کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شناسایی حلقه گمشده خام‌فروشی در خوشه مبلمان قم


کد خبر : ۱۹۲۶۳جمعه، ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۱۳۲۱۹۱ بازدید

خام‌فروشی در هر بخشی از اقتصاد و تجارت کشور تهدیدی است که مانع از رشد و رونق صنایع و بخش تولیدی کشور ...
شناسایی حلقه گمشده خام‌فروشی در خوشه مبلمان قمشناسایی حلقه گمشده خام‌فروشی در خوشه مبلمان قم

خام‌فروشی در هر بخشی از اقتصاد و تجارت کشور تهدیدی است که مانع از رشد و رونق صنایع و بخش تولیدی کشور می‌شود.

استان قم هم از این امر مستثنا نیست و در خوشه صنعتی مبلمان قم مشکلاتی را ایجاد کرده است که البته با ورود جدی مسئولان، رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است. یکی از قدیمی‌ترین حرفه‌هایی که در استان قم وجود داشته حرفه درودگری است و در حال حاضر بیش از 30 درصد تولیدات صنعت مبلمان کشور، در این استان می‌شود به‌طوری‌که بیش از 16 هزار نفر به طورمستقیم در این صنعت مشغول به‌کار هستند.  به گفته کارشناسان، باتوجه به ایجاد فضای مناسب در بازار و اجرایی شدن برجام و خروج از رکود، چشم‌انداز مثبتی پیش روی کشور قرار گرفته است. اجرایی شدن برجام می‌تواند فاصله کشور ما را با دنیا کمتر کند و این آغازی است برای تلاش بیشتر و ورود به بازارهای جهانی.


تولید 30 درصد مبل کشور در استان قم 

مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاه به اینکه بیش از ۳۰درصد محصولات صنعت مبلمان کشور، در استان قم تولید می‌شود، می‌گوید: خام‌فروشی درخوشه مبلمان استان یکی از مشکلاتی است که ارزش‌افزوده زیادی را به حوزه مبلمان وارد نمی‌کند، بنابراین نمی‌تواند از رشد اقتصادی مناسبی بهره‌مند شود. بخش عمده‌ای از سود تامین چوب در رنگ‌کاری، رویه‌کوبی و عرضه در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها است، پس در این زمینه چون خام‌فروشی انجام می‌شود از سود کمتری هم برخوردار می‌شوند. 

امیر طیبی‌نژاد در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: حدود ۲سال گذشته با ایجاد خوشه توسعه صنعتی چوب و مبلمان در استان که توسط سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی قم انجام شد خوشبختانه توانستیم حلقه‌های گمشده این گروه از تولیدکنندگان را شناسایی کنیم و با توجه به منابع و بودجه‌هایی که در اختیار داشتیم تلاش کردیم در بعضی از بخش‌ها رفع مشکل کنیم تا سرمایه‌گذاری انجام شود و شاهد بالندگی این صنعت در سال‌های آینده باشیم. 

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان تاکید می‌کند: شهرک تخصصی ثامن‌الائمه قنوات مخصوص صنعت چوب و مبلمان در کیلومتر ۵ بزرگراه قم -گرمسار راه‌اندازی شد. باتوجه به اینکه بسیاری از مشاغل پروانه‌های صنفی داشتند ساماندهی، و توسط سازمان صنعت و معدن، تجارت، با قراردادهایی که در اتحادیه منعقد کردند، پذیرش شدند.

 

جلوگیری از خام‌فروشی

مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم تصریح می‌کند: شناسایی حلقه‌های گمشده این گروه از تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری صندوق کارآفرینی امید و بخشی از تولیدکنندگان انجام شد. همچنین آبشار رنگ را در دستورکار قرار دادیم که رنگ‌آمیزی و کار رنگ چوب به راحتی انجام شود، اجرای این برنامه می‌تواند قسمتی از خام‌فروشی را مرتفع کند. رویه‌کوبی‌های مدرنی که با دستگاه قابل پر شدن هستند جایگزین رویه‌کوبی‌هایی کاملا سنتی شدند به‌طوری‌که هم‌اکنون به همین روش در شهرک‌ها در حال فعالیت هستند. 

 طیبی‌نژاد تاکید می‌کند: امیدواریم در آینده یک فضای تخصصی نمایشگاهی در شهرک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم که در این زمینه بتوانیم یک نمایشگاه دائمی از محصولات برگزار کنیم چون با برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌توانیم عرصه رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی را فراهم کنیم. 

وی بیان می‌کند: از اقدامات انجام شده، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را می‌توان نام برد، زمانی که قرار است یک نمایشگاه برگزار شود باید یک نشان(برند) داشته باشیم، بنابراین ایجاد یک نشان(برند) را دردستور کار قرار دادیم که خوشبختانه مورد استقبال فروشندگان قرارگرفت و توانستند مبلمان را با نشان(برند) خاصی در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند. 

مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم می‌گوید: سال گذشته موفق شدیم در نمایشگاه عمان شرکت کنیم که توفیق بسیار زیادی برای تاجران داشت و تمام محصولاتی که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد با قیمت قابل توجهی به فروش رسید. این فروش قابل توجه نشانگر این است که فضای امیدوارکننده‌ای پیش روی تولیدکنندگان قرار گرفته و چشم‌انداز و فعالیت بسیارخوبی برای تولیدکنندگان به ارمغان آورده است. 

طیبی‌نژاد تاکید می‌کند: فرآیند بازاریابی و نشان(برند)سازی این صنعت متاثر از عوامل درون مجموعه است، باتوجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب تاکید شده، با تکیه برظرفیت‌های درونی و اتکا به نیروها و انرژی‌هایی که در تولیدی‌های کشور وجود دارد فرصتی پیش آمده تا با بازنگری مشکلات را به سرعت رفع کنیم.


اشتغالزایی 16 هزار نفر

رییس اتحادیه درودگران استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار نفر به‌طور مستقیم در صنعت مبلمان مشغول به کار هستند می‌گوید: درحال حاضر صنعت مبلمان حدود ۳۵۰ واحد تولیدی ثبت شده دارد که دارای پروانه و تعدادی هم فاقد پروانه و مدارک رسمی هستند. در این زمینه اتحادیه‌ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت، معاونت صنایع کوچک و شرکت‌های صنایع استان تلاش می‌کنند که واحدهای بدون پروانه شناسایی شوند و شکل رسمی به خود بگیرند که آمار دقیقی از میزان تعداد تولیدکنندگان در سطح استان داشته باشیم. 

مجتبی صفایی‌مظفر در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: استان قم صنایع وابسته مثل رویه‌کوبی، پارچه مبلی، شیشه و ابزاریراق دارد که زیرپوشش اتحادیه درودگران نیست، اما این صنایع وابسته تبدیل به مجموعه‌ای شده که برای بسیاری از افراد کارآفرینی کرده است. 

وی بیان می‌کند: در حوزه نشان(برند)سازی بحث خوشه مبلمان را دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه در حال انجام است در این زمینه چند گروه با هم تلفیق و تولیدکننده‌ها مجموعه‌ای تشکیل دادند و درحال فعالیت هستند. 

به گفته رییس اتحادیه درودگران استان قم، از دیگر اقدامات انجام‌شده ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین تولیدکنندگان داخل کشور بوده که با برگزاری همایش‌های یک‌روزه در سطح استان و با دعوت از صاحب‌نظران و تولیدکنندگان کشور تلاش کردیم اقتصادی ملی دراین عرصه از تولید ایجاد کنیم که باتوجه به پیشینه‌ای که در صنعت تولید مبل در کشور داشتیم به فراموشی سپرده نشود و به‌عنوان واردکننده این صنعت در دنیا شناخته نشویم در حالی که کشور ما به‌عنوان تولیدکننده در این مسیر قرار گرفته است. 
صفایی‌مظفر تصریح می‌کند: متاسفانه در سال‌های گذشته با غفلتی که در واردات بی‌رویه انجام شد، این صنعت مورد تهدید قرار گرفته است، به‌ویژه با مبلمان‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیتی که از چین وارد می‌شد بازار را مورد تهدید جدی قرار داد. 

رییس اتحادیه درودگران استان قم بیان می‌کند: خوشبختانه با ورود به موقع دولت در دوسال گذشته با انرژی که در سازمان صنایع کوچک و وزاررت صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور صرف شد تا حد بسیاری در این زمینه به توفیقاتی دست پیدا کردیم و به خودباوری در تولید رسیدیم و توانستیم تولیدکنندگان را هم به این باور برسانیم.


نکته پایانی

به گفته کارشناسان، اگر کیفیت صنعت مبلمان از لحاظ تنوع و نیاز مشتری باهم همسو شوند نیاز به واردات این صنعت در کشور احساس نمی‌شود و می‌توان باکمال خودکفایی نیازها و تقاضای بازار را پاسخ مثبت داد و حتی می‌توانیم چشمی هم به صادرات به‌ویژه کشور عراق و کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس داشته باشیم، چون این کشورها می‌توانند دلیلی باشند که رقابت را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها