کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید گاز ایران از پارس‌جنوبی به قطر نزدیک شد


کد خبر : ۱۸۶۴۷دوشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۲۶۱۶۴۲ بازدید

بر اساس برنامه‌های دولت یازدهم امروز طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان نخستین پروژه‌های گازی دارای اولویت صنعت نفت ...
تولید گاز ایران از پارس‌جنوبی به قطر نزدیک شدتولید گاز ایران از پارس‌جنوبی به قطر نزدیک شد

بر اساس برنامه‌های دولت یازدهم امروز طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عنوان نخستین پروژه‌های گازی دارای اولویت صنعت نفت، با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.

میدان گازی پارس جنوبی میدانی مشترک میان ایران و قطر محسوب می‌شود که روند توسعه بخش ایرانی این میدان در سال‌های اخیر چندان مناسب نبوده است. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم به یکباره ورق برگشت و طوری برنامه ریزی شد که اکنون فاصله تولید ایران با قطر از این میدان مشترک بسیار کم شده است و به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که مجری طرح‌های توسعه پارس جنوبی است بزودی تولید ایران از قطر پیشی خواهد گرفت. علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به تولید رسیدن این فاز را در شرایط فعلی ثمره برنامه ریزی وزارت نفت در این دولت می‌نامد و معتقد است اولویت بندی‌ها در دولت یازدهم ضرر ناشی از تأخیر استحصال گاز از میدان پارس جنوبی را به حداقل رسانده است.

در خصوص برنامه‌های اجرایی دولت یازدهم برای تولید هرچه سریعتر گاز طبیعی از این میدان گفت‌و‌گوی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس را با روزنامه ایران در ذیل می‌خوانید:

 با افتتاح این فازها چقدر برای کشور ظرفیت‌سازی خواهد شد؟
توسعه این پروژه به منظور برداشت گاز از موقعیت مخزنی میدان مشترک پارس جنوبی است.هدف از ساخت و اجرای این طرح، تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به منظور تأمین سوخت مورد نیاز کشور بویژه در حوزه مصارف خانگی، تجاری، صنعتی، همچنین تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی برای عرضه به صنایع پالایشگاهی با کاربری تولید سوخت و فرآورده‌های باارزش و 400 تن گوگرد جهت صادرات به بازارهای جهانی است.از دیگر محصولات پالایشگاه این فاز، تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان است که این حجم از تولیدات در راستای تأمین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی بویژه مجتمع های پتروشیمی واقع شده در مسیر خط لوله اتیلن غرب و نیز واحدهای طراحی شده در قطب دوم پتروشیمی‌های عسلویه اختصاص خواهد یافت. به این خاطر بهره برداری از این فازها توان تولید گاز کشور و همین‌طور توسعه صنایع پتروشیمی را ارتقا خواهد داد و درآمد ملی به همراه دارد.

چه تفاوتی میان توسعه فازهای میدان پارس جنوبی در این دولت نسبت به دولت قبل رخ داده است؟
فعالیت در میدان پارس جنوبی ادامه کار قبلی بوده اما کار شاخصی که انجام شد این بود که بر اساس میزان بودجه و توان مالی دولت، درصد پیشرفت فاز و همین‌طور بلوک بندی فازها اولویت بندی صورت گرفت تا هر چه زودتر فازهای نیمه کاره به تولید برسند و برای کشور درآمد ایجاد کنند. بلوک هایی که در مرکز در میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد میزان فرار گاز از این بلوک‌ها را بیشتر کرده است و به همین خاطر ما بیشتر تمام توانمان را روی توسعه  این فازها متمرکز کردیم. از طرف دیگر تحریم‌ها برای ما محدودیت مالی رقم زد و اشتباه دولت قبل یعنی توسعه همزمان فازها ما را از هدف دور می‌کرد. به این منظور اولویت‌ها را طوری ترسیم کردیم که منابع به سمت بلوک هایی که زودتر به بهره برداری می‌رسند و ضمن قرار گرفتن در مرکز به تولید نزدیک تر هستند، برود.خوشبختانه در این وضعیت فازهایی که پیشرفت بیشتری داشتند و زودتر به درآمد می‌رسیدند توسعه یافتند. فاز ١٢ که سال گذشته وارد مدار شد و فاز ١٥ و ١٦ که امروز افتتاح می‌شود از این دست هستند.

فازهای ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ نیز اولویت‌های بعدی ما هستند که صنعت نفت تمرکز ویژه‌ای روی آنها دارد و بخشی از این فازها امسال وارد مدار خواهد شد.

البته توسعه مابقی فازها نیز در دستور کار است. در نظر داریم که هر چه سریعتر فازهای اولویت اول را تکمیل کنیم و با استفاده از درآمد حاصله به سراغ باقی فازها برویم.

آیا اکنون طرح توسعه فازهای دیگر متوقف شده است؟
خیر. در این فازها نیز روند توسعه ادامه دارد. بر این اساس برنامه ریزی کرده ایم که سال آینده فازهای ٢٢ و ٢٤ و ١٣ و در آخر فاز ١٤ را توسعه ببخشیم.
وزارت نفت به‌سرعت و با حفظ اولویت بندی طرح‌ها روند توسعه تمام فازها را دنبال خواهد کرد.
آیا جذب سرمایه خارجی برای توسعه این طرح‌ها مد نظر وزارت نفت قرار دارد؟
گمان نمی‌کنم. چراکه در طرح توسعه فازهای فعلی چندان نیازی به جذب سرمایه خارجی نیست.
چه زمانی تولید ایران به قطر خواهد رسید؟
کمتر از دو سال آینده. حتی سال ٩٦ تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر جلو خواهد زد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها