کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حباب سکه طلا منفی شد؟


کد خبر : ۱۸۷۴سه شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۷:۴۹۵۱۴۱ بازدید

سکه طرح جدید دیروز در بازار تهران با کاهش قیمت روبه‌رو شد. بررسی مولفه‌های اثرگذار بر قیمت سکه حاکی از این است که «قیمت تمام شده آن» از قیمتی که بر تابلوها نقش بسته، بیشتر است.

موضوعی که نشان می‌دهد قیمت سکه در حال حاضر دارای حباب منفی است و قیمت تمام شده آن بالاتر از قیمت فروش در بازار است. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند در محاسبه‌ نرخ تمام‌شده سکه نباید مولفه «مالیات بر ارزش افزوده» را منظور کرد و در این صورت، ادعای وجود حباب منفی در قیمت سکه درست نیست.

حباب قیمتی سکه منفی شد؟ 

گروه بازار پول- قیمت سکه پس از افزایش در روز یکشنبه مجددا در مدار کاهش قرار گرفت. روز گذشته هشت هزار تومان از ارزش سکه کاسته شد. این در حالی است که با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار در یک دامنه مشخص برخی فعالان نسبت به پدیده منفی حباب برای قیمت سکه هشدار می‌دهند.  برآوردها نشان می‌دهد قیمت فروش سکه در بازار داخلی از نرخ ذاتی آن پایین‌تر است. قیمت تمام شده سکه طرح جدید که بر اساس قیمت طلای جهانی، نرخ دلار، کارمزد اخذ شده از سوی بانک مرکزی و 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود، 968 هزار تومان است؛ اما نرخ فروش سکه در بازار داخلی دیروز 932 هزار تومان بود که با نرخ تمام شده آن 36 هزار تومان اختلاف دارد؛ بنابراین قیمت سکه در بازار تهران 04/0 درصد از نرخ تمام شده کمتر است و حباب منفی را تجربه می‌کند. البته عده‌ای از کارشناسان اعتقادی به منظور کردن مالیات بر ارزش افزوده در محاسبه قیمت سکه ندارند. چنانچه با فرمول آنها نرخ واقعی سکه را محاسبه کنیم، ادعای وجود حباب منفی برای سکه صادق نخواهد بود. بر اساس رویکرد اول و فرض صحت کاهش نرخ طلای جهانی در ماه‌های آینده، نرخ سکه باید در بازار تهران مدتی ثابت باشد تا با قیمت تمام شده آن منطبق شود، اما اعتقاد عمده کارشناسان و صرافان بازار بر روند کاهشی نرخ سکه در هفته‌های پیش‌‌رو است. 

کاهش قیمت طلا

بازار های جهانی نیز اولین روز کاری خود را در هفته جدید با روند نزولی قیمت طلا آغاز کردند. روز جمعه، 8 نوامبر، پیرو انتشار آمار امیدوارکننده بازار کارآمریکا قیمت طلا در بازار جهانی به شدت کاهش یافت. شنبه، مقداری از افت شدید قیمت طلا جبران شد، ولی روز دوشنبه روند نزولی قیمت از سر گرفته شد. قیمت اونس طلا در بازار صبح دیروز به وقت تهران 3 دلار کاهش قیمت داشت. 

 تازه‌ترین تحلیل تکنیکال موسسه «اف‌ایکس استریت» نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت طلا طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت. تازه‌ترین نظر سنجی «کیتکو نیوز» نیز این مساله را تایید می‌کند. تحلیل مزبور حاکی از آن است که اگر قیمت انس طلا در کوتاه مدت سطح مقاومتی 1251 دلاری را بشکند به زودی به کمتر از 1179 و 1065 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر قیمت طلا بتواند به بیش از 1327 دلار برسد، احتمال رسیدن قیمت آن به 1361 دلار در هر اونس نیز وجود دارد. نشست کمیته بانکداری سنای آمریکا نیز برای بررسی صلاحیت جانت یلن، نامزد پیشنهادی دولت برای احراز پست ریاست فدرال رزرو قرار است روز پنج‌شنبه برگزار شود، ولی کارشناسان بعید می‌دانند که این مساله تاثیر چندانی بر قیمت طلا داشته باشد. با این وجود «بارناباس‌گان» کارشناس ارشد «او سی بی سی فدرال رزرو» تاکید کرد، قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به 1320 دلار خواهد رسید و فدرال رزرو آمریکا از اوایل سال آینده بخشی از محرک پولی خود را متوقف خواهد کرد. در مقابل رویکردی که کاهش قیمت طلا به واسطه تقویت دلار و افزایش نرخ بهره آمریکا از ابتدای سال 2014 را پیش‌بینی می‌کند، رویکرد دیگری نیز وجود دارد. گروه دوم معتقدند که سیاست‌هایی که فدرال رزرو از ابتدای سال میلادی پیش رو اتخاذ خواهد کرد، تا به حال عمده تاثیرش را بر بازار طلا گذاشته و بازار برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آماده است. آنها می‌گویند که هیچ پیشامد غیرمنتظره‌ای برای بازار رخ نخواهد داد و بازار خود را برای تغییرات پیش‌رو آماده کرده است. برخی دیگر از تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که نوع واکنش سرمایه‌گذاران نسبت به افت قیمت طلا به کمتر از 1300 دلار مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت این فلز گرانبها خواهد بود و وضعیت تقاضای فیزیکی در روزهای آینده است که قیمت طلا را رقم می‌زند. 

تقویت دلار 

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بازار داخلی نیز همگام با بازار جهانی حرکت کند. بر این اساس احتمال دارد اتفاقی که برای طلا افتاد، به صورت معکوس برای دلار پیش آید. قیمت دلار که به اعتقاد کارشناسان تحت تاثیر انتشار اخبار ژنو در بازار تهران افزایش یافته بود، دیروز 10 تومان کم شد؛ ولی به اعتقاد بازاری‌ها این کاهش مقطعی است. صرافان بازار معتقدند که رویدادهای مهم که تاثیر کلی مثبت یا منفی بر نرخ‌ها دارند بلافاصله پس از رخ دادن، قیمت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. در فاصله یک یا 2 روز بعد از آن مقداری از تغییرات جبران می‌شود؛ ولی دوباره تاثیر کلی رویداد مزبور آغاز می‌شود و به تناسب اهمیتش برای مدتی ادامه می‌یابد. البته به رغم انتشار آمار امیدوارکننده و حتی بیش از حد انتظار بازار کار آمریکا، موسسات مالی این کشور واکنش مثبتی نسبت به این امر نشان ندادند. بنا به گزارشی از کیتکو نیوز که عبارت (Good news is bad news) چند‌بار در آن تکرار شده بود، موسسات مالی آمریکا در ماه‌های اخیر نسبت به نشانه‌های پیشرفت اقتصادی این کشور واکنش منفی نشان دادند. بنا به این گزارش، واکنش منفی مزبور ممکن است فدرال رزرو را مجبور کند که خرید اوراق قرضه را برای مدت بیشتری ادامه دهد. 

  سکه حباب ندارد

 رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در خصوص قیمت سکه و طلا در ماه‌های گذشته گفت: قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر مانند چهار ماه گذشته بانوساناتی مواجه بوده و باید توجه داشت که نوسان قیمت جزو ویژگی‌های ذاتی بازار طلا است. وی در عین حال تاکید کرد که قیمت سکه در حال حاضر هیچ‌گونه حبابی ندارد.

کشتی آرای در گفت‌و‌گو با خانه ملت در خصوص نوسانات قیمت طلا و سکه در روز گذشته گفت: قیمت سکه و طلا در روز یکشنبه مانند ماه‌های اخیر تغییرات جزئی را تجربه کرد؛ البته به دلیل افزایش قیمت جزئی دلار، قیمت طلا و ارز در مقطعی با افزایش روبه‌رو شد که ساعاتی بعد تعدیل شد و باید توجه داشت که نوسان قیمت جزو ویژگی‌های ذاتی بازار طلا است. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: در حال حاضر در دنیا موضوع مهم و تاثیرگذاری به لحاظ سیاسی و اقتصادی رخ نداده است که بر قیمت طلا تاثیر جدی داشته باشد؛ البته نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر داشته باشد؛ اما نکته قابل‌توجه این است که تاثیرات این مذاکرات مهم نیز سقف و کفی خواهد داشت.  وی ادامه داد: باید در نظر داشت که قیمت جهانی طلا در ماه‌های اخیر در کل روند نزولی داشته است و با کاهش نسبی قیمت ارز در کشورمان همزمان شده است و این موضوعات به کاهش نرخ سکه و طلا در بازار منتهی شده است. وی در خصوص قیمت سکه و طلا در روزهای آینده گفت: تجربه قیمت سکه و طلا در بازارهای جهانی و همچنین نرخ ارز در روزهای گذشته از تغییرات قیمتی محدود در بازار طلا و سکه حکایت می‌کند؛ بنابراین افزایش یا کاهش قیمت کاذب طلا و سکه اتفاق نخواهد افتاد.  کشتی آرای افزود: نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که سیاست‌های پولی و تغییرات قیمت ارز در قیمت طلا نقش خواهد داشت. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر یادآور شد: دیروز قیمت جهانی هر اونس طلا با کاهش 3 دلاری در بازارهای جهانی به 1286 دلار رسیده است که تغییرات جزئی قیمت طلا را ثابت می‌کند و باعث خواهد شد در داخل کشور نیز قیمت طلا و سکه تغییر قابل‌توجهی نداشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها