کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات خودرو؛ فقط با ارز آزاد


کد خبر : ۱۹۲۳یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲:۵۸۶۹۲۱ بازدید

در حالی واردات خودرو از سال گذشته در اولویت هشتم ارزی قرار گرفت و طبق این اولویت بندی وارد‌کنندگان مجاز به اخذ ارز مبادله‌ای بودند که گمرک ایران روز گذشته در بخشنامه‌ای جدید ...
واردات خودرو؛ فقط با ارز آزادواردات خودرو؛ فقط با ارز آزاد

در حالی واردات خودرو از سال گذشته در اولویت هشتم ارزی قرار گرفت و طبق این اولویت بندی وارد‌کنندگان مجاز به اخذ ارز مبادله‌ای بودند که  گمرک ایران  روز گذشته در بخشنامه‌ای جدید اعلام کرد واردات خودرو به کشور فقط با ارز متقاضی (آزاد) امکانپذیر است.بنابر بخشنامه جدید گمرک و با توجه به تصمیم اخیر سازمان توسعه تجارت، در صورت دریافت هرگونه ثبت سفارشات قبلی، شبکه بانکی کشور مجاز به اختصاص ارز بانکی به واردکنندگان نخواهند بود و فقط می‌تواند با ارز متقاضی نسبت به انجام امور مربوط به واردات خودرو اقدام کند. 

این بدان معناست که واردکنندگان خودرو دیگر مجاز به دریافت ارز مبادله‌ای نیستند و برای واردات خودروهای موردنظر خود باید به دنبال ارز آزاد باشند. از سال گذشته واردات خودرو در اولویت‌بندی ارزی که تدوین شد در اولویت هشتم قرار گرفت بر این اساس هر چند برخی از وارد کنندگان تاکید دارند که بعد از مصوبه اولویت بندی ارزی تاکنون ارز مبادله‌ای دریافت نکرده‌اند»  با این حال  اخباری مبنی بر دریافت این نوع ارز توسط برخی دیگر از واردکنندگان منتشر شده است. 

اما گمرک ایران در بخشنامه دیگري نیز اعلام کرده‌است که خودروهای دارای حجم موتور 2500 سی‌سی و بالاتر تا اطلاع بعدی حق ثبت سفارش ندارند. همچنین خودروهایی از این دست که پیش تر وارد کشور شده‌اند، فقط مجاز به ترخیص از دو گمرک شهید رجایی بندرعباس و تهران هستند. این در شرایطی است که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» چندی پیش، از لغو ممنوعیت واردات کالاهای اولویت دهم از جمله خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و بالاتر خبر داد. حالا ظاهرا هنوز این «لغو ممنوعیت» رسما به اطلاع گمرک نرسیده و از این رو فعلا ثبت سفارش خودروهای موردنظر ممنوع است. به گفته برخی کارشناسان، ممنوعیت واردات خودروهای دارای حجم موتور 2500 سی سی و بالاتر، در نهایت برداشته خواهد شد و این در شرایطی است که این خودروها مصرف سوخت زیادی داشته و همچنین تعرفه‌ای سنگین برای‌شان در نظر گرفته‌اند. در حال حاضر و با فرض آزاد شدن واردات خودروهای موردنظر، باید تعرفه‌ای حدودا 150 درصدی برای آنها پرداخت شود، یعنی چیزی نزدیک به 5/3 برابر تعرفه خودروهای معمولی. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها