کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتشار اوراق سلف برای تامین مالی معدن طلای زرشوران


کد خبر : ۱۹۰۳۰جمعه، ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳:۴۷۱۰۱۴ بازدید

تامین مالی معدن طلای «زرشوران» که شهریور سال گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید از محل فروش اوراق سلف استاندارد و ...

 تامین مالی معدن طلای «زرشوران» که شهریور سال گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید از محل فروش اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی انجام خواهد شد.

به گزارش صمت، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور، ایمیدرو با بیان این مطلب گفت: اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به منظور تامین مالی معدن طلای زرشوران از بهمن سال‌جاری منتشر می‌شود. به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین معضلات واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها، تامین مالی و سرمایه در گردش است که امروز با توجه به محدودیت‌های سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات، اقداماتی از سوی بورس کالای ایران برای برعهده گرفتن این وظیفه انجام شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بورس کالا، بازاری شفاف و مورد اطمینان است، افزود: تامین مالی از راه نظام بانکی همیشه گزینه نخست صنایع بوده، اما اکنون بورس کالای ایران با در نظر گرفتن همه جوانب لازم، توانسته مسیر قابل اطمینان و راحتی را در قالب اوراق سلف موازی و گواهی سپرده کالایی در اختیار متقاضیان قرار دهد تا شرکت‌ها بتوانند با بهره‌گیری از این ۲ ابزار تامین مالی لازم را داشته باشند. 

به گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این سازمان اکنون برای پروژه‌های در دست اجرای خود راه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده که انتشار اوراق سلف طلای زرشوران از طریق بورس کالا یکی از آنها به شمار می‌آید. وی اضافه کرد: براساس جلساتی که با بورس کالای ایران برگزار شد، عرضه این اوراق نهایی شده و قرار است از بهمن سال‌جاری طرح یاد شده به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، اجرایی شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کارخانه معدن طلای زرشوران در ۳ ماه گذشته با مشکلات فنی و تجهیزاتی روبه‌رو بوده و پیمانکار این طرح به دلیل مشکلات مالی نتوانست میزان تولیدات را به حد قابل قبولی برساند؛ پس از برگزاری جلساتی، تصمیم گرفته شد از طریق انتشار اوراق سلف در بورس کالا تامین مالی برای معدن طلای زرشوران انجام شود. وی گفت: قرار است به‌زودی با رفع مشکلات مالی معدن طلای زرشوران، مرحله دوم این معدن نیز راه‌اندازی شود و تاکنون با اقدامات حفاری انجام شده ۴۰ تن طلا شناسایی شده است. کرباسیان تاکید کرد: طلای استخراجی زرشوران، پس از تولید در بورس کالای ایران عرضه می‌شود زیرا این محل، بهترین مکان برای معاملات شفاف تولیدات است. 

رییس هیات عامل ایمیدرو، توسعه همکاری‌های این سازمان و بورس کالای ایران را همسو با برنامه تامین مالی از طریق اوراق سلف استاندارد عنوان کرد و افزود: برنامه انتشار اوراق سلف استاندارد برای «تیتانیوم کهنوج» و «پالایشگاه قطران» (استان کرمان) نیز در دستور کار قرار دارد که انتظار می‌رود از ابتدای سال آینده نیز این ۲ طرح اجرایی شود.


برآورد ذخایر 150 تنی «زرشوران»

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این زمینه اعلام کرد: با فعالیت‌های اکتشافی جدید و انجام حفاری‌های عمیق، میزان ذخایر قطعی و احتمالی طلا در زرشوران بیش از ۱۵۰ تن برآورد شده است. علی اصغرزاده گفت: پیش از این ذخایر طلا در زرشوران ۱۰۸ تن اعلام شده بود که با اکتشافات اخیر، ذخایر زرشوران به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت به طوری که می‌توان حتی فاز دیگری را نیز در زرشوران تعریف و اجرا کرد. وی درباره نتایج اکتشافات تکمیلی طلای زرشوران گفت: نتایج چشمگیر و امیدبخش اولیه حاکی از آن است که بیش از ۱۰ گمانه جدید حفاری شده دارای کانی‌سازی با ضخامت خوب است. اصغرزاده افزود: پیش‌بینی رشد افزایش ذخیره به میزان ۵۰ درصد با انجام عملیات حفاری تکمیلی و دستیابی به ذخایر قطعی و احتمالی ۱۵۰ تن طلای محتوی، استفاده از فناوری جدید حفاری و دسترسی به دانش روز و همچنین شناخت کامل‌تر از گسترش کانی‌سازی در همه وسعت پروانه در اختیار به عنوان پشتیبان ذخایر معدن با انجام اکتشافات اولیه از دیگر نتایج امیدبخش است. مدیر اکتشاف ایمیدرو ادامه داد: به اعتقاد برخی کارشناسان، بهای جهانی طلا در محدوده قیمتی۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار به طور تقریبی روند باثباتی را در آینده خواهد داشت؛ بنابراین فرصت خوبی برای ایمیدرو خواهد بود که سرمایه‌گذاری در تولید طلا را افزایش دهد. اصغرزاده گفت: ایمیدرو با افزایش سرمایه‌گذاری در تولید طلا، می‌تواند از این طریق کسب درآمد کند و در شرایط فعلی، کمکی برای اجرای سایر طرح‌هایش به لحاظ تامین منابع مالی داشته باشد. وی افزود: چنانچه به زرشوران به عنوان معدن نگاه کنیم، هنوز ۶ محدوده(زون) دیگر در پروانه بهره‌برداری برای آن باقی است که با فعالیت‌های اکتشافی می‌توان شاهد ذخایر معدنی بیشتر از ۱۵۰ تن هم بود که بسیار امیدبخش است.


فقط طلا نیست

ظرفیت تولید کارخانه طلای زرشوران که در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌غربی قرار دارد در فاز نخست، ۳ تن طلا، ۲/۵ تن نقره و یک تن جیوه است و عیار طلای تولیدی این کارخانه ۲۴ (۹۹/۹۹۹درصد طلا) است. با توجه به اکتشافات تکمیلی انجام‌شده، فاز دوم این کارخانه نیز با هدف افزایش ظرفیت به ۲ برابر پیش‌بینی شده است. «زرشوران»، بزرگترین کارخانه و معدن طلای خاورمیانه محسوب می‌شود که با ظرفیت ۳ تن در سال کار می‌کند. اما براساس طرح توسعه ۲ سال آینده به ۶تن خواهد رسید. پیشتر اعلام شد، این معدن ۵۵ تن طلا دارد اما اکنون برآورد ۱۱۰ تن شده و مجوزهای حفاری در عمق ۱۰ هزار متری نیز اخذ شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ذخیره طلای این معدن به ۱۵۰ تن هم برسد. کارخانه طلای زرشوران با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی (مجموع هزینه ارزی و ریالی) ۲۴ آبان ۱۳۹۳ به شکل رسمی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها