱سه شنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲:۰۲۱۴۶۰ بازدید

14 سال انتظار براي اصلاح عنوان و مفاد مصوبه اخذ عوارض تمديد پروانه ساختمان‌هاي نيمه‌كاره سرانجام روز گذشته در جلسه علني شوراي شهر تهران ...

14 سال انتظار براي اصلاح عنوان و مفاد مصوبه اخذ عوارض تمديد پروانه ساختمان‌هاي نيمه‌كاره سرانجام روز گذشته در جلسه علني شوراي شهر تهران پايان يافت و اين لايحه به تصويب رسيد تا هر چه سريعتر تكليف 1023 ساختمان خطرساز در پايتخت مشخص شود.

خسارات محيط زيستي ناشي از عمليات ساختماني نيمه‌كاره و رها شده در شهر، مخاطرات ايمني براي عابرين پياده و ساختمان‌هاي مجاور گودهاي رها شده همچنين اختلال در سيما و منظر شهري، عدم تعيين تكليف مصوبه پيشين در خصوص بناهايي كه عمليات ساختماني آنها ساليان متمادي به دستور شهردار متوقف شده‌اند، عدم تعيين تكليف مصوبه پيشين درخصوص خطوط مجاز اخذ عوارض از پروانه‌هاي تغيير نقشه و عدم تعيين تكليف مصوبه پيشين درخصوص فرآيند‌هاي اجرايي عوارضي كه تاكنون با اعتراض مالكان مواجه شده است از دلايلي است كه در نهايت شوراي شهر را بر آن واداشت تا اين لايحه را در نوبت تصويب قرار دهد.

به گزارش تعادل، معصومه آباد، رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران در جريان بررسي اين لايحه گفت: در حال حاضر 1023 ساختمان در تهران نيمه‌كاره رها شده كه سيما و منظر شهري را بر هم زده است. وي با اشاره به اينكه 40 سال از قدمت ساختمان‌هاي نيمه‌كاره رها شده گذشته است، تصريح كرد: در حال حاضر 1023 ساختمان نيمه‌كاره وجود دارد كه قديمي‌ترين آن مربوط به سال 53 است. اين در حالي است كه اگر اين ساختمان‌ها ساخته مي‌شد و به اتمام مي‌رسيد امروز به علت كلنگي بودن نبايد تخريب مي‌شد. نگراني براي اينكه شهروندان در اين رابطه متضرر مي‌شوند درست نيست زيرا 80 درصد اين ساختمان‌ها دولتي و مربوط به تعاوني‌هاست. وي با تقسيم‌بندي اين ساختمان‌ها به 3 دسته مجزا توضيح داد: دسته اول تعاوني‌ها و ساختمان‌هاي دولتي، گروه دوم ساختمان‌هايي كه صاحبان آن مشخص نيست و آخرين دسته نيز ساختمان‌هايي كه جريمه‌هاي متعدد به آن تعلق گرفته است.

چندي پيش سازمان رفاه مطالعه‌يي در اين باره انجام داد كه مشخص شد 30 درصد آسيب‌هاي اجتماعي در همين ساختمان‌هاي نيمه‌كاره رخ مي‌دهد. البته در گذشته تنها قوه قضاييه مي‌توانست به اين موضوع وارد شود و راي دهد. هدف ما اين بود كه شهرداري نيز بتواند به اين مساله ورود پيدا كند. آباد دلايل رها شده و نيمه‌كاره بودن اين ساختمان‌ها را متفاوت عنوان كرد و افزود: برخي از ساختمان‌هاي رها شده نيمه‌كاره به دليل عدم توان پرداخت عوارض و جريمه بوده است. تعدادي از اين ساختمان‌ها به دليل عدم تامين منابع مشخص در تعاوني مسكن‌ها نيمه‌كاره رها شده است. پيشنهاد حقوقي ما اين است كه ساختمان‌هايي كه تخلف آشكاري دارند به قوه قضاييه يا كميسيون ماده 100 ارائه تا در رابطه با آن تعيين تكليف شود. همچنين مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد داد گودبرداري ساختمان قبل از صدور پروانه ممنوع شود.


افزايش 10درصدي جريمه پس از 2 سال

در نهايت اين لايحه با اتمام سخنان موافق و مخالف به تصويب رسيد. در تبصره يك اين لايحه آمده است: عوارض تاخير در تكميل ساختمان با توجه به مرحله ساختماني ملك تا دو سال پس از اتمام مهلت قانوني مندرج در پروانه ساختماني اخذ مي‌شود و پس از گذشت دو سال از اتمام مهلت قانوني در صورت نيمه‌تمام بودن بنا از سال سوم به بعد به ازاي هر سال تاخير 10درصد افزايش به مبالغ محاسبه شده در جدول فوق اضافه خواهد شد. براساس تبصره ديگر اين لايحه، ساختمان‌هايي كه نماسازي آنها در همه سطوح تكميل و اجرا شده همه ضمايم غيراساسي متصل به ساختمان جمع‌آوري شده و موانع لازم براي ورود و خروج افراد متفرقه به ساختمان به‌ويژه درب و پنجره‌ها در نماي عمومي نصب شده باشد، ساختمان تمام شده محسوب مي‌شود و مشمول عوارض تعليق نيست. آن طور كه سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي در اين باره توضيح داد؛ عوارض تعليق براي همه ساختمان‌هاي نيمه‌كاره كه پروانه ساختماني آنها قبل يا بعد از سال 1379 حاضر شده تا پايان سال 94 مطابق با مصوبه سال 82 و در صورت عدم اتمام ساختمان از اول فروردين سال 95 مشمول اين مصوبه مي‌شوند.


منطقه 10 پرچم‌دار بافت فرسوده تهران

رحمت‌الله حافظي رييس كميسيون سلامت شوراي شهر هم پس از ارائه مشكلات و درخواست‌هاي شوراياران منطقه 10 گفت: اين منطقه رتبه اول بافت‌هاي فرسوده شهر تهران را به خود اختصاص داده و ضعيف‌ترين منطقه در توسعه فضاي سبز با سرانه 2.3 متر مربع است. وي ابراز اميدواري كرد: روزي فرا رسد كه سند بالادستي مديريت شهري براي تدوين بودجه به جاي اعمال نظر پيمانكاران، نيازهاي مردم باشد به گونه‌يي كه دو ماه قبل از فصل بودجه طي جلساتي با شوراياران، مشكلات مردم مطرح شود و بر اساس اولويت‌بندي اين مشكلات لايحه بودجه تنظيم و به شورا ارائه شود.


 تصويب لايحه عفاف و حجاب

لايحه گسترش عفاف و حجاب در شهرداري تهران يكي ديگر از دستور جلسات روز گذشته شوراي شهر بود كه توسط كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا براي بررسي به صحن آورده شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناصحي، رييس كميسيون فرهنگي شورا در اين باره گفت: براي توسعه و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب و نيز دستيابي به چارچوبي براي هم افزايي سازماني، لايحه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران تقديم شوراي شهر شده است كه بر اين اساس شهرداري مطابق با دستور العمل عفاف و حجاب وزارت كشور، كميته‌ عفاف و حجاب را تشكيل مي‌دهد؛ همچنين شهرداري تهران مكلف است اعتبارات مورد نياز براي حسن اجراي مصوبه را در رديف‌هاي مربوطه در بودجه سنواتي شهرداري لحاظ كند و هر 6 ماه يك‌بار گزارش حسن اجراي اين مصوبه را به شوراي شهر ارسال كند.


كمك هزار ميلياردي به برگزاري انتخابات

يك فوريت مساعدت مالي براي برگزاري انتخابات مجلس به فرمانداري‌‌هاي ري و شميرانات نيز دستور جلسه بعدي بود كه با راي نمايندگان شورا به تصويب رسيد. پيش از اين نيز شهرداري تهران مبلغ 5 ميليارد ريال كمك از محل اعتبارات در اختيار به فرمانداري تهران براي برگزاري انتخابات 7 اسفند سال جاري اختصاص داده است. اما در اين جلسه اختصاص 600 ميليون تومان به فرمانداري ری و 400 ميليون تومان به فرمانداري شميرانات نيز مورد بررسي قرار گرفت كه قرار شد در كميسيون‌هاي تخصصي مورد بررسي نهايي قرار گيرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها