کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا بورس مکانی امن برای سرمایه گذاری است ؟


کد خبر : ۱۹۱۲شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱:۳۹۴۰۰۲ بازدید

بالا بودن رشد شاخص بورس باعث ایجاد شبهاتی مانند حبابی بودن بازار سرمایه برای برخی از فعالان اقتصادی شد. اما به زودی شاخص بورس تهران از کانال ۸۰ هزار واحد نیز عبور خواهد کرد.
آیا بورس مکانی امن برای سرمایه گذاری است ؟آیا بورس مکانی امن برای سرمایه گذاری است ؟

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بود که اخباری مبنی بر نرخ منفی رشد اقتصادی کشور مندرج و قسمتی از این نزول نیز به فعالیت غیر اصولی بانک‌ها مرتبط شد. به همین منظور بود که دولت روحانی اقدام به تغییر شیوه سرمایه گذاری با تاکید بر نقدینگی سرگردان مردم کرده و بورس اوراق بهادار را به عنوان هدف تازه به جهت جمع آوری این سرمایه‌های سرگردان پیشنهاد داد. 

 پس از اعلام چنین رویکردی بود که شاخص بورس در روزهای اخیر از مرز ۷۵ هزار پله‌ای عبور کرده تا بازار سرمایه از ابتدای امسال تا به اکنون بازده ۱۰۰ درصدی خود را تجربه کند. دولت با اشراف به این موضوع که ورود سرمایه مردم به بانک‌ها، اغلب در کارهای غیر تولید مانند تجمیع اموال غیر منقول، خرید ملک و... صرف می‌شود بر آن شد تا به حمایت تولید کنندگان و صاحبان صنایع اقدام کرده و با حمایت از سهام عرضه شده در بورس اوراق بهادار، سرمایه‌های سرگردان مردمی را به بازاری تازه هدایت کند. 

سیاست دولت در کاهش نرخ سود سپرده‌های بانک در جهش ۷۵ هزار پله‌ای بورس اوراق بهادار نیز موثر بوده و این مساله باعث شده تا حبابی بودن بازار سرمایه ایران رد شود. معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با تاکید بر حقیقی بودن رشد شاخص بورس در کشور اعلام کرد: بازار سرمایه کشور حبابی نیست و بخشی از رشد صورت گرفته به دلایل گوناگون مانند بالا رفتن نرخ ارز بود که توانست مقداری از نقدینگی مردم را به سرمایه گذاری در بورس بکشاند. 

شاهپور محمدی با اشاره به پایداری و ثبات مناسب بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بالا بودن رشد شاخص بورس باعث ایجاد شبهاتی مانند حبابی بودن بازار سرمایه برای برخی از فعالان اقتصادی شد. اما به زودی شاخص بورس تهران از کانال ۸۰ هزار واحد نیز عبور خواهد کرد. 

حذف خرید گروهی به منظور ایجاد شفافیت، تخصیص عادلانه سهام و دامن نزدن به صف‌های خرید و فروش و از سویی دیگر اضافه شدن زمان فعالیت بازار سهام را می‌توان گوشه‌ای از برنامه‌های دولت یازدهم برای تغییر سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی به سمت بورس دانست. با توجه به اجرای چنین رویکردی به جهت حمایت از بخش خصوصی و تولید، دولت توانسته قدم‌های مثبتی را بردارد و تعداد سهامداران بازار بورس ایران به خصوص در شهر تهران را افزایش دهد. اخذ چنین نتایجی در رکورد شکنی‌های شاخص بورس می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، مطلوب ارزیابی شود؛ از این رو تدبیر برای پایداری بازده بازار بورس نیاز به تدوین سیاست‌های بلند مدت را از سوی دولتمران الزامی می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها