کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

علت افزایش نرخ ارز امروز چه بود؟


کد خبر : ۱۸۸۷۰یکشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸:۴۷۵۸۱۳ بازدید

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به آثار اجرایی شدن برجام گفت: برخی بانک‌ها تا امروز به سوئیفت متصل بودند و با اجرای برجام ...

غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به آثار اجرایی شدن برجام گفت: برخی بانک‌ها تا امروز به سوئیفت متصل بودند و با اجرای برجام تعداد دیگری از آن‌ها و همچنین بانک مرکزی به این سامانه متصل می شوند.

عصر امروز جلسه ا‌‌ی با حضور معاون ارزی بانک مرکزی و مدیران کل بین الملل بانک‌ها به منظور انجام هماهنگی های لازم و اطلاع رسانی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط شبکه بانکی کشور برای برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی تشکیل شد که در این جلسه کامیاب با تاکید بر ارائه خدمات در بخش بازرگانی گفت: برای اینکه بتوانیم اقدامات لازم را برای احیای روابط بانکی در سطح بین المللی انجام دهیم بخشنامه‌ای را امروز تهیه و ابلاغ کردیم.

معاون ارزی بانک مرکزی از بازگشایی حساب های ایران از فردا (دوشنبه) در بانک های خارجی خبر داد و گفت: با این امر زمینه انتقال ارزهای ایران به داخل کشور فراهم می شود.

غلامعلی کامیاب در جمع خبرنگاران درباره چرایی افزایش نرخ دلار پس از اعلام رسمی اجرای برجام، اظهار کرد: بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن متقاضیان ارزی که کد تخصیص گرفتند می توانستند گشایش اعتبار کنند. براساس این بخشنامه متقاضیان می توانند پوشش خود را بر بانک مسقط عمان و همچنین بانک ایران و اروپا انجام دهند.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز در روز جاری عجیب بود و دلیل مشخصی نداشت.

کامیاب با بیان اینکهٰ گشایش بسیار بزرگی امروز در بخش اعتبارات اسنادی اتفاق افتاد، اظهار داشت: البته این در حالی است که امروز بازارهای بانکی تعطیل بود و فقط بانک های ایرانی و برخی از کشورهای همسایه فعال بودند بنابراین با آغاز فعالیت بانک های خارجی از فردا، انتظار فعال شدن حساب هایمان و انتقال پول ها را داریم.

وی تصریح کرد: با این اتفاق می توانیم به بخش بازرگانی و غیر بازرگانی خدمات ارائه کنیم.

این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: ایران دارای بازار بزرگی است و به همین دلیل بانک ها تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند زیرا در هر کشوری که تجارت وجود داشته باشد بانک ها در آن کشور حضور یافته و تجارت می کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بزرگترین بانک های دنیا با ما کار می کردند و اکنون نیز انتظار داریم که آنها به ما مراجعه کنند، افزود: تاکنون بانک های خارجی مختلفی به ما مراجعه کرده اند.

وی ادامه داد: به محض اینکه نتایح برجام اعلام شد پای بانک های خارجی به ایران باز و مذاکراتی در زمینه همکاری های بانکی انجام شد که امیدواریم همکاری این بانک ها با ایران آغاز شود.

وی بازخورد شبکه بانکی را در اصلاح این بخشنامه مهم دانست و افزود: در این بخشنامه با توجه به توافقات صورت گرفته و نظرات کارشناسی، سقف مبلغ پرداخت‌ها از طریق روش حواله ارزی به 500 هزار یورو افزایش دادیم تا مشکلات را کاهش داده  و کار برای ارباب رجوع راحت تر شود.

معاون ارزی بانک مرکزی مهمترین ویژگی این بخشنامه را امکان گشایش اعتبار اسنادی با هر نوع ارز و از هر بانک دانست و تصریح کرد: ما برای تسریع در انجام فرایند گشايش اعتبار اسنادي، افراد را ملزم به اصلاح گواهی ثبت آماری نکردیم.

وی با تاکید بر اینکه روز‌های پرکاری را پیش‌ رو خواهیم داشت عنوان کرد: با افزایش حجم درخواست‌ها و مبادلات، تولید و واردات بالا خواهد رفت و به این ترتیب زمینه خروج از رکود و ایجاد رونق نیز تسریع می‌شود.

کامیاب یکی دیگر از مسائل مورد توجه دولت و بانک مرکزی را آمار عملیات‌های صورت گرفته در ارتباطات بین الملل در شبکه بانکی دانست و گفت: انتظار داریم که بانک‌ها در پایان هر روز آمار کلی از میزان مبادلات و معاملات بانک‌ها را که یکی از آن گشایش اعتبار اسنادی است به بانک مرکزی ارسال کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی با مثبت ارزیابی کردن شرایط ایجاد شده اظهار داشت: ممکن است در روز‌های نخست اجرای برجام، بنا به دلایلی برخی بانک‌های خارجی توقفی ایجاد کنند و تفاسیر خود را داشته باشند، اما نباید کار را متوقف کرد و باید روابط را گسترش داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها