کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خروج پتروشیمی از بورس کالا پاک کردن صورت مسئله است


کد خبر : ۱۸۹۹۳پنجشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۲۱۶۶۶ بازدید

شیوا با اشاره به جزییات جلسه اخیر وزارت صنعت و بورس کالا بر سر خروج محصولات پتروشیمی از بورس، گفت: نباید با خروج از بازار شفاف بورس ...

شیوا با اشاره به جزییات جلسه اخیر وزارت صنعت و بورس کالا بر سر خروج محصولات پتروشیمی از بورس، گفت: نباید با خروج از بازار شفاف بورس اقدام به پاک کردن صورت مسئله کرد.

رضا شیوا رییس شورای رقابت با اشاره به جزییات دویست و سی و هفتمین جلسه شورای رقابت در روز دوشنبه هفته جاری گفت: این جلسه  با موضوع «بررسی خروج پتروشیمی از بورس کالا» با حضور اعضای این شورا و آقایان  مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت و سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در محل این شورا در حالی برگزارشد که با وجود پرسش و پاسخ ها و شنیدن استدلال های دو طرف به دلیل نیاز به بررسی اطلاعات بیشتراز سوی شورای رقابت، بدون نتیجه پایان یافت.

رضا شیوا با بیان اینکه اظهار نظر در زمینه موضوع خروج نیمی از محصولات پتروشیمی از بورس کالا به دلیل لزوم بررسی اطلاعات تکمیلی در این زمینه به جلسه دیگری در دو هفته دیگر موکول شده است، افزود: در جلسه اخیر مواضع وزارت صنعت در حالی مطرح شد که با ابزار نگرانی  نسبت به دغدغه  برخی فعالان بالا دستی صنعت پتروشیمی عنوان شد که امکان فروش و معامله همه محصولات پتروشیمی هم اکنون در بورس کالا وجود نداشته و اغلب کالاها روی دست عرضه کنندگان پتروشیمی می ماند.

وی افزود: عمده محصولات پتروشیمی در انبارها انباشته می شوند تا بعد از 2 هفته دوباره امکان عرضه برای آنها بوجود آید که برای کارخانجات پتروشیمی هزینه های انبارداری و زمان فروش مجدد کالا با هزینه های سنگین در بر دارد.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: فعالان پتروشیمی مدعی هستند که اگر فرصتی برای آنها فراهم باشد که بتوانند ضمن رایزنی با خریدار بتوانند از طریق معاملات اعتباری محصولات خود را به فروش برسانند با هزینه انبارداری و از دست رفتن زمان تا موعد فروش مجدد مواجه نخواهند بود.

شیوا از مواضع متولیان بورس کالا نیز سخن گفت و افزود: دراین جلسه مدیر عامل بورس کالا با ارایه استدلال های خود معتقد بود که بورس هیچ مخالفتی با مذاکره فعالان پتروشیمی با خریداران خود ندارد و برای حل مشکلات عرضه و تقاضا معتقد است باید شرایط معاملات برای همه فعالان بازار اعلام شود تا خریداران دیگری نیز بتوانند قیمت های پیشنهادی خود را ارایه دهند. از سوی دیگر بورس کالا در این جلسه از آماده سازی زمینه انجام معاملات اعتباری و سلف و دیگر ابزارهای معاملاتی در این بازار نیز خبر داده است.

رییس شورای رقابت با اشاره به استدلال های مدیر عامل بورس کالا در این جلسه عنوان کرد: سلطانی نژاد معتقد بود در حال حاضر برخی شرکت های پتروشیمی مجموع کل محصولات خود را در این بازار عرضه نمی کنند تا بتوانند با برهم زدن مکانیزم عرضه و تقاضا در فرایند کشف قیمت تعادلی ، بتوانند کالای عرضه نشده خود را در بازار خارج از بورس کالا به قیمت بورس بفروش برسانند.

شیوا با بیان اینکه شورای رقابت به دلیل نیاز به بررسی اطلاعات بیشتری در زمینه موضوع خروج محصولات پتروشیمی در جلسه روز دو شنبه 12 بهمن ماه امسال مجدد این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهد داد؛ عنوان کرد: بطور حتم بورس به عنوان مظهر شفافیت و بازاری متشکل و تحت نظارت همواره مورد تاکید متولیان کشور و شورای رقابت است، چرا که وقتی کل حجم عرضه در برابر کل حجم تقاضا قرار می گیرد هیچ نقطه مبهم و غیر شفافی برای تولید و مصرف واقعی و فرآیند های مالیاتی وجود نخواهد داشت .

وی افزود: معتقدم اگر محصولات مهمی همچون پتروشیمی ها در بورس کالا عرضه نشوند ، عدم شفافیت در اقتصاد ایجاد می شود، اما باید حل مشکلات تولید کنندگان پتروشیمی را نیز مد نظر داشت . خروج محصولات  پتروشیمی از بورس کالا پاک کردن صورت مسئله است و این در حالی است که باید دید چگونه می توان با تاکید بر حضور پتروشیمی ها در بورس کالا امکان حل دغدغه این صنایع از جمله مشکلات انبار داری و هزینه زمان تلف شده را حل کرد.

رییس شورای رقابت با بیان اینکه موضوع بررسی خروج نیمی از محصولات پتروشمی از بورس کالا در جلسه روز دوشنبه 12 بهمن ماه دوباره در دستور کار این شورا قرار می گیرد ، عنوان کرد: در جلسه روز دوشنبه هفته آینده شورای رقابت موضوع بررسی بازار خودرو و نظام قیمت گذاری آن به بحث گذاشته می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها