گروه صنعتی کرمان را شاید بتوان بدشانسترین گروه خودرویی کشور نیز دانست، شرکتی که بیش از 80 درصد نیرویها تعلیمدیدهاش را در زلزله بم از داست داد و مجبور به تعلیم دوباره تعداد زیادی از نیروی جدید تازهکار، آنهم در یکی از محرومترین مناطق کشور شد.
اما امروزه گروه صنعتی کرمان از تعداد زیادی شرکتهای فعال در صنایع مختلف که معمولاً مرتبط با صنعت خودرو ایجادشده است، که یکی از آنها که این روزها فعالترین هم هست، کرمان موتور نام دارد و که بیش از 4000 نفر را تنها در ارگ جدید مشغول به کار کرده است.
دو محصول جدید شرکت کرمان موتور که احتمالا تا پایان سال جاری پیش فروش آن آغاز شود لیفان 820 و جک S3 می باشد که در ادامه به مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت .
خودروی JAC S3 :
سال 93 بود که مدل S5 روانه بازار کشورمان شد و به سبب ویژگیهای درخوری که از آن برخوردار بود، سخت مورد توجه خرد و کلان جامعه قرار گرفت و توجهات بسیاری را هم به سمت خویش جلب نمود. حال شنیدهها حکایت از آن دارد که برادر کوچکتر این خودرو به نام S3 در حال گذراندن آزمایشهای فنی مربوطه میباشد و قرار هم است که در آینده، روانه خط تولید گردد.
خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار میرود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال 2014 میلادی میباشد. این خودرو به لحاظ طراحی همچون برادر بزرگترش S5، از محصولات روز هیوندای الهام گرفته است و از این لحاظ سایههایی از خطوط بهکاررفته در هیوندای IX25، در آن قابل ردیابی است.
جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره میبرد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب میشود که قرار است با عرضه کراساوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر میکند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانهای بهره برده و جایجای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وبسایتهای چینی جهت توصیف طرح بهکاررفته در این بخش از واژههایی همچون غولپیکر و یا وحشی بهره گرفتهاند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظهکارانه طراحی شده است. ستون C بهکاررفته در بدنه این خودرو تااندازهای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخهای خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک میباشد.
طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجانانگیز نیست ولی بااینحال از نمایی مدرن و بهروزی برخوردار است، جنس متریال بهکاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وبسایتها، ترکیب رنگهای بهکاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمیدانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدلهای این خودرو بهطور استاندارد از آن بهره میبرند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر بهتنهایی میتواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر همقطاران چینیاش مستحکمتر کند.
پیشرانه بهکاررفته در این خودرو 1.5 لیتر حجم دارد و از توانی معادل 111 اسببخار و گشتاوری برابر با 146 نیوتنمتر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسببخار را در نظر بگیرم میشود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، بهخصوص اگر آن را در کنار پیشرانه 2 لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که بهتنهایی 174 اسببخار قدرت و 235 نیوتنمتر گشتاور را از خود ارائه میدهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدلهای مختلف این خودرو از یک جعبهدنده 6 سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره میبرند.
بنا به ادعای وبسایت این کمپانی، در 46 درصد از بدنه این خودرو، از ورقهای فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در 33 درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدلهای جک S3 بهطور استاندارد از 2 کیسه هوا بهره میبرند و مدلهای فول آن نیز میتوانند درصورت سفارش به 6 عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گستردهای از سامانههای ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کرهایاش نزدیک مینماید.
گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در ششماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااینحال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال 2015 میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل 17,321 دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار میدهد، خودرویی که کماکان پرفروشترین مدل کراساوور در این بازار محسوب میشود. هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.
مشخصات فنی جک اس 3 :
نوع پیشرانه: HEC4GB2.3D 16V DOHC VVT
حجم موتور: 1499 سیسی
توان: 111 اسببخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 146 نیوتنمتر در 3500 – 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت (در برخی از منابع 175 کیلومتر هم ذکر شد)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: نیمهمستقل، بازوهای نیمه دنبالهای
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
برخی از تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو :
این خودرو در بازار چین در تیپهای گوناگونی عرضه میگردد که در اینجا دو نمونه پایه (COMFORT) و فول (SMART) آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
مدل پایه (COMFORT): آینههای برقی به همراه راهنمای LED بر روی آن – فرمان برقی – چراغهای جلو LED به همراه سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT) – کامپیوتر سفر – قابلیت مات شدن آینه عقب داخل خودرو بهصورت دستی – یخزدای شیشه عقب – رینگهای 15 اینچی – شیشههای برقی به همراه ریموت – سیستم صوتی + رادیو + پورت USB و AUX – 4 عدد بلندگو – دو عدد ایربگ – میلههای درون دربها – قفل ایمنی کودک – ستون فرمان جاذب انرژی – سامانههای ایمنی ABS و EBD و BOS – سیستم ضد سرقت الکتریکی و…
مدل فول (SMART): این مدل علاوه بر تجهیزات موجود در مدل پایه از اقلام اضافی ذیل نیز بهرهمند است:
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل) – رینگهای آلومینیمی 16 اینچی – آینههای برقی گرم شونده – سنسور عقب – باربند سقفی – فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمایشگر 7 اینچی- تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده – 6 عدد بلندگو – آلارم ترمزدستی – پوشش چرمی فرمان – سیستم کنترل فشار باد تایرها ((TPMS – صندلیهای چرمی – سامانههای ایمنی ESP، BA، TCS و HSA – سانروف برقی (گزینه اختیاری) و ….
لیفان 820 محصول جدید کرمان موتور :
لیفان 820 سدانی متوسط است که مسئولان لیفان خیلی علاقه دارند که آن را با تویوتا کمری مقایسه کنند. البته اگر نگاهی به ظاهر و مشخصات 820 بیندازیم متوجه شباهت های فراوان آن با تویوتا کمری خواهیم شد. از جمله اینکه فاصله محوری این خودرو دقیقا با کمری برابر است و حتی یک میلیمتر هم اختلاف ندارند! یا اینکه اگر در داخل 820 بنشینیم با داشبورد آشنای کمری مواجه خواهیم شد که شباهت های آن ها قطعا چندان هم اتفاقی نبوده است!
این خودرو محصولی استراتژیک برای لیفان محسوب می شود و پیش فروش آن در ایران تا چند ماه دیگر آغاز خواهد شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا آن را با استفاده از زبان گویای تصاویر برای خوانندگان سایت معرفی کنیم.
نمای خارجی:
تویوتا کمری تنها خودرویی نیست که با دیدن 820 به یاد آن خواهید افتاد! در نمای خارجی 820 به نظر ترکیبی از سرآمد های طراحی خودروست. در جلو می توانیم جلو پنجره فورد تاروس را ببینیم و چراغ های آئودی A6 که با ابرویی خاص محصولات BMW همراه شده است.در نمای کنار فارغ از طرح رینگ ها و خطوط روی بدنه، شباهت زیادی بین 820 و محصولات BMW می توان دید.و در نمای عقب هم ترکیبی از هیوندای سوناتا و چراغ های آئودی A8 را داریم که وقتی روشن می شوند طرح قرینه چراغ های تویوتا آریون را تشکیل می دهند.اما با این وجود طراحی این خودرو بسیار هماهنگ و متناسب است و به بیننده احساس کپی برداری صرف را نمی دهد. می توان گفت که طراحان لیفان به طور هنرمندانه ای نقاط قوت طراحی بزرگترین طراحان جهان را در کنار یکدیگر قرار داده اند تا محصولی جذاب و خوش استایل را خلق کنند.رینگ های 16 اینچی با طراحی زیبا که هرچند اگر کمی بزرگتر بودند چهره ای اسپرت تر و جذاب تر به نمای جانبی 820 می دادند. و صندوق عقبی با حجم 510 لیتر که در این کلاس عدد بزرگی به حساب می آید و بزرگتر از تویوتا کمری (436 لیتر) و هیوندای سوناتا (464 لیتر) می باشد که برای مسافرت های خانوادگی بسیار مناسب است.
نمای داخلی:
در نمای داخلی دو نکته بیش از هر چیز جلب توجه می کند: یکی شباهت زیاد داشبورد این خودرو به تویوتا کمری و دیگری طراحی لوکس و جنس متریال مناسب و بسیار فراتر از یک خودروی 20 هزار دلاری چینی!
طراحی کابین 820. لازم به ذکر است که این خودرو با دو تریم داخلی طوسی و سفید هم عرضه می شود و هنوز معلوم نیست که کدامیک از تریم های موجود به ایران وارد شوند.
مشخصات فنی:
سیستم تعلیق جلو McPherson و سیستم تعلیق عقب چند اتصاله.
لیفان خودروسازیست که معمولا موتور خودروهایش را خودش با همکاری ریکاردو انگلستان طراحی و تولید میکند. برای 820 هم سه گزینه برای قوای پیشرانه در نظر گرفته شده است. 1800 سی سی، 2400 سی سی و 2000 سی سی توربوشارژ با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت. لازم به ذکر است که در ابتدا تصور میشد موتور 2400 سی سی از محصولات میتسوبیشی باشد، اما در نهایت لیفان کد LF489Q را برای آن اعلام کرد که مشخصات آن به صورت زیر است:
حجم دقیق 2373 سی سی و ماکزیمم توان 165 اسب بخار در دور موتور 5700 و گشتاور 226 نیوتن متر در دور 4000 تا 4500 دور بر دقیقه.
گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک ساخت DSI استرالیا
شاسی با طراحی MIRA انگلستان.
ایمنی:
مسولان لیفان مدعی هستند که طراحی 820 به گونه ایست که توانایی گرفتن 5 ستاره از موسسه ایمنی EURO-NCAP را دارد. البته تا کنون هیچ نتیجه ای از تست های تصادف این خودرو منتشر نشده است و نمیتوان در مورد این موضوع به ظور قطعی اظهار نظر کرد.البته لازم به ذکر است که محصولات لیفان با کسب گواهی E mark از مراجع هلندی، مجوز حضور در کشور های عضو اتحادیه اروپا را کسب کرده اند.
بدنه و درهای این خودرو برای مقاومت هر چه بیشتر در برابر ضربه و تصادف به وسیله میله های فولادی مقاوم سازی شده اند. همچنین این خودرو از 6 سیستم ایمنی ABS، ESP، EBD، TCS، BAS، و HBA نسخه 9 بوش بهره می برد.در داخل خودرو نیز 6 ایربگ(جلو، جانبی و پرده ای) وظیفه محافظت از سرنشینان در برابر ضربه را بر عهده دارند.
سیستم TPMS به نمایش میزان باد لاستیک ها نیز میتواند راننده را در مواقع پنچری و کم بادی لاستیک آگاه کند.همچنین با با وجود 4 سنسور پارک در عقب و 2 سنسور در جلو راننده می تواند به تمامی نقاط کور اطراف ماشین تسلط داشته باشد.
امکانات رفاهی:
این خودرو لیست بلند بالایی از امکانات و آپشن های رفاهی را ارائه می کند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کامپیوتر سفری -کروز کنترل-باز شدن درب صندوق عقب با بردن پا با سمت زیر سپر-سیستم صوتی و تصویری دارای مانیتور، دوربین عقب و رهیاب GPS -سیستم استارت بدون کلید -استفاده از شبکه کنترل کامپیوتری CAN BUS در این خودرو - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ساخت Valeo فرانسه و فیلتر کربنی با قابلیت فیلتر کردن ذرات PM2.5
قیمت و مشخصات در ایران:
طبق اعلام کرمان موتور ثبت نام این خودرو در سال جاری آغاز خواهد شد. در حال حاضر چند عدد از این خودرو برای تست فنی و مونتاژ به ایران آمده اند. هنوز اطلاعات رسمی و دقیق در مورد مدل مونتاژی در ایران اعلام نشده اما احتمالا نمونه ای که به ایران وارد می شود با موتور 2400 سی سی و گیربکس 6 دنده اتومات خواهد بود. طبق شنیده ها ظاهرا مدل کم امکانات با قیمت حدود 80 تا 90 میلیون تومان به ایران وارد خواهد شد که احتمالا امکانات زیر را داشته باشد. (اطلاعات ذکر شده قطعی نیستند و ممکن است نسخه ای که به ایران وارد می شود با قیمت و امکانات رفاهی متفاوتی عرضه شود).
موتور 2400 سی سی
گیربکس اتومات 6 دنده با تیپ ترونیک
2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
سیستم هایESP, HBA, TCS ،ABS+EBD, BA
سیستم ضد سرقت
سنسور پارک جلو و عقب
سانروف
آینه جمع شونده برقی به همراه گرمکن آینه
صندلی 6 جهته برقی + تنظیم دستی گودی کمر
استارت دکمه ای
مانتیور و سیستم مولتی مدیا دارای 6 بلندگو به همراه دوربین عقب
کروز کنترل
TPMS با نمایش اطلاعات در پشت آمپر
سیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر ذرات ریز
پاور ویندوز و پاور سانروف
روکش صندلی چرمی
جمع بندی و نتیجه گیری:
لیفان 820 تلاش مهم لیفان برای تبدیل شدن به خودروسازی خوشنام است که صرفا محصولات ارزان قیمت نمیسازد. در مورد اینکه چقدر لیفان در رسیدن به این هدف موفق بوده است نمی توان تا قبل از ورود این خودرو به بازار قضاوتی انجام داد. اما قطعا این خودرو فاصله زیادی با سایر محصولات لیفان دارد و یک گام بزرگ رو به جلو برای این کمپانی محسوب می شود. در کشور ما پس از توقف تولید نیسان تیانا و سوزوکی کیزاشی، هنوز هیچ خودروی سدان متوسطی از خطوط تولید مونتاژکاران وطنی راهی بازار نشده است و ارزان ترین گزینه های صفر موجود در این کلاس هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری هستند که از قیمت های نجومی برخوردارند. در نتیجه فقدان شدید این کلاس در بین خودروهای زیر 100 میلیون تومان به چشم می خورد و به نظر می رسد در صورتی که این خودرو با قیمت مناسب و امکانات بالا و البته کیفیت خوب عرضه شود می تواند اقبال زیادی را به خود جلب کند.
منابع کمکی :
پدال - خودرو امروز