کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا طلا می‌تواند از کاهش قیمت نفت و شاخص سهام سود ببرد؟


کد خبر : ۱۹۱۶۷سه شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۴۷۸۱۲ بازدید

سوال اصلی این است که آیا طلا می تواند از کاهش شدید شاخص سهام و افت قیمت نفت منتفع ...
آیا طلا می‌تواند از کاهش قیمت نفت و شاخص سهام سود ببرد؟آیا طلا می‌تواند از کاهش قیمت نفت و شاخص سهام سود ببرد؟

شاخص سهام اس اند پی 500 آمریکا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 3.5 درصد کاهش داشته و به پایین ترین سطح از فوریه 2014 میلادی رسیده است. سوال اصلی این است که آیا طلا می تواند از کاهش شدید شاخص سهام و افت قیمت نفت منتفع شود؟

شاخص سهام در بازارهای مالی آسیا، اروپا و کانادا طی روزهای گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

بر اساس این گزارش نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی چین و انتشار گزارش چشم انداز صندوق بی المللی پول در خصوص رشد اقتصادی جهان طی ماه های آینده فشار زیادی را بر قیمت نفت وارد کرده است. قیمت نفت در روزهای اخیر به پایین ترین سطح طی سال های گذشته رسیده است. تنها خبر مثبت در روزهای اخیر افزایش نسبی قیمت طلا و رسیدن آن به بالاتر از سطح 1100 دلاری بوده است.

طلا با توجه به رابطه معکوسی که با شاخص سهام دارد، بهترین سرمایه گذاری در شرایط کنونی به شمار می رود. زمانی که شاخص سهام با کاهش روبرو می شود، سرمایه گذاران بین المللی تمایل زیادی برای خرید طلا دارند. طلا همچنان کالای مناسبی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر فشارهای تورمی است. قیمت طلا از 800 دلار در هر اونس در سال 2008 به بیش از 1917 دلار در سال 2011 افزایش یافت.

گرچه به نظر می رسد رابطه بین قیمت نفت و طلا و شاخص سهام ساده است و در شرایطی که قیمت نفت و سهام با کاهش روبرو می شود، قیمت طلا با افزایش روبرو می شود ولی این رابطه به شدت پیچیده است. بررسی تحلیلی کیتکو نیوز نشان می دهد که از دسامبر 2014 میلادی که روند نزولی قیمت نفت تشدید شده، رابطه بین کاهش قیمت نفت و قیمت طلا و همچنین شاخص سهام در واقع پیچیده بوده است. زمانی که کاهش قیمت نفت آغاز می شود این مساله معادل کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی نبوده است.

گزارش سایت طلا حاکیست، تحلیلگران معتقدند که اگر کاهش قیمت نفت موقتی نباشد این مساله منطقی خواهد بود که انتظار داشته باشیم قیمت طلا نیز با کاهش نسبی روبرو شود و رابطه این دو کالا در بلندمدت دست نخورده باقی بماند. ولی عامل دیگری که تاثیر زیادی بر قیمت طلا دارد، هزینه تولید هر اونس طلا در شرکتهای معدنی است. تحقیق موسسه جی اف ام اس نشان می دهد که علی رغم کاهش 25 درصدی هزینه تولید طلا طی سال های 2013 و 2014 میلادی، در قیمت 1200 دلاری برای هر اونس طلا نیز بیش از نیمی از شرکتهای معدنی جهان با زیان و ضرر روبرو شده اند. برخی تحلیل ها نیز نشان می دهد که افت قیمت نفت موجب شده است تا هزینه تولید هر اونس طلا تنها 8 دلار کاهش یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها