کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کشور را با نفت 30 دلاری اداره‌ مي‌كنيم نه 147 دلاری


کد خبر : ۱۸۶۸۱سه شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۳۳۲۹۴۵ بازدید

ديروز روز مهمي براي اقتصاد ايران بود، نه فقط در پايتخت سياسي كه در قلب انرژي ايران اتفاقاتي مهم در جريان بود. فازهاي 15 و 16 پارس جنوبی ...
کشور را با نفت 30 دلاری اداره‌ مي‌كنيم نه 147 دلاریکشور را با نفت 30 دلاری اداره‌ مي‌كنيم نه 147 دلاری

ديروز روز مهمي براي اقتصاد ايران بود، نه فقط در پايتخت سياسي كه در قلب انرژي ايران اتفاقاتي مهم در جريان بود. فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي توسط رييس‌جمهوري افتتاح شد و وزير نفت در جمع خبرنگاران هم از پس از تحريم‌ها سخن گفت و هم از انتخابات.  حالا واژه انتخابات از زبان تمام كساني كه دغدغه اقتصاد را داشتند و دارند نيز به گوش مي‌رسد. اينجاست كه عبارت‌هاي تحريم و انتخابات پرتكرارترين عبارات اين روزها مي‌شود.

به گزارش اعتماد، زنگنه وقتي مي‌خواست در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره چرايي تند شدن انتقادات سخن بگويد نقبي به انتخابات زد و رييس‌جمهور نيز وقتي حرف ايران پساتحريم پيش كشيده شد، پاي انتخابات را به سخنانش باز كرد و از اهميت ويژه اين انتخابات در سرنوشت روزهاي آتي گفت.  ديگر سوي تهران، در ميانه شهر، ساختمان بلندمرتبه بخش خصوصي اتاق بازرگاني شاهد رفت و آمد هشت مدير بانكي و يك معاون وزير امور خارجه بود، دستور جلسه نيز آماده‌باش بود براي روزهاي پس از تحريم و برقراري سوييفت. اما بلند مرتبه‌ترين مردان پولي و مالي ايران در نماد تهران، برج ميلاد، حضور يافتند تا از آنچه به نظرشان از نان شب واجب‌تر است سخن بگويند. همه اينها سبب شد ديروز، روزي متفاوت براي اقتصادي باشد كه شمارش معكوس براي لغو تحريم‌ها را از مدت‌ها پيش آغاز كرده است.  اقتصاد ايران قرار است از قفس تحريم آزاد شود. اين را توافق‌هاي بين‌المللي گواهي مي‌دهند اما آنچه لابلاي سخنان مسوولان به گوش مي‌رسيد، اين بود كه انتخابات پيش رو تعيين مي‌كند، روزهاي بدون تحريم با چه كيفيتي سپري خواهد شد.

 روحاني، رييس‌جمهور ايران در حالي كه در سخنانش از افتتاح تمام فازهاي پارس جنوبي در عمر چهار ساله دولت يازدهم خبر مي‌داد، انتخابات را نشانه رفت و تاكيد كرد همه بايد متحد شويم تا انتخابات صحنه رقابت آزاد، ‌اخلاقي و درست و عاقلانه باشد. جملات بعدي رييس‌جمهور بود كه چرايي صحبت از انتخابات را در جريان افتتاح دو فاز تازه از پارس جنوبي روشن كرد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه با دعوا و افراطي‌گري هيچ كدام‌مان به هيچ كجا نمي‌رسيم، به آنچه در جريان تبليغات انتخاباتي مي‌گذرد، اشاره كرد و گفت: انتخابات جاي تهمت و تحقير نيست؛ چرا واقعيت را به مردم نگوييم؟ براي چه دولت منتخب مردم را تخريب كنيم؟ دروغ كه آشكار مي‌شود. كسي نمي‌تواند در بلندمدت به مردم دروغ بگويد، چرا از خوشحالي مردم شاد نيستيم؟ اختلاف به‌طور طبيعي پيش مي‌آيد اما اختلافات كوچك را نبايد به شكاف‌هاي بزرگ تبديل كنيم. منفعت كشور مال همه است. صحبت‌هاي رييس‌جمهور صراحتا اشاره داشت به آنچه از سوي برخي منتقدان دولت اين روزها مطرح مي‌شود. البته وي صحبت‌هايش را در ميانه اين جلسه كمي شفاف‌تر كرد و با اشاره به ركود گفت: از ركود صحبت نكنيد. سخن روحاني به معناي آن نبود كه ركود در كشور معناي بيروني ندارد. او با اين عبارت امري درخواست توجه كرد به آنچه زمينه ساز بروز موقعيت فعلي شده است. روحاني تاكيد كرد: بعضي‌ها نيايند از ركود صحبت كنند. دولت كشور را درشرايط نفت ٣٠ دلاري اداره مي‌كند نه نفت ١٤٧ دلاري. دولت كشور رادر شرايط تحريم اداره مي‌كند نه در شرايط عادي. دولت با وجود همه توطئه‌ها بر سر قول‌هاي خود پابرجاست و در روزهاي آينده ما شاهد در هم پيچيده شدن طومار تحريم‌ها خواهيم بود. او با تاكيد بر اينكه خبرهاي خوشي براي دولت ايران در راه است، پيش بيني كرد سال آينده با فروريختن ديوار تحريم‌ها، سال رونق باشد.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه رشد اقتصادي در سال جاري مثبت خواهد بود، تاكيد كرد: بسيار خوشحاليم كه يكي از قول‌هاي‌مان در زمينه انرژي، نفت، گاز و پتروشيمي در حال تحقق است و در سال ٩٦ همه فازهاي پارس جنوبي به پايان خواهد رسيد.  روحاني نقبي دوباره به انتخابات پيش رو زد و در توضيح چرايي اهميت اين انتخابات گفت: تحريم درست كردن كار ساده‌اي است و با يك بي‌عقلي تحريم درست مي‌شود، برداشتن تحريم و تعامل سخت است. خراب كردن و آتش زدن كه كاري ندارد. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به اينكه دولت به قول خود درباره ايجاد فضاي سياسي باز متعادل و غير امنيتي عمل كرده است، افزود: ان شاء‌الله شوراي نگهبان هم در اين مسير خواهد بود و ما شاهد نشاط سياسي در كشور خواهيم بود. ‌رييس‌جمهوري با بيان اينكه ملت ايران با ايستادگي و مقاومت و رهبري رهبر انقلاب توانست از مسير بسيار سختي عبور كند، گفت: بعد از روز اجراي برجام و پايان تحريم‌ها عظمت كار بزرگ مردم را توضيح مي‌دهم تا مردم بدانند چه كار بزرگي انجام داده‌اند. همسايگان ما در دنيا هم بدانند اين ملت بزرگ و غيور مي‌تواند از همه پل‌هاي سخت زمانه عبور كند و كشتي اين كشور را به ساحل امن برساند. رييس دولت يازدهم همچنين با اشاره به اينكه افتتاح فاز ١٥ و١٦ پارس جنوبي نماد همكاري و هماهنگي بين دولت و نهادهاي كشور از جمله سپاه پاسداران است، خاطرنشان كرد: ان شاء‌الله سال آينده شاهد افتتاح فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبي هم خواهيم بود.

درباره آلودگي چه گفت

 روحاني در بخش ديگري از سخنانش به مساله آلودگي هوا نيز اشاره كرد و گفت: ما شاهد آلودگي در شهرهاي بزرگ بوديم و در اين ايام برخي دستگاه‌هاي تبليغاتي هر چه خواستند گفتند ولي نگفتند در همين ايام وضع آلودگي هوا در شرق آسيا، هند يا اروپا چگونه بود. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ما بايد به سمت هواي سالم برويم اضافه كرد: رفع آلودگي‌ها در كوتاه‌مدت امكان‌پذير نيست. ما بسياري از آلودگي‌ها را در اين دولت كم كرديم. برخي آلودگي‌ها هم ديگر وجود ندارد و برخي از آنها هنوز وجود دارد. اصلاح سوخت ماشين‌ها و خانه‌ها و به روز كردن شرايط حمل و نقل بخشي از كارهايي است كه بايد انجام بگيرد. توسعه توليد گاز هم مي‌تواند آلودگي‌ها را كم كند. وي در بخش ديگري از سخنانش به حساسيت ويژه دولتش در خصوص افتتاح پروژه‌ها نيز اشاره كرد و گفت: برايم مهم است هر پروژه يك بار افتتاح شود. به نظر مي‌رسد اشاره روحاني به افتتاح همين دو فاز پارس جنوبي از سوي رييس دولت دهم، در آخرين روزهاي دولتش بود. ٩ مرداد ماه سال ١٣٩٢، احمدي‌نژاد نسبت به افتتاح نمايشي اين فازها اقدام كرد اما در حقيقت افتتاح واقعي ديروز توسط رييس‌جمهوري صورت گرفت.

 پشت پرده حمله به سفارت عربستان

پيش از افتتاح فازهاي ١٥ و ١٦ از سوي رييس‌جمهوري، زنگنه در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي حضور يافت. زنگنه نيز لابلاي پاسخ‌هايش به سوالات خبرنگاران به مساله انتخابات رسيد. زنگنه صراحتا از تحولات منطقه و تنش‌هاي تازه نيز سخن به ميان آورد و تاكيد كرد امروز ذره‌اي نگران تنش‌ها در منطقه نيستم. همه نگراني‌هاي من از همين داخلي‌هاي خودمان است.  او وقتي با پرسشي مبني بر تاثير تنش‌هاي ايران و عربستان بر صادرات نفت و گاز مواجه شد، پاسخي بسيار مهم داد.  مرد صريح‌اللهجه كابينه در حالي كه صراحتا عصبانيتش از آنچه رخ داده است را نشان مي‌داد، درباره پشت پرده حمله به سفارت عربستان در ايران توضيحاتي ارايه كرد و با قول اينكه ظريف، وزير امور خارجه پشت پرده اين ماجرا را تشريح مي‌كند، گفت: شك ندارم پشت اين كار دست‌هاي نفوذي قرار داشته است. وزير نفت با اشاره به اينكه ايران نمي‌خواهد در منطقه تنش وجود داشته باشد اما عده‌اي به دنبال تنش هستند، افزود: اين را ما مي‌گوييم كه مرد جنگ هستيم. وي با اشاره به اجرايي شدن برجام افزود: هيچ اتفاقي در ابعاد برجام در عرصه سياست و ديپلماسي كشور در يكصد سال اخير رخ نداده است اماعده‌اي از شياطين از قبل برجام تلاش كردند از هرگونه توافقي جلوگيري كنند. اسراييل را همگان مي‌شناسند اما شياطين ديگري هم وجود دارند. وي تصريح كرد: بعد از توافق هم عده‌اي كماكان تلاش مي‌كنند تا برجام اجرايي نشود زيرا فكر مي‌كنند ايران قدرتمند تهديدي براي آنها خواهد بود كه چنين نيست، ايران قدرتمند براي هيچ كشوري تهديد نخواهد بود. عده‌اي نيز منافع ملي براي‌شان مساله فرعي است و مي‌گويند اگر ما نيستيم، سر به تن كشور نباشد. اينها مي‌خواهند به هر قيمتي باشند، حتي اگر به قيمت فقير و بدبخت شدن ايران باشد. البته اينها قطعا روز هفتم اسفند از مردم پاسخي درخور مي‌گيرند. زنگنه مدعي شد كه مردم بايد هوشيار باشند كه ديگر كسي نتواند ادعا كند، تحريم‌هاي سازمان ملل ورق پاره است.

IPC اجرايي مي‌شود

وي در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر ارزيابي‌اش از دلايل انتقادات تند نسبت به قراردادهاي جديد نفتي گفت: هر كاري موافق و مخالفي دارد و خب طبيعتا همه‌چيز با اجماع پيش نمي‌رود. كشور ما هم قانون دارد و ما بر مبناي قانون كار را پيش مي‌بريم. البته برخي هم هستند كه از قديم كلا با انجام دادن هر كاري مخالف هستند. آنها مي‌توانند مخالفت كنند اما هر چه كنند ملاك ما قانون است و IPC اجرايي خواهد شد. زنگنه انتخابات و تلاش براي جذب راي را در چنين موضع‌گيري‌هايي موثر دانست.  وي نيز بهره‌برداري از فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبي را اتفاقي بزرگ در عين وجود تحريم‌ها دانست و گفت: پرونده پارس جنوبي در همين دولت بسته مي‌شود.

زنگنه اما در ميانه مصاحبه‌اش با خبرنگاران، به برخي سوالات با شوخي و خنده پاسخ داد. وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد احتمال كسري بودجه وزارت نفت در سال آينده و كارهايي كه در اين رابطه انجام خواهد شد، با خنده گفت: تنها دعا مي‌كنيم. وزير نفت، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه امارات در سال گذشته بيش از ١٢٠ ميليارد دلار جذب سرمايه داشته و ما چه زماني به اين شرايط خواهيم رسيد، با لبخند گفت: هفته گذشته را نديدي؟

 

افتتاح يك پروژه توسط دو رييس‌جمهور

پالايشگاه گازي فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي پيش از اين يك بار هم توسط دكتر احمدي‌نژاد، رييس دولت نهم و دهم افتتاح شده بود و حالا مجددا و با تكميل آن توسط حجت‌الاسلام روحاني افتتاح مي‌شود تا طرحي باشد كه روبان افتتاح آن توسط دو رييس‌جمهور پاره شده است. روز چهارشنبه نهم مردادماه سال ۹۲ يعني آخرين روزهاي فعاليت دولت دهم، طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي در هفتاد و سومين ماه توسعه خود در حالي كه هنوز چاه‌ها، سكوها و خطوط لوله دريايي، ۳ واحد شيرين‌سازي پالايشگاهي آن آماده راه‌اندازي نبود، توسط رييس‌جمهوري افتتاح شد. محمود احمدي‌نژاد در آخرين سفر كاري خود به عنوان رييس‌جمهور مسافر عسلويه شد تا آخرين وضعيت توسعه فازهاي پارس جنوبي را مورد ارزيابي قرار دهد اما برنامه بازديد به افتتاح پالايشگاه‌هاي فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي تغيير يافت. اين در شرايطي بود كه هيچ يك از ۲۴ حلقه چاه دريايي، دو سكوي اصلي فراساحلي، خط لوله انتقال گاز از دريا به پالايشگاه ساحلي، سه‌ترين شيرين‌سازي گاز در پالايشگاه هيچ يك آماده راه‌اندازي نبودند اما تنها واحد شيرين‌سازي گاز اين پروژه راه‌اندازي و تحت عنوان كل فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي افتتاح شد. روحاني ديروز همين طرح را پس از تكميل افتتاح كرد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس قطر كه در حال حاضر روزانه ٢٢ ميليارد فوت مكعب گاز برداشت مي‌كند، گفت: با افزايش توليد گاز در پارس جنوبي توليد گاز ايران به ١٧ ميليارد فوت مكعب، فاصله ايران و قطر در توليد گاز كاهش مي‌يابد و به ٥ ميليارد فوت مكعب  مي‌رسد.  ٢٩/١١/١٣٩٣

ميدان پارس جنوبي بر اساس برآوردها حداقل ٣٢٥ تريليون فوت مكعب گاز طبيعي را در خود جاي داده كه براي تامين گاز ١٦ سال آينده كل اروپا كافي به نظر مي‌رسد.

روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف  مهر ٩٤

    ايران عمليات استخراج از پارس جنوبي را ١١ سال ديرتر از قطر شروع كرد ولي باز با گذشت اين همه سال قطر سه برابر بيشتر از ما برداشت غيرعادلانه مي‌كند.  ١١ دي ١٣٩٠
    سال ٩١ ايران حدود ٨٥ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي و بيش از ١١٧ ميليون بشكه ميعانات گازي از پارس جنوبي استخراج كرد كه  معادل ٤٠ ميليارد دلار درآمد نصيب اقتصاد ملي شده است. ٤ آبان ۱۳۹۲

   ركن‌الدين جوادي، معاون وزير نفت گفته است: براي تحقق اهداف توسعه‌اي پارس جنوبي بايد ماهانه يك ميليارد دلار منابع مالي و اعتباري هزينه شود. اگر درآمد هر فاز از پارس جنوبي حدود ٥/٢ ميليارد دلار در سال باشد از مجموعه ١٢ فاز توسعه نيافته پارس جنوبي، سالانه ٣٠ ميليارد دلار درآمد حاصل مي‌شود. ٤ آبان ۱۳۹۲

   انتخابات جاي تهمت و تحقير نيست؛ چرا واقعيت را به مردم نگوييم؟
   بعضي‌ها نيايند از ركود صحبت كنند. دولت كشور را درشرايط نفت ٣٠ دلاري اداره مي‌كند نه نفت ١٤٧ دلاري.
   در روزهاي آينده ما شاهد در هم پيچيده شدن طومار تحريم‌ها خواهيم بود.
   برداشتن تحريم و تعامل سخت است. خراب كردن و آتش زدن كه كاري ندارد.
  بعد از روز اجراي برجام و پايان تحريم‌ها عظمت كار بزرگ مردم را توضيح مي‌دهم تا مردم بدانند چه كار بزرگي انجام داده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها