کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سه‌شنبه سياه پاريس را فلج كرد / فیلم


کد خبر : ۱۹۱۹۴سه شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶:۵۶۲۷۷۹ بازدید

رانندگان تاکسی روز سه‌شنبه در شهرهای بزرگ فرانسه دست به اعتصاب زدند. دو اتحادیه کارکنان فرودگاهها و تعدادی از سندیکاهای دیگر نیز در این اعتصابات ...
سه‌شنبه سياه پاريس را فلج كرد / فیلمسه‌شنبه سياه پاريس را فلج كرد / فیلم

رانندگان تاکسی روز سه‌شنبه در شهرهای بزرگ فرانسه دست به اعتصاب زدند. دو اتحادیه کارکنان فرودگاهها و تعدادی از سندیکاهای دیگر نیز در این اعتصابات شرکت دارند. اعتصاب كاركنان شركت‌هاي هواپيمايي و  راننده‌هاي تاكسي در اعتراض به دستمزدهاي‌شان باعث شد تا ده‌ها پرواز لغو شده، خيابان‌هاي پاريس با ترافيك سنگيني مواجه شود و پليس براي مقابله با اين اعتراض ناگزير از استفاده از گاز اشك‌آور شود.

به گزارش فرانس 24، بسته شدن خيابان‌هاي پاريس به‌دليل اعتصاب راننده‌هاي تاكسي باعث شد دسترسي به فرودگاه‌هاي اورلي و شارل دو گل در پاريس محدود شود و صدها مسافر نتوانند به پرواز خود برسند. از سوي ديگر كاركنان خطوط هوايي در اعترض به دستمزدهاي پايين و امنيت شغلي پايين دست به اعتصاب زدند كه باعث شد از هر 10پرواز يكي لغو شود. در شهر مارسي نيز رانندگان تاكسي با پيوستن به اعتصاب معلمان و ديگر كارمندان دولت، به سياست‌هاي دولت در زمينه خدمات انتقال مسافر  همچنين ادامه كار برخي سرويس‌هاي مسافركشي مانند «اوبر» اعتراض كردند.

رشيد بوجمعه، رييس سنديكاي تاكسيرانان مارسي درباره اين سرويس‌ها به يورونيوز گفته است: «آنها شاغلان حرفه‌يي را به خاك سياه مي‌نشانند؛ افرادي  كه به قوانين احترام مي‌گذارند. از آن طرف، كابوهاي امريكايي (رانندگان اوبر) را مي‌بينيم كه براي مسافركشي آمده‌اند، در حالي كه هيچ هزينه‌يي در فرانسه پرداخت نمي‌كنند.»

همزمان، دو سنديكاي كاركنان فرودگاه‌ها با اعلام اعتصابي يك روزه، خواهان افزايش دستمزدها و افزايش حقوق بازنشستگي شده‌اند. در نتيجه اين اعتصاب كه از صبح سه شنبه آغاز شد 20درصد پروازهاي داخلي لغو شده است و اعتصاب رانندگان تاكسي كه مسير آمد و شد به بعضي از فرودگاه‌هاي مهم كشور را بسته بود، اين وضعيت را تشديد كرد. در همين حال، شمار ديگري از سنديكاها و اتحاديه‌هاي كارگري نيز در اعتراض به توقف افزايش حقوق و كاهش قدرت خريد اعضاي خود در اعتصابات سه‌شنبه شركت كردند.

رسانه‌هاي فرانسوي گزارش داده‌اند، اعتصاب و اعتراض رانندگان تاكسي در فرانسه با دخالت پليس و شليك گاز اشك‌آور به دستگيري حداقل 20تن منجر شد. ماموران كنترل‌ ترافيك هوايي نيز دست به اعتراض زدند كه نتيجه آن لغو تعداد زيادي از پروازها بود. رانندگان با آتش زدن لاستيك، پليس ضدشورش و ماموران آتش نشاني را به محل اعتراضات كشاندند. برخي از راننده‌هاي تاكسي تلاش كردند كه تقاطع «پرت ميو» را با راه‌اندازي تظاهرات ببندند كه پليس براي جلوگيري از تظاهرات و متوقف كردن آنها از گاز اشك‌آور استفاده كرد.  راننده‌هاي تاكسي‌هاي سنتي فرانسه، در اعتراض به حضور شبكه حمل و نقل بين‌المللي «اوبر»، كه رقابت با آن را غيرمنصفانه مي‌دانند به خيابان‌ها آمدند. اين شركت حمل و نقلي تاكنون با چالش‌هايي در فرانسه روبه رو شده است. اعتراض‌ها به اين دو بخش محدود نشد. همچنين صدها كارمند بخش‌هاي خدماتي و معلمان نيز در اعتراض به كمي حقوق و دستمزدها دست به اعتصاب زدند. قرار است معلمان فرانسوي امروز بعدازظهر در سراسر كشور راهپيمايي كنند.  اين تازه‌ترين چالش دولت سوسياليست اولاند و تلاش‌هايش براي مدرنيزه كردن اقتصاد كشور در پاسخ به كاهش رشد اقتصادي و افزايش بيكاري است. اوايل ماه جاري اولاند حالت اضطراري اقتصادي اعلام كرد. اين اعتراضات يك روز پس از تظاهرات كشاورزان رخ مي‌دهد. براساس آمار، نرخ بيكاري در فرانسه 10.6درصد است. اين درحالي است كه گزارش سازمان بين‌المللي كارگران نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري در ساير كشورهاي توسعه‌يافته از 7.1 درصد در سال 2014 به 6.7 درصد در سال 2015 كاهش يافته است.

 

 تدبيري براي الگوي ورشكسته

اين اعتصابات در شرايطي برگزار شده كه فرانسوا اولاند براي ديداري سه روزه از هند به دهلي‌نو سفر كرده بود. رييس‌جمهوري فرانسه پيش از آغاز سفر خود به هند اعتراف كرد كه كشورش از نظر اقتصادي در وضعيت بحراني قرار دارد. اولاند اميدوار بود كه در اين سفر قراردادهايي در زمينه همكاري‌هاي دفاعي، انرژي تجديدپذير، ساخت نيروگاه هسته‌يي و حمل و نقل به ارزش ميلياردها دلار با دهلي امضا كند.

رييس‌جمهوري فرانسه با توجه به نزديكي انتخابات اين كشور در سال 2017 بايد هرچه سريعتر براي ايجاد شغل براي 3.6ميليون بيكار اين كشور به‌دنبال چاره‌يي باشد. قراردادهاي اقتصادي يكي از راه‌هاي فوري بخشي از اين مشكل مورد توجه اولاند قرار گرفته است. توافقنامه خريد جنگنده‌هاي رافائل كه بين وزراي دفاع هند و فرانسه به ارزش 9ميليارد دلار به امضا رسيد، خبر بسيار خوبي براي فرانسه است.اولاند يك هفته پيش گفته بود در اين وضعيت اقتصادي كه روز به روز مايوس‌كننده‌تر مي‌شود، براي نجات كشور بودجه‌يي را براي پرداخت به كارفرمايان فرانسوي در نظر گرفته تا آنها افراد بيشتري را استخدام كنند. بر اساس اعلام اولاند، شركت‌هايي كه افراد جوان و بيكار را دست‌كم به مدت 6‌ماه به استخدام خود درآورند، دو هزار يورو براي هر استخدام شده دريافت خواهند كرد. اين طرح كه هزينه 2 ميليارد يورويي براي دولت فرانسه به بار خواهد آورد، بخشي از تلاش‌هاي اولاند براي تضمين انتخاب مجددش در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده است.

رييس‌جمهوري فرانسه همچنين گفته بود كه بايد براي الگوي «ورشكسته» اقتصاد فرانسه چاره‌انديشي شود. اولاند گفته بود: «كشور ما به مدت دو يا سه دهه با بيكاري ساختاري مواجه بوده و ضروري است كه ايجاد اشتغال به تنها مبارزه ما با اين وضعيت تبديل شود. فرانسه با جو اقتصادي نامطمئن و بيكاري مزمن مواجه شده و در وضعيت اقتصادي و اجتماعي اضطراري به‌سر مي‌برد.»
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها