کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گردشگری ایتالیا در میان 10 غول برتر جهان


کد خبر : ۱۸۷۷۵جمعه، ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۲۰۲۲۸۳ بازدید

ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان، ونیز رویایی، رم باستانی، میلان با رویدادهای تاریخی و سواحل بی‌نظیر؛ طبیعی است که چنین کشوری مقصد سفر ...

ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان، ونیز رویایی، رم باستانی، میلان با رویدادهای تاریخی و سواحل بی‌نظیر؛ طبیعی است که چنین کشوری مقصد سفر بسیاری از گردشگران جهان باشد. به طور حتم چنین کشوری سود کلانی از صنعت گردشگری به‌دست می‌آورد.

ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای جهان است که تمدن تاریخی دارد. این کشور با توسعه صنعت گردشگری موفق شده سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب و هرسال فرصت شغلی برای بسیاری از جوانان خود ایجاد کند. این درحالی است که ایران نیز دارای تمدنی تاریخی است، ایران هم سواحل زیبا و شهرهای تاریخی دارد. گردشگران خارجی هنگام بازدید از یزد آن را به سفر در زمان تشبیه کرده بودند. بسیاری از گردشگران شیفته آثار باستانی شهرهایی مانند شیراز و اصفهان شده بودند. ایران هم می‌تواند با توسعه گردشگری به اشتغالزایی و کسب درآمد بپردازد و با بحران‌های اقتصادی مقابله کند. 

ایتالیا در دوران باستان مرکز تجاری اروپا بود. در دوران امپراتوری رم؛ نیز یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان به شمار می‌رفت. در سال ۲۰۱۳م، ایتالیا ۳۴ میلیارد یورو از سفر گردشگران درآمد کسب کرد. رشد درآمد خارجی صنعت گردشگری ایتالیا یک میلیارد یورو در سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافران خارجی بین ماه ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۴ مبلغ ۳۴ میلیارد و ۱۵۴ میلیون یورو در ایتالیا هزینه کرده‌اند که این رقم در سال پیش از آن؛ ۳۳ میلیارد و ۶۴ میلیون یورو بود. از سوی دیگر، سفر ایتالیایی‌ها در داخل و خارج کشورشان نیز افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۴م مردم ایتالیایی ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو در خارج و ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار یورو در داخل کشور خود هزینه کرده‌اند. این آمار در پانزدهمین کنفرانس «ایتالیا و گردشگری بین‌المللی» که با حضور نهادهای گردشگری و تجاری ایتالیا روز ۲۳ آوریل(۱۴ اردیبهشت) در ونیز برگزار شد منتشر شد. در کل می‌توان گفت صنعت گردشگری ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی ایتالیا را به خود اختصاص داده است. به گواه آمار در سال ۲۰۱۴م صنعت گردشگری در ایتالیا روند مثبتی را طی کرد که این امر موجب افزایش درآمد حاصل از گردشگری در ایتالیا شد. 

صنعت گردشگری نقش بسیار مهمی را در صنعت ایتالیا ایفا می‌کند و این صنعت به طور تقریبی ۱۰ درصد از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده است. سال گذشته ۴۰ میلیون گردشگر از ایتالیا بازدید کردند. سواحل شمالی ایتالیا طرفداران بسیاری در میان گردشگران دارند. به طور کلی مقصدهای گردشگری مهم ایتالیا را مکان‌هایی مانند ونیز، تیرول جنوبی و رم تشکیل می‌دهند. به طور کلی بیش از نیمی از بازدیدکنندگان ایتالیا در تعطیلات کمتر از ۳۵ سال سن دارند. بیش از ۶۰ درصد از گردشگران ایتالیا در ایام تعطیل پس از این کشور به بریتانیا سفر می‌کنند.


اشتغالزایی گردشگری در ایتالیا

به طور متوسط ایتالیا سالانه ۴۷ میلیون نفر گردشگر دارد. این کشور همچنین پنجمین مقصد گردشگران در جهان است. ایتالیا یکی از پردرآمدترین کشورها در حوزه صنعت گردشگری است. ایتالیا نهمین مقصد گران‌قیمت برای گردشگران به شمار می‌رود. ظرفیت‌های گردشگری ایتالیا بسیارند. فرصت‌های شغلی بسیاری برای بیکاران جوان ایتالیایی در صنعت گردشگری این کشور وجود دارد. امروزه گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایتالیا را تشکیل می‌دهد و ظرفیت این کشور در حوزه گردشگری منجر به برنامه‌ریزی‌هایی به منظور توسعه بلندمدت این صنعت از سوی کارشناسان و مدیران شده است. به ویژه این روزها که بحران اقتصادی دامنگیر ایتالیا شده و شمار بیکاران در این کشور هر روز در حال افزایش است صنعت گردشگری می‌تواند نقش ناجی را ایفا کند. صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۴م، یک میلیون و ۸۲ هزار شغل جدید ایجاد کرد که این میزان ۴/۸درصد از بیکاران ایتالیایی را به کاری مشغول کرد. پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغالزایی گردشگری در ایتالیا هر سال افزایش یافته و در سال ۲۰۲۵م سفر و گردشگری یک میلیون و ۳۷۵ هزار شغل در این کشور ایجاد کند. مقامات ایتالیایی برنامه‌ای در نظر گرفته‌اند تا ده‌ها ساختمان قرمز رنگ دولتی به منظور اقامت گردشگران احداث کنند. مقامات گردشگری ایتالیا ایستگاه‌هایی به منظور اقامت گردشگرانی که در اصطلاح به آنها گردشگران آهسته گفته می‌شود ایجاد خواهند کرد.


تاثیر حملات تروریستی

حملات تروریستی در سال گذشته اثرات مخربی بر صنعت گردشگری بر جای نهاده است. این حملات موجب کاهش و تغییر عادت و تفریح مردم به عنوان سفر کردن شده است اما به گفته کارشناسان ایتالیایی به طور کامل گردشگران را متوقف نکرده است. به گفته جاکوپو دی ریا، رییس انجمن صنعت گردشگری و سفر فایوت، ایتالیایی‌ها سفر خود به خارج از کشور را کاهش داده و بر سفرهای داخلی خود افزوده‌اند. وی افزود: خطر حملات تروریستی مانند حملات به پاریس در ۱۳ نوامبر(۲۳ آبان) که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شده است، مشکل بزرگی بود که آژانس‌های مسافرتی و گردشگران باید بیاموزند چگونه با این امر خود را وفق دهند. امسال در میان شهرهای بزرگ و مقصدهای گردشگری ایتالیا به نظر می‌رسد که رم بیشترین مشکل را در حوزه جذب گردشگران داراست. پس از حملات تروریستی در نوامبر ۲۰۱۵ به پاریس، سفر گردشگران به رم نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

در پایان

ایتالیا یکی از زیباترین کشورهای دنیاست. این کشور تاریخ چندهزار ساله دارد. ایتالیا همچنین یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان را داراست. بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی ایتالیا چشم بسیاری از گردشگران را به خود خیره می‌کند. سواحل زیبا، شهرهایی با مناظر طبیعی خیره کننده، مکان‌های تاریخی که شما را به اعماق تاریخ پرتاب می‌کنند و.... 
این ویژگی‌ها شما را یاد چه کشوری می‌اندازد؟ کشور ایران نیز تمامی ویژگی‌های یاد شده را داراست. ایران نیز جاذبه‌های تاریخی بسیار زیبایی دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان این کشور می‌تواند سالانه میلیون‌ها نفر از گردشگران را به خود جذب کند. اگر مقایسه‌ای میان درآمد گردشگری این دو کشور انجام شود درآمد ایتالیا از گردشگری سالانه بیش از۴۰ میلیارد دلار و درآمد ایران از این صنعت ۵ میلیارد دلار است. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری از هر ۱۲ تا ۱۵شاغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص داشته و هر ۵ تا ۱۰گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد می‌کند. 

۲۶۰میلیون‌نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط در حال فعالیت هستند و درآمدهای حاصل از این صنعت در مجموع حدود ۹درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است که برابر با گردش مالی بیش از یک هزار میلیارد دلار به صورت سالانه است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در ردیف ۱۰کشور برتر دنیا در زمینه گردشگری قرار گرفته. اما سهم کشور ما از این صنعت سودآور چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ گردش مالی کمتر از نیم درصد است. بر اساس آمار منتشرشده سهم مستقیم سفر و گردشگری نسبت به سهم سایر بخش‌های اقتصاد ایران در تولید ناخالص داخلی، حدود ۲درصد از کل اعلام شده است. 

براساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳م از مجموع ۱۵۰میلیون سفر خارجی در جهان، سهم ایران تنها ۴میلیون‌نفر بوده است. می‌توان گفت که درآمد گردشگری ایتالیا با درآمد حاصل از صادرات نفت ایران برابری می‌کند. بر همین اساس است که در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ ایران باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشد و از این محل ۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند. برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی‌های میان و بلند مدت لازم است.
 


ترجمه و تدوین: صبا رضایی 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها