کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گره 200 ميليارد دلار سرمايه خارجی در دست كيست؟


کد خبر : ۱۸۷۹۳شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴:۴۹۹۱۰ بازدید

پيش‌بيني‌ها از بازار جهاني نفت نشان مي‌دهد كه اگر چه برنامه‌ريزي‌ها براي جذب سرمايه‌‌‌گذاري خارجي در سال جاري ميلادي انجام شده است و ...

پيش‌بيني‌ها از بازار جهاني نفت نشان مي‌دهد كه اگر چه برنامه‌ريزي‌ها براي جذب سرمايه‌‌‌گذاري خارجي در سال جاري ميلادي انجام شده است و چشم اميدها به برداشته شدن تحريم‌ها و حضور سرمايه‌گذاران خارجي در كشور است اما تحليل‌‌هاي جديد زمان انجام سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و سرازير شدن سرمايه‌گذاران به خاورميانه را در سال آينده ميلادي نويد داده‌اند موضوعي كه ايران را صدرنشين جذب سرمايه‌گذاري خارجي در خاورميانه خواهد كرد.

به گزارش اعتماد، با اين حال ايران همزمان برنامه‌هاي توسعه‌اي خود در قالب برنامه ششم توسعه را نيز در دستور كار قرار داده است؛ برنامه‌هايي كه قرار است در پنج سال آينده با برنامه‌هايي كه جزييات آن در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تدوين شده است ايران را به اهداف توسعه‌اي خود در ١٤٠٤ نزديك كند. هر چند كه برنامه‌هاي توسعه‌اي قبلي به اهداف تعيين شده نرسيده‌اند اما طبق برنامه، برنامه ششم توسط سازمان مديريت وبرنامه‌ريزي، تدوين شده در سال ٩٥ بايد اجرايي مي‌شد. هرچند كه نرسيدن لايحه اين برنامه، حكايت از تعويق اجراي اين برنامه در سال ٩٦ دارد اما برخي برنامه‌ريزي‌هاي مورد توجه در اين برنامه توانسته است بخش‌هاي مربوطه را به جنب و جوش وادار كند. براساس برنامه ششم وزارت نفت بايد ٢٠٠ ميليارد دلار جذب سرمايه داشته باشد، موضوعي كه جداي از برنامه ششم از ابتداي دولت يازدهم مورد توجه خاص مسوولان عاليرتبه وزارت نفت بود و در اين راستا نيز برنامه‌ها و مذاكرات مختلفي برگزار شد و نتيجه نهايي آن منوط به برداشته شدن تحريم‌هاي غربي است كه قرار است در روزهاي آينده روي دهد.

با اين حال وزارت نفت براي جذب اين ميزان سرمايه داخلي و خارجي برنامه‌ريزي‌هايي را در نظر گرفته است. افخم زرواني، مديركل هماهنگي بودجه و سرمايه‌گذاري معاونت برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت در همين رابطه به جزييات سناريوي 200 ميليارد دلاري وزارت نفت براي جذب سرمايه اشاره مي‌كند و از طرح‌هايي در اين باره صحبت مي‌كند كه به دو دسته خارجي و داخلي تقسيم شده‌اند و مي‌گويد: «اگر بخواهيم واقع بينانه نگاه كنيم و بگوييم كه به طور كلي مملكت چه مقدار سرمايه‌گذاري براي نفت مي‌كند، بايد گفت اين رقم خيلي بزرگ است. براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي هم بايد توان لازم را داشته باشد، چرا كه يا از طريق بازار سرمايه و صندوق توسعه ملي و مردم اين سرمايه را فراهم مي‌كند يا اينكه اين كار را از طريق فاينانس انجام مي‌دهد. هرچند كه بخش خصوصي خودش فاينانس را بازپرداخت مي‌كند، اما كشورهايي كه مي‌خواهند فاينانس كنند به مسوولان كشور ما نگاه مي‌كنند.»

اين مقام مسوول ادامه مي‌دهد: «اگر اين‌گونه نگاه كنيم، در پنج سال نياز به بيش از 200 ميليارد دلار سرمايه براي طرح‌هاي توسعه‌اي داريم كه نفت بخش زيادي از آن را دربر مي‌گيرد. ما تجربه جذب ۲۶ ميليارد دلار سرمايه در يك سال در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي را هم داشته‌ايم، اين سرمايه‌گذاري از طريق بيع متقابل، فاينانس، تسهيلات و... انجام شده است. بنابراين اگر در هر سال در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ۲۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري هم انجام شود در پنج سال ۱۰۰ ميليارد دلار خواهد شد. از سوي ديگر، سه شركت ديگر نيز مي‌توانند در مجموع ۱۰ ميليارد دلار سرمايه جذب كنند.»

زرواني با بيان اينكه در حال حاضر در پتروشيمي ۶۷ طرح وجود دارد كه ۳۷ مورد آن در اولويت قرار دارد، ادامه داده است: «اگر سرمايه‌گذاري در هر كدام از اين طرح‌ها را برابر ۵۰۰ ميليون دلار در نظر بگيريم كه بعضا بيشتر است، بيش از ۲۰ ميليارد دلار جذب مي‌شود.»

وي نيم نگاهي هم به سرمايه‌گذاري در بخش گاز دارد و مي‌گويد: «در اين بخش نيز با حساب و كتابي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه گاز نيز با احتساب خط لوله و مخازن پالايشگاه‌ها رقمي در حدود ۲۵ ميليارد دلار نياز دارد، بنابراين ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در پنج سال دست نيافتني نيست.»
 
200 ميليارد دلار وچشم اميد صنعت نفت

مسعود هاشميان، قائم‌مقام معاون وزير نفت در امور بازرگاني و بين‌الملل البته نگاهي اميدوارانه در عين حال با شك به جذب اين ٢٠٠ ميليارد دلار دارد و در حالي كه بر پيش‌بيني سرمايه‌گذاري ٢٠٠ ميليارد دلاري در صنعت نفت كشور در برنامه ششم توسعه اميدوار به نظر مي‌رسد، مي‌گويد: «اقتصاد كشور طي يك دهه تحريم همچون فنري فشرده داراي انرژي زيادي است، با برداشته شدن تحريم‌ها پيش‌بيني مي‌شود كه يك جهش اقتصادي در كشورمان در زمينه سرمايه‌گذاري ايجاد شود. البته همه اميد مسوولان در پيش‌بيني برنامه ششم جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيست، بلكه استفاده از همه پتانسيل‌هاي داخلي و خارجي در دستور كار قرار دارد.»

قائم‌مقام معاون وزير نفت در امور بازرگاني و بين‌الملل با بيان اينكه بخشي از برنامه ششم توسعه مربوط به جذب منابع مالي است، ادامه مي‌دهد: «در اين برنامه علاوه بر اينكه نگاه پساتحريمي وجود دارد، چارچوب‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز رعايت شده است. بر اين اساس در اين برنامه براي مجموعه صنعت نفت كشور پيش‌بيني حدود ٢٠٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده است. اين سرمايه‌گذاري براي همه بخش‌ها از جمله نفت، گاز، پتروشيمي، پالايش و پخش، توسعه پالايشگاه‌ها و... است، البته ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در اين طرح نيز پيش‌بيني شده كه اعلام خواهد شد.» پيش از اين نيز سعيد قوام‌پور، مديركل برنامه‌ريزي استراتژيك وزارت نفت ميزان نياز صنعت نفت براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به سرمايه را حداقل ١٠٠ و حداكثر ٢٠٠ ميليارد دلار خوانده و معتقد بود: «با توجه به مشكل منابع مالي در صنعت نفت، تلاش بر اين است كه پروژه‌هاي اين صنعت، اولويت‌بندي و نحوه تامين مالي آنها مشخص شود.»

البته ناگفته پيداست كه اگرچه بيژن زنگنه، وزير نفت پس از آمدن به وزارت نفت به دليل مشكلات شديد منابع مالي در نخستين گام اقدام به اولويت بندي پروژه‌ها كرده بود اما در طول دو سال اخير با كاهش قيمت نفت، اين صنعت با مشكلات شديد مالي روبه‌رو بوده به طوري كه تلاش شده در تدوين برنامه ششم توسعه اين موضوع مورد توجه جدي قرار گيرد و محل تامين مالي پروژه‌هاي صنعت نفت مشخص باشد. وزير نفت اخيرا در گفت‌وگو با برنامه «نگاه يك» به صورت شفاف اين موضوع را اينگونه تشريح كرده بود: «زماني كه قيمت هر بشكه نفت در بازار جهاني به طور متوسط ١١٠ دلار بود سهم شركت ملي نفت ايران از صادرات روزانه ٥/٢ ميليون بشكه، ٥/١٤ درصد بود. اما هم اكنون اوضاع متفاوت شده زيرا صادرات نفت ما به يك ميليون بشكه در روز و قيمت نفت به ٥٠ دلار در هر بشكه سقوط كرده، به عبارت ديگر، هم اكنون نسبت به گذشته سهم شركت ملي نفت ايران از درآمدهاي نفتي حدود ٣ درصد است نه ٥/١٤ درصد!»

زنگنه گفته بود: «در سال‌هاي ٩٠، ٩١ و ٩٢ به ترتيب ١٩، ٢١ و زير ١٠ ميليارد دلار در صنعت نفت هزينه شده در حالي كه اين ميزان در سال گذشته به حدود ٦ ميليارد دلار رسيد و پيش‌بيني مي‌شود امسال بسيار پايين‌تر از پارسال در اين صنعت سرمايه‌گذاري شود.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها