کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحریک دلار از بازار سکه


کد خبر : ۱۹۲۳۷پنجشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱:۳۶۱۲۱۳ بازدید

در پنجمین روز هفته، دلار از مرز 3 هزار و 650 تومان عبور کرد، ولی سکه تمام در شکستن کانال 960 هزار تومانی ناکام ماند. چهارشنبه، شاخص بازار ارز ...
تحریک دلار از بازار سکهتحریک دلار از بازار سکه

در پنجمین روز هفته، دلار از مرز 3 هزار و 650 تومان عبور کرد، ولی سکه تمام در شکستن کانال 960 هزار تومانی ناکام ماند. چهارشنبه، شاخص بازار ارز با 3 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 653 تومان و سکه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت 951 هزار تومان رسید. به گزارش دنیای‌اقتصاد، فعالان بازار، نوسان دو بازار را بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران سکه دانستند. به‌نظر می‌رسد در روزهایی که بازیگران ارزی برای نوسان‌گیری انگیزه بالایی ندارند، در تحلیل نوسان بازار ارز تنها می‌توان به «تحریک معامله‌گران سکه» رسید. به‌عبارت دیگر، زمانی که بازیگران ارزی در لاک دفاعی قرار دارند، دلار معمولا از مجرای بازار سکه تحریک می‌شود، فرآیندی که گاه به گاه در بازار دلار تکرار شده و به کمک شاخص ارزی آمده است. به این ترتیب، در این شرایط، اتاق فرمان ایجاد نوسان از چهار‌راه استانبول (محل معاملات ارزی) به سبزه‌میدان (محل معاملات بازار سکه) منتقل می‌شود. البته عامل دومی نیز در نوسان روزهای چهارشنبه دلار تا حدی موثر است و آن افزایش معاملات آتی در این روز است.


رفت و برگشت دلار

در حالی که در هفته جاری، قیمت دلار عمدتا در بازه محدودی زیر مرز 3 هزار و 650 تومان در حال نوسان بود، در پنجمین روز هفته به بالای مرز یاد شده رفت. چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 658 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. حاضران در بازار، افزایش ابتدای روز را به تحرکات معامله‌گران سکه نسبت دادند. به گفته آنها، بعدازظهر روز سه‌شنبه این دسته پس از تعطیلی بازار رسمی وارد بازار دلار شدند و با خریدهای آتی ارزی قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند. هدف آنها از ورود به بازار ارز، افزایش دامنه نوسان افزایشی در بازار خودی(سکه) بود. در حالی که برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران سکه در افزایش خریدهای آتی نقش داشته‌اند، گروه دیگری افزایش معاملات آخر وقت سه‌شنبه را به خود معامله‌گران دلار نسبت دادند. به گفته دسته حاضر، معامله‌گران ارزی به این طریق قصد داشتند که شاخص ارزی روز چهارشنبه در محدوده بالاتری معاملات خود را آغاز کند و زمینه افزایش بیشتر قیمت آن فراهم شود. با این وجود، دلار که با افزایش 8 تومانی معاملات خود را در روز چهارشنبه آغاز کرده بود، در ادامه روز تنها توانست تا قیمت 3 هزار و 663 تومان بالا برود. شاخص ارزی حتی روی این قیمت نیز پایدار نماند و با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت 3 هزار و 653 تومان به کار خود پایان داد. فعالان علت پایین آمدن دلار از اوج روزانه را به افزایش فروش معامله‌گران آتی نسبت دادند. روز گذشته پس از ساعت 3 بعدازظهر و تسویه معاملات موسوم به معاملات امروزی قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. احتمال دارد پس از ساعت 4 بعدازظهر، قیمت‌هایی زیر 3 هزار و 650 تومان نیز در بازار غیر‌رسمی ثبت شده باشد.


دو عامل افزایش قیمت

فعالان دو دلیل عمده را برای افزایش قیمت دلار عنوان کردند: 1-تحریک قیمت از بازار موازی سکه و 2- تحرکات سنتی معامله‌گران دلار در روز چهارشنبه. به گفته حاضران در بازار، روز چهارشنبه به طور سنتی حجم معاملات آتی در بازار ارز بالا می‌رود و این عامل زمینه رشد نوسان را افزایش می‌دهد. به گفته آنها، در پنجمین روز هفته، معاملات آتی برای روز بعد یعنی پنج‌شنبه انجام نمی‌شود و تسویه آن به روز ابتدایی هفته بعد یعنی شنبه موکول می‌شود. این موضوع موجب می‌شود که معامله‌گران ارزی روز چهارشنبه تلاش بیشتری برای کسب سود کنند؛ چراکه پنج‌شنبه نیز معمولا معاملات آتی حالت نیمه تعطیل دارند.


توقف سکه پس از 6 روز

چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی پس از 6 افزایش پیاپی طعم کاهش را چشید و از ورود به کانال بالاتر بازماند. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت 959 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 5 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. این شروع افزایشی نتیجه رسیدن اونس به محدوده هزار و 120 دلار و رشد قیمت دلار تا آستانه قیمت 3 هزار و 660 تومان بود. با اینکه نزدیک شدن به کانال 960 هزار تومانی، برخی معامله‌گران سکه را به شکستن این کانال امیدوار کرده بود، فلز گرانبهای داخلی در ادامه روز مسیر قیمتی خود را تغییر داد.

در واقع معامله‌گران سکه که در بعدازظهر روز سه‌شنبه با ورود به بازار دلار سعی کرده بودند، قیمت سکه در ابتدای روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار دهند، با یک حادثه نابهنگام مواجه شدند و آن تغییر مسیر طلای جهانی بود. اونس جهانی که در ابتدای روز تا قیمت هزار و 121 دلار بالا رفته بود، تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت هزار و 116 دلار رسید. تغییر مسیر اونس انتظارات کاهشی را در بازار داخلی افزایش داد و حجم فروش فلز گرانبها بالا رفت. با این حال، برخی فروشندگان سکه، افزایش فروش فلز گرانبها را بیشتر وابسته به معامله‌گرانی دانستند که با افزایش قیمت در بازار آتی ضرر می‌کردند. به این ترتیب، آنها با فروش سکه موجب توقف رشد قیمتی فلز گرانبها و کاهش ضرر خود شدند. افزایش فروش در بازار سکه، زمینه ساز ناکامی معامله‌گرانی شد که سعی داشتند قیمت را به کانال بالاتری وارد کنند، دسته‌ای که با حضور در بازار ارز موجب نوسان دلار شده بودند. آنها سعی داشتند، با رشد بیشتر دلار زمینه‌ساز اوج‌گیری سکه شوند.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها