کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

4 چالش اقتصادی داووس


کد خبر : ۱۹۰۰۹پنجشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۴۷۱۱۲۶ بازدید

مجمع جهانی اقتصاد روز گذشته، در حالی در داووس سوئیس افتتاح شد که دو مقام عالی رتبه دولت ایران نیز در آن حضور یافته اند. در این نشست ...
4 چالش اقتصادی داووس4 چالش اقتصادی داووس

مجمع جهانی اقتصاد روز گذشته، در حالی در داووس سوئیس افتتاح شد که دو مقام عالی رتبه دولت ایران نیز در آن حضور یافته اند. در این نشست قرار است موضوعات مهمی همچون وضعیت اقتصادی چین، بازارهای نوظهور و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود. نمایندگان بیش از 100 کشور دنیا دیروز در داووس سوئیس برای شرکت در چهل و ششمین نشست مجمع جهانی اقتصاد جمع شدند. به گزارش صدای اقتصاد، در مجمع جهانی اقتصاد 2016 چهار مسئله بزرگ جهان مورد بحث گذاشته می شود که به شرح زیر است:

اتوماسیون

موضوع عمده گردهمایی امسال داووس «انقلاب صنعتی چهارم» است که به فناوری های نوین اشاره دارد. فناوری های نوین در سال های اخیر توانسته بسیاری از صنایع و حوزه های اقتصادی را متحول کند و به همین دلیل، کلاوس شواب، بنیانگذار نشست های داووس، این موضوع را برای امسال پیشنهاد داده است. یکی از صنایعی که این سال ها از فناوری های نوین استفاده بسیاری کرده و به نظر می رسد که همین مسیر را ادامه دهد صنعت خودروسازی است. از سویی اپلیکیشن های رانندگی و پیدا کردن تاکسی مثل اوبر و تسک رَبیت توانسته اند بازار رانندگی و اجاره خودرو را متحول کنند. از سوی دیگر، ورود فناوری های نوین به صنایع خودروسازی و ساخت و آزمایش خودروهای هوشمند و خودروهای بدون راننده توسط شرکت های خودروسازی و فناوری باعث شده است که چشم انداز آینده صنعت خودرو بسیار متفاوت به نظر برسد. همچنین جایگزین شدن روبات ها به جای انسان ها در بسیاری از مشاغل و افزایش استفاده از هوش مصنوعی اتوماسیون و خودکارسازی کارها را بیش از گذشته لازم و ممکن جلوه داده است.

چین

پکن بعد از این که توانست در دهه اول قرن حاضر رشد اقتصادی واقعی حدود 10 درصدی را پشت سر بگذارد، بعد از ربع قرن رشد اقتصادی بالای 7 درصد، حالا گفته است که باید انتظار رشد اقتصادی کمتری را داشته باشد. این کشور مدل اقتصادی خود را از مدل سرمایه گذاری خارجی به مدل مصرف داخلی تغییر داده و در این مسیر، چالش های زیادی را نیز داشته است که کاهش ارز یوان و نیز سقوط بازار بورس از جمله آنها بوده است. موفقیت یا شکست چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، برای همه دنیا مهم است.

بازارهای نوظهور

بازارهای نوظهور بعد از بحران مالی جهانی در سال های 2008 و2009 برای مدت ها موتور اقتصاد جهان شناخته می شد و امیدهای بسیاری را برانگیخته بود. اما بزرگترین اقتصادهای نوظهور اکنون به سختی جلو می روند. برزیل دچار مشکلات اقتصادی بسیار حادی است و آفریقای جنوبی نیز مسائل اقتصادی زیادی دارد. روسیه به دلیل اختلافات سیاسی با غرب بر سر اوکراین دچار مشکلات اقتصادی زیادی شده و چین نیز با کاهش رشد اقتصادی روبه روست. شاید کشور هند در میان اقتصادهای نوظهور بزرگ کمی اوضاع بهتری داشته باشد.

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

بعد از بحث های زیادی که بر سر خروج یونان و اسپانیا از اتحادیه اروپا شد، بناست که در انگلستان نیز این مسئله به همه پرسی گذاشته شود. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، به دلیل اقتصاد قوی این کشور برای همه اتحادیه و نیز برای خود این کشور مهم است.

در آستانه این نشست مراسم ویژه ای تحت عنوان جایزه بلورین اقتصاد برگزار شد که این جایزه برای کنشگران برتر حوزه اقتصاد در نظر گرفته شده است.  لئوناردو دی کاپریو بازیگر سرشناس هالیوود از برندگان جایزه بلورین اقتصاد در سال جاری میلادی بوده است. در همین حال خبرگزاری فرانسه می نویسد که لئوناردو دی کاپریو، چهره شاخص هالیوود که مدت هاست در زمینه محیط زیست هم فعالیت می کند روز سه شنبه در داووس نطق کرده است. او در بخشی از نطق خود گفت: «سیاره ما را نمی توان نجات داد مگر آن که اجازه دهیم سوخت های فسیلی زیر خاک باقی بماند، جایی که به آن تعلق دارد. بیست سال قبل ما این معضل را نوعی اعتیاد به سوخت های فسیلی می دانستیم. امروز ابزار این را در اختیار داریم که به این اعتیاد پایان دهیم. »

پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران نیز گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، به همراه محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، تهران را به مقصد داووس ترک کرده اند. در همین حال بر اساس اعلام وب سایت مجمع جهانی اقتصاد، ظریف و نهاوندیان روز چهارشنبه در نشستی با عنوان «گام های بعدی ایران و جهان» سخنرانی خواهند کرد. عنوان این نشست به لغو تحریم های جهانی علیه ایران در پی توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی اشاره دارد. پس از آن نیز محمدجواد ظریف در کنفرانسی خبری حضور خواهد یافت که به همین موضوع لغو تحریم ها و همین طور تحولات منطقه اختصاص دارد.به گزارش صدای اقتصاد، این اجلاس برای اولین بار درسال 1971 میلادی برگزارشد، ولی در هر سال بر اهمیت و تعداد شرکت کنندگان آن اضافه شد. اجلاس داووس در یکی از شهرهای کشور سوئیس برگزار می شود که در میان مرتفع ترین شهرهای اروپا است . اجلاس داووس یکی از مهم ترین جلسه های اقتصادی در دنیا است و در مقایسه با دیگر جلسات اقتصادی شرکت کنندگان بیشتری دارد. مذاکرات انجام شده در حاشیه این اجلاس را می توان از مهم ترین بخش های اجلاس داووس دانست. گفته می شود که امسال رهبران حوزه بازرگانی و اقتصادی که در این اجلاس حضور دارند بالغ بر 2500 نفر هستند.


* خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها