کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار باید چند شود تا سکوت دولت بشکند؟


کد خبر : ۱۸۶۱۳یکشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۵۵۳۳۰۴ بازدید

درحالی دلار این روزها رکوردهای تازه ای در تابلوی صرافی‌ها به ثبت می رساند که هنوز دولتی ها و سکانداران اقتصاد کشور واکنشی به این افزایش قیمت ...
دلار باید چند شود تا سکوت دولت بشکند؟دلار باید چند شود تا سکوت دولت بشکند؟

درحالی دلار این روزها رکوردهای تازه ای در تابلوی صرافی‌ها به ثبت می رساند که هنوز دولتی ها و سکانداران اقتصاد کشور واکنشی به این افزایش قیمت ها نشان نداده اند.

 "دلار" درحالی از هفته های گذشته در بازار ارز پیشتازی می کند که بانک مرکزی و دولت رسماً اهمیتی به افزایش قیمت ارز و سیر ادامه دار آن نمی دهند.

حداقل در ظاهر و در سطح اظهارات وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی به راحتی می توان این را دید که افزایش قیمت ارز برای دولت دغدغه محسوب نمی شود و برعکس به دلیل کسری بودجه و کمبود منابع دولتی ها از افزایش قیمت دلار سود هم می برند.

ولی این سکوت درحالی ادامه دار شده که دلار هر روز رکورد تازه ای به ثبت می رساند تاجایی که روز گذشته (شنبه 19 دی ماه) دلار در خیابان فردوسی 3732 تومان هم قیمت خورد و این یعنی دلار بدون مدیریت درحال پیشتازی در مسیر گرانی و افزایش قیمت است.

به گزارش تسنیم، ثبت رکوردهای نجومی برای دلار و ادامه روند صعودی آن طی هفته های اخیر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که طبق اعلام برخی فعالان حاضر در بازار ارز اختلاف پیش آمده بین ایران و عربستان هم می تواند یک دلیل باشد.

البته صراف ها که عملاً در کف بازار ارز حاضرند و از نزدیک شاهد تغییرات قیمت دلار می باشند این را هم می گویند که مدتی است عرضه ارز در بازار کم شده و عملاً دلار نقد در بازار موجود نیست.

زمانی که از صرافها درباره مشتری های این روزهای بازار ارز سوال می شود می گویند دلار نقد در بازارر نیست چراکه به محض ورود فرضاً یک میلیون دلار فوراً صرافی ها دلارها را می خرند و این به معنای آن است که صراف ها درحال دپوی دلار هستند و همین موجب می شود که قیمت ها دائماً درحال تغییر و طی فرایند صعودی باشد.

البته نزدیک شدن به اجرای برجام و انتظارات روانی درباره اثرات رفع تحریم ها نیز موجب شده تا دلار روندی صعودی طی کند ولی در کنار تمام این دلایل بازهم کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دلار با مدیریت نامرئی دولت و به منظور جبران کسری بودجه از ماه قبل آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

شاید به همین خاطر هم دولتمردان سیاست سکوت را در قبال افزایش قیمت دلار در پیش گرفته اند و تلاشی برای مدیریت بازار ارز انجام نمی دهند! هرچند اگر از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی همین الان سوال شود که علت افزایش قیمت دلار چیست؟ هر دو این پاسخ را میدهند که افزایش قیمت منطقی نیست و دولت اجازه سوداگری در بازار ارز را نخواهد داد.

ولی اتفاقات هفته های اخیر بازار ارز و ادامه دار شدن آن و البته ثبت رکوردهای جدید و قابل تأمل از دلار نشان میدهد که بی دلیل قیمت دلار از 3700 تومان عبور نکرده و به 3800 تومان نزدیک نشده است!

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس بانکی کمبود منابع ارزی در بازار و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را یکی از دلایل افزایش قیمت ارز می داند و می گوید: علاوه براین کاهش منابع ارزی به دلیل افت قیمت نفت و صادرات نفت خام، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و همچنین کاهش صادرات غیر نفتی از دیگر دلایل افزایش قیمت ارز محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برای مصرف، دلار را به ریال تبدیل کند، ادامه داد: دولت از بازار تبعیت می‌کند و قیمت ارز را با نرخ بالاتری در بازار به فروش می رساند تا مخارج و کسری بودجه خود را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی البته خوش بینی بیش از حد به برجام و اخبار کاهش نرخ سود بانکی را از دیگر دلایل رشد قیمت دلار عنوان و تأکید می کند: دولت با افزایش نرخ ارز می‌تواند کسری بودجه خود را تامین کند؛ هرچند قیمت ارز را دولت تعیین نمی‌کند. نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و اگر دولت بتواند ارز خود را با نرخ بازار بفروشد می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند.

اوج گیری دلار از محدود 3300 تومان به بیش از 3700 تومان طی هفته های اخیر و البته ادامه این روند رسماً استدلال قبلی مدیران ارشد حوزه پول و ارز مبنی بر موقتی بودن افزایش قیمت ها را رد می کند و می طلبد که فوراً دولت و به ویژه بانک مرکزی وارد عمل شده و خودی نشان دهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها