کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت ارز گران را دوست دارد؟


کد خبر : ۱۹۱۳۱دوشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱:۵۹۲۰۵۰ بازدید

روند افزایشی نرخ ارز نشان می‌دهد مسؤولان گله‌ای از گرانی ندارند. برخی کارشناسان گفته‌اند افزایش نرخ ارز یکی از راه‌های جبران کسری بودجه ...
دولت ارز گران را دوست دارد؟دولت ارز گران را دوست دارد؟

روند افزایشی نرخ ارز نشان می‌دهد مسؤولان گله‌ای از گرانی ندارند. برخی کارشناسان گفته‌اند افزایش نرخ ارز یکی از راه‌های جبران کسری بودجه است و با توجه به کسری شدید بودجه دولت، این افزایش قیمت می‌تواند بخشی از کسری را جبران کند. در 6 ماهه اخیر نرخ ارز بیش از 400 تومان گران شده و این روند بیانگر آن است که دولت آنچنان که ادعا می‌کند مخالف ارز گران نیست.

دولتی‌ها 2 ماه پیش– زمانی که موج جدید افزایش قیمت‌ها آغاز شد- مدعی شدند به علت رسیدن به ایام اربعین حسینی و همچنین تعطیلات سال نوی میلادی، تقاضا در بازار افزایش یافته و به همین علت ارز گران شده است. آنها وعده داده بودند بعد از گذشت این ایام دلار ارزان شود اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. دولتی‌ها حتی مدعی شده بودند با اجرای برجام وضع بازار ارز بهتر خواهد شد اما اگر تعبیر آنها از «بهتر شدن» همین وضعیت است باید با تامل بیشتری به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نگریسته شود.  

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی قبل از اجرای برجام در پاسخ به این سوال که  به نظر می‌رسد بانک مرکزی نتوانسته است کنترل مؤثری در بازار داشته باشد؟ گفته بود: «آنچه در این بازار و شرایط خاص مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد پرهیز از التهاب‌آفرینی و ایجاد هیجان کاذب در بازار است که برخی‌ها با ایجاد التهاب در جست‌وجوی منافع شخصی هستند. بازار ارز ما نیاز به آرامش دارد و قطعاً‌ آثار هیجانی، نمی‌تواند بلندمدت باشد و به محض فروکش کردن این هیجانات و عوامل غیربنیادین، به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت. این روزها مواجه با اجرا شدن برجام و اخبار مربوط به آن است. فکر می‌کنم در شرایط بعد از اجرای برجام، وضعیت کاملاً متفاوت خواهد بود».

اما بعد از اجرای برجام هم شرایط کاملا متفاوت نشد، چرا که ارز دوباره ساز گرانی زد. اصلا نمودارهای نرخ ارز نشان می‌دهد در 26 ماه اخیر بازار آزاد تحت تاثیر خبرهای مذاکرات و برجام قرار نگرفته اما به علت عرضه کم و تزریق کم بانک مرکزی نرخ ارز افزایش یافته است و دولت نیز عملا از این وضعیت راضی به نظر می‌رسد. دولتی‌ها تحریم‌ها را بهانه افزایش قیمت‌ها می‌دانستند اما حالا با رفع تحریم‌ها این انتظار وجود دارد که بازارهای پولی و مالی از آن روند افزایش قیمت و نبود ثبات بیرون‌ آید.

 

5csyyhplul06wh2uzr.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها