کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از نرخ فروش و تعمیر قفل و کلید


کد خبر : ۱۹۰۳۱جمعه، ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۴۷۹۱۲۸ بازدید

بی‌تردید، هر کدام از ما برای یک‌بار هم که شده؛ سر و کارمان به کلیدسازی محل زندگی و کارمان افتاده است. چه آن زمان که پس از خرید یا اجاره خانه و ...
گزارشی از نرخ فروش و تعمیر قفل و کلیدگزارشی از نرخ فروش و تعمیر قفل و کلید

بی‌تردید، هر کدام از ما برای یک‌بار هم که شده؛ سر و کارمان به کلیدسازی محل زندگی و کارمان افتاده است. چه آن زمان که پس از خرید یا اجاره خانه و آپارتمان؛ و برای رسیدن به آرامش و امنیت فکری، تصمیم به تعویض قفل و کلید درهای ورودی ساختمان‌مان گرفته‌ایم؛

و چه زمانی که به دلیل حواس‌پرتی و فراموشی و... ؛ کلیدهای خانه، محل کار، اتومبیل و هرجا و چیز دیگری را گم کرده یا جا گذاشته باشیم. می‌شود گفت که کلیدسازان هر منطقه و محله‌ای؛ جزو امین‌ترین کسبه محل کار و زندگی شهروندان به شمار می‌روند. تا آنجا که می‌توانند مانند محرم‌ترین افراد خانواده؛ وارد پنهان‌ترین مکان نگهداری گاوصندوق‌های خانگی و اداری شوند. قفل و کلیدسازان شهر ما، از آن دست کاسب‌هایی هستند که باید مانند پزشکان، از یک منشور اخلاقی مدون پیروی کنند. منشوری که درحال‌حاضر، جای خالی آن در گستره این صنف درستکار؛ خالی است و سلامت کسب‌وکار زیرمجموعه اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید؛ نه به‌خاطر پایبند بودن به منشوری که تاکنون نوشته نشده است! بلکه به دلیل اخلاق‌مداری خود کسبه این صنف بوده و هست.


بی توجهی به نرخ‌های مصوب 

مشتریان و مخاطبان بازار ایران؛ به این موضوع خو گرفته‌اند که برای خرید یک کالای واحد؛ با نرخ و قیمت‌های متفاوت و متغیری روبه‌رو شوند. فرقی هم نمی‌کند که آن کالا؛ خوراکی؛ یا به عنوان مثال همین قفل و کلید موضوع گزارش ما باشد. واقعیت بازار ما این است که متاسفانه، تنوع و تعدد قیمت‌ها برای خرید کالا یا خدمات؛ از نرخ‌نامه‌های ارائه شده به وسیله اتحادیه‌های مربوط به اصناف؛ پیروی نمی‌کند. به همین دلیل، مشتری هر نوع کالا یا خدماتی، با توجه به پارامترهای مختلف مانند مکان خرید یا گرفتن خدمات و همچنین برخورداری از پایگاه و طبقه اجتماعی و اقتصادی ویژه! باید خودش را برای پرداخت قیمت‌های ناهمسان برای دریافت یک کالا، آماده کند. در صنف تعمیرکاران قفل و کلید نیز؛ اینچنین است. به طوری که به عنوان مثال؛ قیمت یک کلید ایرانی در جای جای شهر، متفاوت و متغیر است. نگارنده، بر اساس تجربه و مشاهده عینی خود، قیمت همان یک کلید ایرانی را در میدان تجریش وخیابان دزاشیب؛ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در خیابان مفتح جنوبی، ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در خیابان خرم شهرک حکیمیه؛ ۲ هزار تومان دیده و خریداری کرده است! جالب اینکه تمام فروشندگان دارای پروانه و بدون پروانه کسب صنف قفل و کلید؛ نرخ‌نامه مصوب اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید تهران را؛ جلوی دید مشتریان نصب کرده‌اند. کافی است که نسبت به قیمت اعلام شده از سوی قفل و کلیدسازان اعتراض؛ و برای تایید اعتراض خود، به همان نرخ‌نامه مصوب اتحادیه استناد کنید، بی‌تردید؛ پاسخی که خواهید شنید، این‌جمله خواهد بود که: منطقه با منطقه فرق می‌کند! یا این‌جمله که: صدای اتحادیه از جای گرمی بلند می‌شود و آنها از هزینه‌های اجاره ملک و حمل‌ونقل و مالیات و عوارض شهرداری و... خبر ندارند! به هرحال، چه نرخ‌نامه مصوب اتحادیه قفل و کلید از سوی کسبه این صنف رعایت بشود و چه نشود؛ این نرخ‌نامه؛ سند بدون چون و چرایی است که خارج شدن از تک‌تک بندهای آن؛ می‌تواند مورد شکایت مشتریان بازار قفل و کلید، قرار بگیرد.


از جیحون تا جردن! 

 توضیح اینکه درحوزه تعمیرات قفل؛ به دلیل کیفی بودن این مقوله و اینکه تعریف و قاعده مشخصی برای پرداخت به تعمیرکاران وجود ندارد؛ بیشترین تفاوت نرخ و هزینه مشاهده می‌شود. اگر شما خواننده عزیز صمت؛ در خیابان جیحون منطقه ۱۰، برای تعمیر یک قفل‌آویز بزرگ صنعتی، مبلغ ۸ هزار تومان به تعمیرکار پرداخت کرده‌اید؛ آمادگی این موضوع را داشته باشید که برای تعمیر قفل مشابهی در خیابان جردن، باید دست‌کم ۲۰ هزار تومان به تعمیرکار بپردازید! این تفاوت نرخ تعمیر؛ می‌تواند ناشی از ارائه خدمات باکیفیت‌تر، در خیابان‌های باکلاس‌تر شهر باشد! نظر شما هم همین است؟

نرخ‌نامه مصوب اتحادیه

براساس نرخ‌نامه درج شده در سایت اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید تهران؛ کپی کردن کلیدهای سوئیچی ورودی حیاطی؛ سیلندر و آویز ایرانی، هر عدد ۳ هزار تومان است. 
نرخ کپی کردن کلیدهای سوئیچی ورودی حیاطی؛ سیلندر و آویز رنگی و خارجی برنجی؛ هر عدد ۴ هزار تومان؛ و نوع استیل نیز؛ ۵ هزار تومان است. 

کپی کردن کلیدهای ورودی کامپیوتری جدید معمولی نوع ۴ پر؛ هر عدد ۶ تا ۷ هزار تومان هزینه دارد. کپی کردن کلیدهای ورودی دوبل و پله‌ای؛ ۹ هزار تومان است. قیمت کپی کردن کلیدهای مغزی در اتاقی معمولی سربی؛ ۴ تا ۶ هزار تومان اعلام شده است. برای کپی کردن هر یک عدد سوئیچ اتومبیل خارجی؛ ۷ تا ۱۰هزار تومان باید بپردازید. کپی کردن سوئیچ اتومبیل‌های مدل بالا مانند رونیز، پیکاپ و مشابه خارجی؛ ۱۵ هزار تومان هزینه دارد. کپی کردن سوئیچ اتومبیل‌های جدید کامپیوتری مانند بنز- بی‌ام‌و- ولو؛ توافقی اعلام شده است! مبلغ ۱۵ هزار تومان نیز؛ برای کپی کردن یک عدد کلید گاوصندوق کوتاه کاوه دنده یکطرفه، تعیین شده است. هزینه کپی کردن هر یک عدد کلید گاوصندوقی کوتاه دنده دوطرفه؛ ۲۰ هزار تومان است. کپی یک عدد ریموت در محل کارگاه؛ ۳۰هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. در این نرخ‌نامه؛ هزینه کپی کردن کلیدهای ضدسرقت اتومبیل‌های وارداتی نیز؛ توافقی اعلام شده است. بر اساس قیمت‌های مصوب اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید تهران؛ مشتری؛ برای کپی و تعریف هر کلید ضدسرقت انواع پراید و پژو در کارگاه، البته بدون ریموت و کلید خام؛ باید بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان بپردازد. در این نرخ‌نامه؛ هزینه کپی و تعریف کلید اتومبیل‌های ریو، زانتیا، و ال۹۰ در کارگاه، بدون ریموت و کلید خام؛ ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
 

نرخ ساختن کلید برای قفل بی‌کلید

اجرت ساخت کلید برای قفل‌های در حیاطی، سیلندر و آویز با یک کلید ایرانی معمولی؛ ۱۵ هزار تومان است.

تعویض ساچمه(تغییرکلید) برای قفل‌های درحیاطی و سیلندر از دو طرف؛ ۱۵ هزار تومان؛ تعویض ساچمه (تغییرکلید) برای قفل‌های در برقی؛ ۴۰ هزار تومان؛ و همچنین تعویض ساچمه(تغییرکلید) برای قفل‌های کامپیوتری در کارگاه با یک کلید ایرانی معمولی؛ ۳۰ هزار تومان؛ هزینه دارد. اجرت ساخت کلید برای سوئیچ پیکان و پراید در کارگاه، با یک کلید خارجی؛ ۲۵ هزار تومان است. برای پیاده کردن قفل کلید خور در انواع اتومبیل ساخت داخل و سوار کردن آن؛ برای هر عدد قفل؛ ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بازدید و تشخیص کار؛ همراه با باز کردن یک‌عدد قفل تا شعاع یک کیلومتری از محل سفارش کار؛ ۳۰ هزار تومان اجرت دارد. هزینه هر یک عدد قفل اضافی نیز؛ ۱۵ هزار تومان است. براساس نرخ‌نامه اتحادیه تعمیرکاران قفل و کلید تهران؛ اجرت باز کردن قفل در اتومبیل‌های پیکان و پراید و مشابه؛ تا شعاع یک کیلومتری؛ ۳۰ هزار تومان تعیین شده و اجرت بازکردن قفل در اتومبیل‌های خارجی نیز؛ با توافق طرفین اعلام شده است!

اجرت نصب فنر آرام‌بند، قفل شب‌بند، قفل ۴لول در آپارتمان وقفل حیاطی برقی، ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است. هزینه ساخت و تعریف انواع کلیدهای ضدسرقت بدون نمونه؛ با توافق طرفین پرداخت می‌شود. 

برای باز کردن در گاوصندوق ضدسرقت نیز؛ طرفین باید با خود کنار بیایند.
 


قاسم امیری - گروه تجارت / صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها