کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان می‌خواهد ایران را شوروی کند


کد خبر : ۱۹۱۵۶دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳:۴۷۵۱۰۷ بازدید

دیپلمات پیشین ایران می‌گوید گذشت زمان اوضاع در خاورمیانه را به سود ایران تثبیت می‌کند. سیروس ناصری در گفت‌وگویی با اشاره به اختلافات و ...

دیپلمات پیشین ایران می‌گوید گذشت زمان اوضاع در خاورمیانه را به سود ایران تثبیت می‌کند. سیروس ناصری در گفت‌وگویی با اشاره به اختلافات و رقابت‌های ایران و عربستان می‌گوید: «با توجه به تغییراتی که در نظم منطقه‌ای به سود ایران و به ضرر سعودی رقم خورده است طبیعی است که ریاض بخواهد تغییراتی در این وضعیت ایجاد کند.» ناصری با بیان اینکه عربستان هنوز نتوانسته ذات تغییرات منطقه‌ای را درک کند، افزود: «انتظار واقع‌بینانه این است سعودی تا آنجا که ممکن است نسبت به شکل‌گیری این وضعیت جدید مقاومت کند اما روزی که ببیند دیگر سرنوشت محتوم است و گریزی از آن نیست، کنار آمدن با آن را خواهد پذیرفت.»

سیروس ناصری که از مذاکره‌کنندگان گفت‌و‌گوهای منجربه صدور قطعنامه 598 نیز بوده ‌است، با بیان اینکه هنر و برنامه دیپلماسی ما باید به این سمت باشد که عربستان نسبت به این اتفاق اطمینان حاصل کند و به این نقطه برسد، ادامه داد: «این کار سختی است و یک شبه هم حاصل نمی‌شود. اما در مجموع من فکر می‌کنم بیشتر از دو یا سه سال طول نکشد که عربستان با آرایش جدید منطقه کنار بیاید.» او در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اضافه کرد: «ما قدرتمان در منطقه توسعه پیدا کرده، هرچه اتفاق افتاده به نحوی به سود ما تمام شده است. حتی اتفاقاتی که در ظاهر به ضرر ما بوده هم در نهایت به نفع ما تمام شده است و یا ما جهت دادیم که به سود ما شود. بنابراین ما باید دنبال تثبیت باشیم چون اگر امروز شرایط به همین وضعیتی که هست تثبیت شود، ما برنده‌ایم.»

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت دلایل غیراقتصادی در روابط دو طرف تاکید کرد: «موضوع روابط ایران و عربستان تنها بحث هزینه – فایده ساده اقتصادی نیست. بحث بر سر جایگاه درازمدت و راهبردی استراتژیک در یک منطقه بسیار مهم دنیا است، ضمن اینکه قرن‌ها هم این رقابت‌ها بوده است. هزینه زیادی برای تعریف این جایگاه داده شده و هزینه بیشتری هم خواهد داشت. گریزی از این نیست و ما باید این روند را ادامه دهیم.» ناصری در پایان با اشاره به چشم‌انداز روابط تهران و ریاض ابراز کرد: «عربستان امید دارد ما را در وضعیتی مشابه اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی قرار دهد. منتهی بیش از سه دهه گذشته و نتیجه و برآیند نهایی همه این تحولات و استفاده از همه این امکانات از سوی طرفین این بود که قدرت ما گسترش پیدا کرده است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم نظام عربستان بسیار متزلزل است.

در ظاهر شاید مستحکم به نظر آید ولی سعودی نظامی نیست که در ساختار خود در میان و بلندمدت پایدار بماند. بنابراین عربستان است که از وضعیت فعلی نگران است و آماده پذیرش شرایط جدید نیست.» ناصری افزود: «هر آینه عربستان آمادگی پذیرش شرایط فعلی تثبیت شده را داشته باشد، حتما برای ما مشکلی ندارد چون ما دست بالاتر را داریم. این مشکل اصلی در روابط دوجانبه است. پذیرش این واقعیت برای عربستان زمانبر است و بیش از آن خود تحولات در منطقه عربستان را ناچار به پذیرش این شرایط خواهد کرد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها